Annons

Annons

Prisbelönta arkitekten visar upp sitt egetritade sommarhus

När arkitekter bygger sina egna fritidshus blir det spännande. Allt är möjligt! Vinnaren av titeln årets arkitekt i Residence stora formpris, Andreas Martin-Löfs egen glaskub med oändlighetspool svävar mellan paradis och provokation.

ANDREAS MARTIN.LÖF
Ålder 38 år.
Bor I lägenhet i Stråhattsfabriken på Kungsholmen, ett hus som Andreas själv ritat om till bostäder. Nybyggt sommarhus utanför Gustavsberg.
Gör Driver sedan 2008 Andreas Martin-Löf Arkitekter som blivit uppmärksammade för en rad projekt där kulturhistoriskt värdefulla miljöer gjorts om till moderna bostäder. Har även utvecklat hyllade Junior Living, ett koncept för billiga ungdoms­bostäder. 2014 fick Andreas utmärkelsen Årets arkitekt av Residence.
Aktuell med 275 ungdoms­bostäder som går upp i rekordfart i Västberga i samarbete med Junior Living för Svenska Bostäder. De 19 lägen­heterna i Continental Apartments vid Stockholms central­station, Sveriges just nu mest exklusiva bostadsprojekt.

Det är något speciellt med hus som arkitekter ritar åt sig själva. Ta bara en titt på arkitektur­historien, den är full av dem. De intar helt enkelt en särställning. Trots att det inte är storleken som gör att de kallas ”märkesbyggnader” har ändå byggnader som form­givaren och arkitekten Eileen Grays villa E-1027 på den franska rivieran eller den belgiske arkitekten Victor Hortas jugend­hus i Bryssel lyckats ta plats bland alla Guggenheim­museer, gotiska katedraler och Sydneyoperor.

Men så är ju också förutsättningarna synnerligen goda i projekt där det inte finns någon uppdragsgivare som kan säga ”nej, tack” åt arkitektens alla innovativa idéer och lösningar på de problem som hus är till för att lösa.

Allt det här känner arkitekten Andreas Martin-Löf väl till och även om det alltid kommer att finnas begränsningar som budget och vad som är möjligt att åstadkomma på platsen även när arkitekten bygger åt sig själv, precis som i alla andra projekt, så intar fritidshusen en särställning bland arkitekternas egna projekt.

Varför? Arkitekten Andreas Martin-Löf ger själv svaret:

– Det här är inte byggt av nödvändighet, bara av lust och för att det är roligt.

En sanning som gäller för alla – oavsett om vi är arkitekter eller inte – fritidshusen är till för tillvarons mer lustfyllda stunder. Infinitypoolen skvallrar om att det finns allvar bakom orden. Stor möda har lagts på att göra det lustfyllda och roliga livet här ute möjligt.

Annons
Sommarhus Andreas Martin-Löf

Huset ligger mellan två stora tallar. Takutsprånget är ett lån från den gamla huvud­bygg­naden från 1917 och glas­partierna är inspirerade av den glasade till­­byggnaden som Andreas morföräldrar lät bygga på 60-talet.

– Jag ville prova på att rita en pool för att det verkade roligt, säger Andreas Martin-Löf som under större delen av besöket i huset utanför Gustavsberg står vid poolkanten med en håv. Men det är mycket jobb med en infinitypool, fortsätter han.

Kanske det, men det är något med de där meditativa qigongliknande rörelserna med håven som skvallrar om att kanske är det precis det här livet som en stressad och framgångsrik arkitekt behöver. Och så är det med fritidshus, de är krävande.  Men det är ett arbete som ofta är en avkoppling från vardagen.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Bokhyllan skiljer trappan från mat­platsen. Öppna hyllplan är varvade med skåp som rymmer en vinkyl och ett baskåp. Tennisracket från morfar och kameror från farfar som var journalist på Sveriges radio. De två lamporna är ur Andreas egen kollektion.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Kök och bokhylla är liksom resten av husets insida klädda i kvistfri furuplywood. Bord, bänk och pall Ilse Crawford för Ikea, Stolarna av Inga Sempé för Gärsnäs. Vas Pallo av Carina Seth Andersson.

I Andreas Martin-Löfs egen vardag har det blivit färre och färre möjligheter till avkoppling på senare år. Sedan starten 2008 har hans kontor, Andreas Martin-Löf Arkitekter, gjort sig känt som specialister på att omvandla kulturhistoriskt värdefulla byggnader i Stockholm till moderna och exklusiva bostäder. Stråhattsfabriken på Kungsholmen ritade Andreas om åt det visionära fastighetsbolaget Oscar Properties för några år sedan. Det blev lyckat, uppmärksammat och så bra att arkitekten själv flyttade in i en av lägenheterna (Residence 03/2013). Just nu ritar Andreas och hans medarbetare på 19 lägenheter som ska byggas 60 meter ovanför Vasagatan i det nya Stockholm Continental, höghuset som ritats av danska stjärnarkitekterna 3XN och som byggs mittemot Centralstationen. Inte lika exklusiva som vindsvåningarna och takvåningarna i Stockholms innerstad, men nog så unika är Junior Living, det uppmärksammade konceptet med små, snabbt producerade och billiga bostäder för unga som Andreas Martin-Löf ritat och som ofta framhållits som ett av få konkreta exempel på hur en galopperande bostadsbrist i de svenska storstäderna kan hejdas.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Kök med luckor av kvistfri furuplywood. En slits av carraramarmor från vägg till vägg utgör stänkskydd och diskbänk. Svart ugn från Smeg och blandare från Vola i obehandlad mässing, porslin Inwhite, Nordiska galleriet.

I det egna fritidshuset syns spår av kontorets övriga verksamhet: en känsla för vad på platsen som är värt att både bevara och förnuftigt låna och en vilja att ge det hela ett samtida uttryck.

Det nya huset ligger på en höjd med en magnifik utsikt över Torsby­fjärden, där Finlandsbåtar och kryssningsfartyg gör en tvär gir på sin väg genom skärgården ut på öppet hav.

Och det var för att kunna njuta av det skådespelet som det blev ett sommarnöje här. Inte nu, eller för några år sedan när Andreas Martin-Löf började rita på sitt eget hus. Inte heller på 50-talet när hans morför­äldrar förvärvade stället utan på 1910-talet när krogkungen Sten Hellberg la rabarber på tomten och år 1917 lät uppföra ett åttkantigt tehus – eller utsiktsrum eller rätt och slätt lusthus i kineserande stil – högst upp på berget. Det är det Andreas Martin-Löf har i ryggen när han står på sitt trädäck och njuter av solen. Hellberg drev för övrigt den renommerade restaurangen Brända tomten på Östermalm i Stockholm (nuvarande East), där gästerna kunde njuta rätter med så uppiggande namn som »Chefens eget lilla hjärta i guldsås«. När Hellberg öppnade Brända tomten var etablissemanget det enda i Stockholm dit kvinnor kunde gå ensamma utan att riskera att bli tagna för att vara prostituerade.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

I sovrummet är sängstommen liksom rummet, tillverkad av kvistfri furu­plywood. I den svarta nischen i taket finns en automatisk petroleumblå mörkläggnings­gardin. Andreas egen Clamp lamp på en liten träpall. Säng­kläder, Society.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Utanför sovrummet har Andreas skapat en terrassavsats i betong, en betong­sarg som också utgör sittbänk. Under bänken finns en dold led-list.

Det är lätt att förstå varför Andreas Martin-Löf är förtjust i ställets historia och han har dessutom låtit sig inspireras av det Hellbergska huset. Inte bara på så vis att hans nya hus är en plats för rekreation. Han har även rent bokstavligt lånat från den äldre byggnaden, till exempel i vissa detaljer som takfot och takutsprång.

Andreas morföräldrar lät så småningom bygga ut det Hellbergska utkiks­tornet med en tidstypisk låg 60-talsutbyggnad och det är från det glasade hörnet på denna byggnad inspirationen hämtats till det egna ställets glasade delar. Det gamla huset är fortfarande i familjens ägo och där bor om somrarna glaskonstnären Ulla Forsell som är Andreas moster.

Den branta tomten räckte gott och väl till för nybygget, en nätt låda i svart trä och glas, bara 3,6 meter bred, som enligt arkitekten själv mest ser ut som en snickarbod, fast med en glittrande infinitypool som tillägg.

– Det nya huset är smalt för att det inte ska ta för mycket uppmärk­samhet från det gamla som ska få spela första fiolen.

Det är på musikmetaforerna man känner igen en arkitekt. Ibland brukar arkitekturen jämföras med frusen musik, vad det nu är. Andreas Martin-Löfs hus är allt annat än fruset, snarare är det levande. Det går att öppna upp de stora glaspartierna som skiljer trädäcket med poolen från kök och sällskapsytor och när man rör sig runt huset byter det skepnad. Från snickarbod till palats skulle man kanske kunna säga, för det känns betydligt större och luftigare än sina blygsamma 70 kvadrat. Eller så är det ett litet örnnäste Andreas Martin-Löf byggt åt sig, för när man rör sig runt huset blir det snabbt uppenbart att det är ett tvåvåningshus som klättrar nedför branten. Det undre etaget rymmer sov- och badrum och som inte det vore nog vilar hela härligheten på en rejäl betongsockel som bland annat rymmer teknikrum. Från poolkanten är det 20 meter ner till vägen som besökare närmar sig huset från.

