Annons

Annons

byredo

Byredo fyller 10 år – lanserar exklusiv väskkollektion

Byredo firar tioårsjubileum med en doft utan namn, lanserar en väskkollektion och ett nytt butikskoncept. Residence har pratat med Ben Gorham, grundare och kreativ chef för Byredo om höstens nyheter.

Annons

–Hej Ben Gorham, creative director på Byredo, tror du att du kan allting?

– Jag tror på att ett visst mått av okunskap skapar en större kreativititet. Jag har under tio år skapat produkter som folk kan koppla till känslomässigt, dofter, och det är samma sak med väskor. Det är en intim produkt, som har emotionell betydelse för kunden.

Du gör helst produkter för kvinnor?

– Män är mycket tråkigare, de har inte samma nära relation till sina plagg eller accessoarer. För kvinnor är en väska som en kompis.

Var det din idé att göra väskor?

– Ja, jag började känna mig begränsad av att folk började se mig som en del av en skönhetsbransch. Min idé var större. Jag kommer med nya kategorier. Jag har hittat en annan process att översätta uttrycket våra kunder förväntar sig i detta. Jag ville göra en produkt som fortfarande är lika nära.

Din väskkollektion Necessaire de voyage lanserades i New York för ett år sedan, hur har det gått?

– Vi var förvånade över att så många befintliga kunder tar till sig väskorna. Väskorna finns på varuhus som Barneys och konkurrerar med stora varumärken, och det går bra. Vi säljer plötsligt artiklar som kostar 20 000–30 000 eller 200 000 kronor. Det finns en kund i Asien som vill ha den typen av väska.

Berätta om ert nya butikskoncept!

– Jag har ritat inredningen tillsammans med min kompis Christian Halleröd som är arkitekt. Jag är nog Christians jobbigaste kund. För mig är skapandet av en butik samma process som att göra en väska. Jag försöker utmana och pröva väldigt mycket som jag sedan förkastar. Det är en känslomässig process, jag var tvungen att ta hänsyn till den mänskliga skalan, människan i rum. Det var väldigt annorlunda. På andra produkter, som väskor och dofter finns det en intimitet. Känslan man upplever inne i ett rum är mer abstrakt. Mer intressant och utmanande. Jag blir verkligen sugen att jobba mer med det.

Ben Gorham, kreativ chef för Byredo, har breddat märket från att vara doftleverantör till att omfatta väskor. Här nya butiksinredningen på NK, som Ben har ritat tillsammans med arkitekten Christian Halleröd.

Ben Gorham, kreativ chef för Byredo, har breddat märket från att vara doftleverantör till att omfatta väskor. Här nya butiksinredningen på NK, som Ben har ritat tillsammans med arkitekten Christian Halleröd.

 

Tio-årsjubileet firas med en ny doft utan namn, där kunden själv ska bestämma vad den heter, Unnamed 980:-, 50 ml. Väskkollektionen Necessaire de voyage i kalvskinn, clutch från 12 000:-.

Tio-årsjubileet firas med en ny doft utan namn, där kunden själv ska bestämma vad den heter, Unnamed 980:-, 50 ml. Väskkollektionen Necessaire de voyage i kalvskinn, clutch från 12 000:-.

byredoparfym

Läs även: 
8 rumssprayer som får ditt hem att dofta ljuvligt
Cos lanserar ny klädkollektion – inspirerad av New York-konst
Framgångsrika designföretaget Hem öppnar showroom i Stockholm

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar