Annons

Annons

Notedesign

Hemma hos Årets designer 2015 – Note Design Studio

Svenska designbyrån Note präglar hem och samtid med sina möbler och accessoarer. Residence fick komma hem till tre av Noterna själva.

Annons

1. Hemma hos grundaren Cristiano Pigazzini

Han var ung och hade träffat den stora kär­leken under en semesterresa till Kuba. Fanns det en möjlighet att de skulle kunna få ett liv tillsammans så tänkte inte Cristiano Pigazzini låta en bagatell som språkförbistring stå i vägen. Eftersom det här inträffade under it-eran var utsikterna för en ung italienare som pluggat franska i stället för engelska, men hade ett hjärta i brand, inte helt hopplösa. Hjälp fanns och den hette google translate.

Om: Note Design Studio
Note startade 2008, tog ny sats 2011 och ”fann sin röst” med den egna möbelkollektionen Marginal notes. Nu arbetar 7 på Note, med inredningsarkitektur, designstrategi, produkt- och möbelformgivning och identitet. 2015 vann de priset Årets designer på Residence Stora Formpris.

Spola fram tiden 15 år och Cristiano Pigazzini har flyttat till Sverige, bildat familj med sin svenska kärlek Janna och boat in sig i en trea i ett tjugotalshus som utgör gränsen mellan två ytterligheter på Stockholms bostadsmarknad: De pittoreska villorna på Magnebergsvägen i Enskede och miljonprogrammets tillika flyt­spackel­skandalernas Dalen, två Stockholmsförorter söder om söder. Han har även varit med och grundat den framgångsrika designstudion Note, som efter sju år är en av landets mest inno­vativa och nytänkande i sin genre. De arbetar med formgivning, inredningar, koncept och designstrategi för svenska företag som Örsjö belysning, Zilenzio och Fogia.

hemma hos christiano pigazzini

Cristiano Pigazzini i vardagsrummets soffa, Bjørn från danska Hay. Lampa Silo lamp, Note för Zero.

hemma hos christiano pigazzini fatolj

Vardagsrummet med Gubispegeln som köptes för två år sedan men kom på plats först inför den här fotograferingen, för att Cristiano hatar att spika. Flos lampa Tab på fönsterbrädan. Åke Axelssons fåtölj Ferdinand, Gärsnäs. Pall, Artek.

hemma hos christiano pigazzini kok

I sovrummet skymtar CKR:s Baklava-lampa för Örsjö. och Björn Dahlströms karmstol Curt för NC möbler samsas med Sture Johannessons klassiska proggaffisch Friheten på barrikaderna II vid köksbordet. Pendel­lampa Fuse kommer från Ex-t.

passar Cristiano och Janna så bra att bo i lägenhet.

Om: Cristiano Pigazzini
Bor: I trea på 72 kvadrat i Enskede.
Familj: Sambo Janna samt barnen Milo, 6 år, och Ilse, 8 månader.
Gör: Vd och designstrateg på Note, arbetar med företagsstrategier för att stärka varumärken och öka försäljning.
Bakgrund: Studerat företagsekonomi i Milano, samt designmanagement i Sverige. Kommer från byn Lecco vid Comosjön.

– På Note är vi lika mycket samhällsvetare som designers, att arbeta som designstudio i dag handlar i grund och botten om att förstå sin samtid och alla nya förutsättningar, och hitta nya lösningar, säger Cristiano när han visar runt i lägenheten.

För honom och sambon Janna är boendet inte det viktigaste i livet; de prioriterar resandet, att vara med barnen, påta i grönsakslandet på kolonilotten och deras arbeten.

Lägenheten är möblerad med Notes egna möbler och lampor, men även med annan samtida skandinavisk design.

– Vi gillar inte att renovera och innan vi köpte kollade vi att lägenheten var totalrenoverad, berättar Cristiano och pekar på spegeln som designades av Jacques Adnet på 50-talet.

– Den köpte vi för två år sedan och vi satte upp den nu, precis innan fotograferingen, men då med hjälp av en assistent. Jag är inte intresserad av att måla om på fritiden.