– Det har varit en rolig utmaning att förena en vacker plats med ny arkitektur, konstaterar Andreas Martin-Löf.

Sommarhus Andreas Martin-Lof

Högt beläget på en brant klippa med utsikt över Torsbyfjärden söder om Stockholm har Andreas Martin-Löf byggt sig en kub av glas och plywood. Det stora glaspartiet mot norr är ett egenritat system som tillverkats av en lokal snickare. Huset ser på håll ut att vara endast glas och tunna träspröjsar, men har en dold stålstomme för att klara vindlasterna från vattnet.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Andreas i entrén till köket. Dörren är handgjord, med precist utfört dörrhandtag i mässing, som ackompanjeras av en frånluftsventil från Biltema. Årets arkitekt är mycket för att blanda högt och lågt.

Men hur ny är den arkitekturen egentligen? Visst, det är modernt men mycket av detaljerna är lån och när Andreas själv ska beskriva vad det är han gör använder han skämtsamt termen ”gammelsnusk”. Med det menar han att en arkitekt inte måste göra rent hus med historien, att han inte drar sig för att använda grepp som andra kolleger skulle fnysa åt som
romantiska. Som spröjsar, som gett ett hus som Andreas Martin-Löf ritat i Hammarby Sjöstad sitt karaktäristiska uttryck, eller handgjorda slagdörrar som han valde till sommarhuset på Värmdö i stället för de skjutdörrar som tycks vara normen för alla som vill kunna lösa upp gränsen mellan ute och inne. Dörrar som dessutom har handtag i mässing. All synlig metall i huset är mässing, som är ett material man kan vänta sig i anslutning till den ljusa marmor som finns i köksbänkarna eller den mörka marmor som gör badrummet till en grotta, men inte till den plywood som både köket och den fasta bokhyllan som löper utmed husets invändiga trappa är utförd i.

– Det har varit ren terapi att göra ett hus som är lika precist snickrat som en möbel, säger Andreas.

Där har han lyckats, i materialvalen har det funnits en vilja att blanda högt och lågt utan att det skaver. Den mixen hade kanske varit svår att övertyga en ängslig uppdragsgivare om. Men å andra sidan, hade huset ritats för någon annan hade kanske det största misstaget Andreas begick under projektet kunnat undvikas.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Rottingmöbeln är ett arv från tomtens tidigare ägare. Trä­däcket är av tillverkat av Oragano­wood och är helt skruvat med dold infästning. Ingen trall­planka har klyfts utan de är lagda i ett mönster som går jämt ut trots många vinklar och möten. Kuddar, Garbo Interiör, växter, Gingko.

– Jag glömde bort gästrummet, berättar han.

Och så är det. Huset har det mesta. Kök, badrum, bastu, terrasser i tre väderstreck och poolen, såklart, men inget rum för gäster att sova i. Eller så är det just det misstaget, liksom slagdörrarna, som kan göra att huset behåller sin originalitet och fräschör över tid. Arkitektens eget hus är också ett laboratorium för att testa idéer, lösningar och metoder som lika gärna kan vara medvetna utmaningar av tidens konventioner som misstag.

– Ett hus är alltid ett tydligt tidsdokument. Det ska bli intressant att se om det håller eller om man tröttnar på det.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Vardagsrum med utsikt över träd­kronorna. Soffa från B&B, fåtölj Strain Prostoria, matta Kasthall. Lampa Ligne roset. Bordet har Andreas ritat själv med skiva av matt Nero Marquina-marmor. Stora vasen på bordet av paret Triller i Tobo. Lilla vasen, Gunnar Wennerberg. Victor Heinrich Seifert har skulpterat brons­statyetten som påminner Andreas om hans mamma.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

Badrummet är inrymt på en yta in mot berget bakom sovrummet och är därför utformat som en förfinad grotta i Nero Marquina-marmor. Den skjutbara plywoodskivan döljer tvättmaskinen. Duschblandare, Vola.

Sommarhus Andreas Martin-Löf

De höga dörrarna speglar sig i poolen när solen går ner. Huset är placerat så att det fångar solen ända fram till solnedgången. Insidan är mörkgrå för att dagtid se härligt blå ut men kvällstid mer bli till en skogstjärn.

Läs mer:
Det här arkitektritade huset på Gotland liknar ingenting du sett förut
Äkta penthouse med 250 kvadrat takterrass till salu – mitt i Stockholm
7 arkitektritade bastur att drömma om i sommar

 

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar