Annons

Annons

Luca Nichetto

Årets designer – Luca Nichetto!

Annons

»För hans lekfullt precisa och vettiga form, laddad med två skilda designvärldar.«

En Italiensk stjärna på svensk mark. Luca Nichetto är designern som pendlar mellan Venedig, Stockholm och världen, som samarbetar med både ­klassiska svenska och italienska företag, och som till synes lätt och ledigt balanserar mellan alla de utmaningar som en designer ställs inför i dag: Att skapa kvalitativa produkter, ta del i hela designprocessen, att förstå vad ett företag behöver, men också slutkonsumenten – och mitt i allt detta även driva egna passionsprojekt som håller lusten på topp, som det samarbete han gjorde tidigare i år, en utställning med den japanska kollegan Nendo i Milano. Luca har samarbetat med en rad tunga namn som Casa­mania, Venini, Foscarini och De Padova – men även med svenska företag som David design och Zero, som han tidigare i år gjorde lampan Loos för.  Hans driv och hans lediga men karaktärsfyllda formspråk, som nu även in­kluderar arkitektur med den mässingsklädda paviljongen för designgrossisten Tales i Beijing, imponerar. Men visst har framgången sitt tankfulla centrum. Just nu längtar Luca efter mer tid. »I varje projekt försöker jag starta från noll. Jag vill verkligen vara delaktig i processerna, inte bara en manager som bollar ut idéer.« Luca Nichettos tvillingkontor i Stockholm och Venedig är ännu små kreativa celler. Hans närmaste krets består av fyra personer. Medarbetarnas namn står sympatiskt nog med vid varje produkt. »Utan dem vore det omöjligt. Du måste vara egocentriker för att hålla på med sådant här, men du måste kunna manipulera ditt ego på positiva sätt och dela allt med dina medarbetare, det är det minsta du kan göra.« Kanske är det hans avslappnade attityd och handfasta inställning som hjälpt honom att bli så populär. Luca växte upp nära glasindustrin på ön Murano, alla han kände arbetade med glas. Han älskade teckning och konst­historia, läste industridesign och startade med glasdesign. Han arbetade i ett decennium för stora företag, men uppmärksammades inte särskilt av media. Det var en lång och nyttig upp­försbacke. När han kom till Sverige för tre år sedan – hans svenska flickvän ville flytta hem – var han lite orolig i början. »Men min attityd förändrades med flytten, jag blev mer öppen, fick självförtroende.« Han tycker att de svenska designkretsarna är mer humana än i Europa, konkurrensen är inte lika våldsam. »Stockholm är ett bra ställe för att fokusera.« »I Italien fungerar inget, men där händer massor av saker. Här fungerar allting, men vill du göra något nytt går det långsamt. Jag försöker hitta det bästa i dessa bägge världar.«

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar