Annons

Annons

Bilder Historiska hem_5

Då bostadssurfar vi mest – och minst

Ett generellt begrepp inom bostadsmarknaden är att vara en Hemnet-knarkare – och svenskarna är inget undantag. Nu vet vi exakt när vi bostadssurfar mest – och minst!

Annons

Att svenskarna spenderar alldeles för många timmar på att bostadssurfa är bekant för de flesta av oss. Men när, var och varför surfar vi runt mest bland bostadssajter, för att drömma oss bort i hus och lägenheter? Det vet mäklarföretaget MOHV som sammanställt trafiken från 2015.

Statistiken för svenskens bostadssurfvanor baseras på mer än två miljoner sessioner hos MOHV under 2015. Förra årets allra svagaste dag trafikmässigt var julafton, medan den starkaste dagen var tisdagen den 12:e maj. Maj är historiskt en av årets starkaste månader utbudsmässigt både för bostadsrätter och villor enligt Hemnet. Mitten av juli samt veckan kring jul var de svalaste trafikmässigt vilket även det överensstämmer med Hemnets utbudsstatistik för dessa perioder.

Läs också: 5 bevis på att svenskar är världens mest hemkära folk

Bilden av att svensken bostadssurfar även på arbetstid är också något som verifieras av sammanställningen.

– Vardagar klockan tio på morgonen startar en stor trafikökning som kulminerar strax före lunch och sedan går ner något för att från klockan tre på eftermiddagen ta fart igen. Så ja, visst surfar vi på arbetstid och då som en liten paus under såväl förmiddagen som eftermiddagen. Klockan 21 varje vardag ser vi dagens största trafiktopp, då har man kommit hem och ätit middag och bostadssurfar igen, kanske tillsammans med sin partner, säger Magnus Miramadi, VD på MOHV.

Läs också: Sveriges mest klickade hem 2015

I vanlig ordning var det mest trafik på söndagarna, när många visningar äger rum och när spekulanterna stämmer av visningsschemat för dagen. 

– Generellt så peakar trafiken även de veckodagar nya bostäder kommer ut på Hemnet. Hos oss på MOHV är det därför tisdagar som blir veckans starkaste trafikdag. Veckans svagaste trafikdag är lördagen då man ägnar mer tid åt familjen, utflykter och andra fritidsintressen, säger Magnus Miramadi. 

– Vi ser också att svensken i snitt klickar sig runt sex gånger under varje Hemnet-besök och spenderar sex och en halv minut per besök. Hemnet är helt klart den största trafikdrivaren till de bostäder som ligger uppe på MOHV, avslutar Magnus Miramadi.

Källa: MOHV
Foto: Anders Bergstedt

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar