Annons

Annons

stockholm-design-week

Hanna listar: Stockholm Design Week i 7 punkter

Vad diskuterades på årets mässa? Vilka var årets tydliga tendenser? Residences chefredaktör Hanna Nova Beatrice summerar intrycken från Stockholm Design Week.

Annons

1. Utställningar för alla

folkform-boksnurra

Det talas ofta om hur möbelmässan i Milano engagerar hela staden och är öppen för allmänheten, eftersom alla butiker och museum också fokuserar på design den veckan. I år var det färre kringaktiviteter inne i stan i Stockholm, men många av de utställningar som fanns var öppna för allmänheten, kika på vilka här. Det känns viktigt att öppna upp för fler än bara de som arbetar i branschen. Design och inredning engagerar många – mer sånt!

2. Danskarna!

Hay_4

De danska företagens entreprenörsanda har varit väldigt viktig för den skandinaviska designscenen de senaste tio åren – Italiens tongivande maktfaktor inom design har flyttats till länderna i norr. Men baksidan av det är att utbudet blivit väldigt likriktat – alla väljer att gå den trygga vägen och inspireras av några få danska företags form- och färgspråk. Vilket var tydligt på mässan. Här rådde total Hay-anda. Att hitta sin egen röst och våga gå sin egen väg – både som företag och designer – är utmaningen. Det är tydligt vilka som gör det, och vilka som inte gör det.

3. Miljö och hantverk

emma-olbers-trendutstallning

Emma Olbers trendutsällning Where Does It Come From, Where Does It Go? Foto: Emma Olbers

Att värna om miljön och bra lokal produktion – överlag kändes det som det fanns ett större fokus på miljöengagemang. De företag som stod ut var de svenska, som fortfarande har sin produktion i Sverige. Som Gemla, Gärsnäs och Tre Sekel. Många företag satar även på att kunna ta emot, renovera eller sälja vidare sina gamla möbler, som exempelvis Dux och Gärsnäs och nu senast Offecct som lanserade divisionen ReUse där de säljer möbler som använts och lämnats in av kunder. I sin trendutställning tog designer Emma Olbers också upp vikten av att välja rätt material och hur miljön påverkas av valen. 

4. Stylingen

arkdes-foto-kristofer-johnsson

Vilken roll har styling och välkomponerade bilder i designindustrin? Hur viktigt är fotot för att sälja en möbel och lyckas som ett företag? Vi lyfte frågan på vår utställning under möbelveckan (öppen till 28/2). Jag diskuterade även det i en paneldebatt med Marcus Engman, designchef på Ikea, stylisten Lotta Agaton, Nathan Williams från Kinfolk och Jonas Bjerre-Paulsen från Norm/Menu på mässan. Det är tydligt att stylistens roll har förändrats, men även formgivarens roll, som ofta engageras i hela ledet, från första briefen fram till fotograferingen av sin möbel eller kollektion. Styling fick även visa upp sig i trendutställningen på mässan, där stylisterna Christine Rudoph och Susanne Vento tolkade tidens tecken.

5. Harmoni

Iittala x Issey Miyake_3

En backlash mot de senaste årens hysteriska fart där många danska företag kört ut massor av nytt, nytt, nytt i väldigt högt tempo? Många talade om att sakta ner, om att stanna till och ta tid på sig för att ta fram en möbel med mer långsiktigt tänk. På stan visade Iittala sitt nya samarbete med Issey Miyake med temat Pausing for harmony, där jag även ledde en paneldebatt på temat att hitta balans i vardagen med hjälp av design. Överlag talades det mycket om långsamhetens lov, även bland vissa danska företag.

6. Accessoarer

carina seth andersson for fogia

Jag minns när Mette Hay, initiativtagare till att ta in accessoarer i möbelföretaget Hays sortiment, berättade om oron runt beslutet. Hur skulle det påverka Hays varumärke att börja sälja ”pryttlar”? Det låter märkligt idag, men var ett stort beslut för bara sex år sedan. I dag är helhet och livsstil en självklarhet hos flertalet nya danska möbelföretag, och det har smittat av sig i branschen – i dag gör alla från Vitra till Kartell samma sak, men svenskarna och de traditionella företagen har varit långsamma på bollen. Men i år lanserade svenska Fogia sin första serie mindre produkter, med bland annat krukor av Carina Seth Anderson, och supertraditionella Fritz Hansen gjorde slag i saken med bland annat vaser av Jaime Hayon. 

7. Samarbeten!

Bord Hanna för Asplund.

Bord Hanna för Asplund, ett designsamarbete mellan Mattias Stenberg och Thomas Sandell.

Kanske det viktigaste av allt: vikten av fina samarbeten, av att hjälpas åt, hitta nya kreativa samarbeten och mota bort känslan av konkurrens och istället pusha varandra. Inte mot, men för. Det rådde en väldigt fin stämning på årets designvecka, och jag menar då mellan alla – bloggare, journalister, designföretag och designer. Ett exempel på ett litet fint samarbete mellan två företag är det mellan japanska modehuset Issey Miyake och finska företaget Iittala. Men det fanns även flertalet mellan olika designer, som det mellan Mattias Stenberg och Thomas Sandell. Jag tror detta blir året av samarbeten, mellan det lilla och stora, det oväntade och det nydanande. Ett nytt sätt att tänka kring det vi gör – och nå ut på nya vägar med nya sparringpartner.

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar