De lanserar konstplattform som hyllar kvinnligt skapande – se verken

Helena Carlberg och Anna Lukins är duon bakom nya konstplattformen The Ode To – som vill hylla konstnärskap, kreativa kvinnor och estetik. Vi har pratat med grundarna om nya varumärket, inspiration och trender.

Annons

The Ode To lanseras i april och kommer att erbjuda noga utvalda prints och objekt som görs i små och limiterade upplagor som är skapade av främst kvinnliga konstnärer.

Både Helena och Anna, som är gamla vänner, har en bakgrund inom mode: Helena var med och grundade & Other Stories och har även arbetat för modevarumärket Theory i New York. Anna har arbetat på Hugo Boss och på H&M och har även en bakgrund som fotografagent.

Förutom den gemensamma nämnaren mode, så har de länge delat passionen för konst och gått på massvis med visningar och konstkurser ihop.

För drygt ett år sedan bestämde de sig för att satsa på sitt hjärteprojekt, vilket utmynnat i den digitala konstplattformen The Ode To – som betyder hyllning till och syftar till att hylla vacker design och kvinnligt skapande.

Alla verk säljs exklusivt på sajten och är signerade och numrerade, vilket gör att man kan hitta unika verk som ingen annan har till rimliga priser. Många av verken har dessutom tagits fram specifikt för varumärket i en dialog med konstnären.

Nattsvart av Diana Orving, foto av textilkonst.  

Berätta om idén bakom The Ode To, hur föddes den och vad kommer ni att erbjuda?

– Vi har alltid haft en förkärlek till bilder och visuella uttryck och får en oförklarlig harmonisk tillfredställelse av att omge oss av vackra bilder och saker. Vi har också varit notoriska sakletare och letat efter inredning på loppisar, museum-

Annons

shoppar och varenda resa vi gjort. Därför såg vi en möjlighet att erbjuda prints och objekt som inte alla andra har.

– Människor, speciellt svenskar, tenderar att spendera mycket tid och pengar på sina hem, men har ofta tomma väggar eller massproducerade planscher som inte nödvändigtvis reflekterar deras personlighet. The Ode To hoppas kunna inspirera människor att inreda sina hem mer personligt och göra det lättare att hitta intressanta verk.

Final Drawings av Joakim Nyström i mdf, plywood och laminat i varerade storlekar och utförande.  

Varför jobbar ni främst med kvinnliga konstnärer?

– Vi vill att The Ode To ska vara en plattform som väger upp den obalans som finns inom konst, inredning och design där främst manliga och ofta vita och privilegierade konstnärer är de som syns, hörs, ställs ut och betalas mest trots att kvinnor är de som i klar majoritet är de som studerar, utövar och konsumerar design och inredning.

Annons

– Men vi jobbar inte bara med kvinnliga konstnärer eftersom det inte kändes relevant att utesluta någon på grund av dess kön, speciellt inte då det finns alla sorters konstnärer som de vill jobba med och i första hand vill de vara med och ta fram vackra och intressanta verk.

Blandade teckningar av Alexa Coe.  

Hur hittar ni och väljer ut konstnärerna?

– Vi har haft en visuell bild av ett drömhem och valt ut konstnärer och verk som vi tror skulle passa där, där vissa mer etablerade än andra. Konstnärerna är en kombination av människor som vi har arbetat med via våra tidigare jobb inom modebranschen och konstnärer som vi har beundrat på håll eller scoutat upp via Instagram. Några av dem som vi representerar är brittiska Alexa Coe, Diana Orving, fotografen Patricia Reyes, formgivaren Fredrik Forsberg och formgivaren Joakim Nyström.

Annons

– Det har också varit viktigt med en bredd i tekniker och media, med allt ifrån skulpturer i trä, metall och lera till prints av fotografer, teckningar och collage.

Inuti av Diana Orving, foto av textilkonst.  

Vad är er vision?

– Vi drömmer om att bli en plattform för kvinnligt skapande som når hem till många människor.

Vilka inredningstrender kommer vi att se 2018?

– Vi tror och hoppas på att människors hem kommer att bli mer personliga och reflektera deras personlighet framför att följa rådande trender. Därmed hoppas vi på att fortsätta se fler färger än svart och vitt, samt att folk fyller sina tomma väggar. Vi tror också att vi kommer att se mer av skulpturer, objekt och konst i andra material och i tredimensionella former av alla slag.

Foto av papperskollage av Mathilda Clahr.  

Alla prints är tryckta i upplagor om 100 och finns i storlekarna 30×40 cm och 50×70 cm. 

Utöver prints finns också helt unika och handgjorda objekt, såsom tavlor i trä med handutskurna mönster av formgivaren Joakim Nyström och skulpturer i keramik av konstnären Kristiina Haataja.

Priserna ligger på  950 kronor för ett 30×40 cm print till upp mot 6000 kronor för en handgjord skuptur i metall.

Mer info hittar du här.

Styling: Annaleena Karlsson 

Foto: Viktor Sjödin

Läs också:

5 konstutställningar att besöka i vår

Spana in Bukowskis inspirerande konst- och modeutställning

18 posters från 9 kvinnliga konstnärer

Publicerat 13 februari 2018
Annons