Cristianos pappa, som titt som tätt kommer upp från Italien för att umgås med barnbarnen, reagerar ofta med en uppriktighet som skulle uppfattas som oförskämd om den kommit från någon annan än en förälder: ”Varför har du inte fixat det själv?!” om än det ena, än det andra.

hemma hos christiano pigazzini detaljer

Vid köksbordet Åke Axelssons stol Wood. I bakgrunden Notes skalbaggs­affischer.

Cristiano har lärt sig ta sådant med ro. Det är helt enkelt något man får ta från föräldrar som tillhör en generation för vilka det är främmande att köpa tjänster. Prioriteringarna är andra och det är därför det

I vår har familjen hyrt en lägenhet i två månader i byn Lecco i Comodistriktet där Cristiano vuxit upp. En plats att hämta andan på, låta barnen lära känna pappas språk och hämta inspiration och energi för möbelmässan i Milano i april och alla de samarbeten som är på gång under året. Just samarbeten är något som Note, med Cristiano i spetsen, kan tala sig varma för. Nu senast har de samarbetat med arkitektkontoret Norm i Danmark, det blev en serie bord med en patchwork av olika sorters marmor. Bästsäljaren heter dock Pov och är en geometrisk liten ljusstake för danska Menu, som inte bara sålt i massupplaga utan också blivit kopierad långt utanför landets gränser.

hemma hos christiano pigazzini detalj

Thomas Bentzens samtidsklassiker DLM (Don’t leave me) för Hay (till vänster) och Åke Axelssons stol Wood (ovan) är bara några av alla formstarka möbler som trängs hos Cristiano.

– Designer har blivit starka varumärken, det är en intressant tid. Just nu känner jag att vi kan hitta nya sätt att arbeta på, mellan olika discipliner och för nya ändamål, säger Cristiano.

Trots trivseln i Enskede sneglar familjen Pagazzini efter något större. Ett boende med kravspec:en att det är renoverat. När de väl hittat den bostaden är det bara att hoppas att det inte dröjer länge innan en magasinsfotograf knackar på. För det vore ju olyckligt om det även på det nya stället skulle dröja två år innan en spegel kommer upp på väggen.

 

2. Hemma hos esteten Susanna Wåhlin

När Susanna Wåhlin blev erbjuden lägen­heten i Midsom­mar­­­kransen i södra Stockholm var hennes första spontana reaktion: ”Där vill jag inte bo!”

– Jag var så fäst vid Hornstull där jag hade bott i så många år, säger hon.

Om: Susanna Wåhlin
Familj Susanna Wåhlin, 33 år, inredningsarkitekt. Kristoffer Olsson, 29 år, industridesigner. Louie Wåhlin Olsson, 9 månader.
Bor: Liten 2:a i Midsommar­kransen i södra Stockholm.
Gör: Inredningsarkitekt som på Note arbetar med alltifrån kaféer och restauranger till mässmontrar. Ansvarig för Notes estetiska uttryck. 

Och det är klart, när Susanna lyfte luren och ringde hyres­värden för att höra sig för om det möjligtvis fanns några lägenheter att hyra var tvåan på 52 kvm bara en etta och Midsommarkransen hade ännu inte blivit Stockholms Williamsburg. Sedan dess har lägen­heten slagits ihop med en annan och ”Kransen” förändrats och blivit lite mer som en liten stad, enligt Susanna som kommer från Nybro och därför borde veta vad hon talar om.

Susanne och baby Louie kikar ut över Midsommarkransen.

Susanne och baby Louie kikar ut över Midsommarkransen.

Det var också i Nybro hon upptäckte inredningsarkitekturen. Hon var 14 år och minns exakt hur det gick till:

– Jag satt på Nybro bibliotek och gjorde ett arbete som jag tyckte var tråkigt, och kom till kulturhyllorna och böckerna om inrednings­arkitektur. Jag fick en uppenbarelse och lånade hem alla böcker!

Sedan dess har det inte funnits något annat för Susanna. I snart fem år har hon arbetat på Note med inredningsarkitektur och design management, eller det ”estetiska uttrycket för våra kunder”.

hemma hos susanna wahlin detalj

Sideboardet, med skivsamling och den flitigt använda vinylspelaren, är ett hemmabygge.

hemma hos susanna wahlin sovrum

Hurts Componibili, Kartell, i ett sovrum som en gång i världen var en egen etta.

Så långt är hon ingen udda fågel i formgivarvärlden. Uppväxt i småstad, flytt till, och studier i storstad. Inställningen till hemmet är också den rätt typisk för formgivare.

– Vi lever med det vi älskar och plånböcker som inte är jättestora.

Så är det. Fråga vilken designer som helst och du kommer att få samma svar: ”Jag har inte råd att köpa mina egna grejer.”

Nu är det inte helt tomt på Notepryttlar hemma hos Susanna. I köket tronar golvlampan Silo. Men de resurser som formgivare saknar på banken kompenseras ofta av annat: kreativitet, händighet och en näsa för det möjligas konst. De tunga blå gardinerna i sovrummet har Susanna och hennes sambo Kristoffer Olsson själva gjort av ett möbeltyg från Kvadrat.

– Nu när vi har barn så kan Kristoffer inte stå och snickra i fyra dagar. Då får det lov att gå fort. Sideboardet ritade vi tillsammans och Kristoffer snickrade ihop det i köket på en eftermiddag.

hemma hos susanna wahlin koket

Ovanför matbordet från Ikea hänger tavla av Lotta Olsson, Lottas träd. Tekanna, Signe Persson-Melin.

hemma hos susanna wahlin lampa

Även hos Susanna står lampan Silo, Note.

Gör-det-självmöbler, omsorgsfulla investeringar och inropade pärlor från internetauk­tioner är vad lägenheten är möblerad med. Men även med pjäser köpta på interna auktioner på Note, som Fogiaskåpet Susanna blev ägare till efter en hård budstrid med kollegan Johannes Carlström.

– Så det blir kanske lite dålig stämning på jobbet nu, säger hon och skrattar.

Annars är färg ett medel som Susanna gärna använder sig av för att sätta sin prägel på bostaden.

– Jag har alltid haft tre fyra kulörer i varje rum, säger Susanna.

– Och när jag var liten drömde jag om att jobba på färgfabrik.

Inställningen till färg är långt ifrån klyschan om arkitekter som bor i vita kuber möblerade med smakgodkända designikoner. Men att gå så långt som att tapetsera hemma, är inte aktuellt.

– Jag är inte så intresserad av mönster som jag är av färg, förklarar hon.

– Färg är en stor del av designprocessen och att måla en vägg är ett sätt att bygga om hemma.

3. Hemma hos uppfinnaren Kristoffer Fagerström

Det är lätt att förstå varför Kristoffer Fagerström valt att behålla lägenhetens vita väggar. Trist kan man kanske tycka, men hemma hos den proto­typansvariga på Note passerar de flesta av designstudions möbler. Alltifrån soffor till lampor som med sina karaktärsfulla former och starka färger bidrar till att göra detta till en hyresrätt utöver det vanliga. Då är det skönt med en lugn bas.

Kristoffer och arkitektsambon Kajsa Paulsson har som enda ingrepp ritat egna dörrar till sovrummen och badrummet, och med det skippat en detalj i hemmet som de flesta av oss betraktar som självklar: dörrhandtagen.

– Vad ska man egentligen med handtag till, undrar Kristoffer, som struntat helt i dem.

Kristoffer Fagerström på den generöst tilltagna terrassen med utsikt över Globen som gör att han inte längtar efter att bo i hus. Bänk, Fermob.

Kristoffer Fagerström på den generöst tilltagna terrassen med utsikt över Globen som gör att han inte längtar efter att bo i hus. Bänk, Fermob.

Hos dem har varje dörr fått sin egen identitet. Badrumsdörren har små runda ventilationshål, den in till de vuxnas sovrum är helt slät och i rummen till barnens rum finns en liten dörr i barnstorlek.

Öppna planlösningar, som här, är ju för att använda Kristoffers egna ord, löjligt bra. Det säger han när vi sitter vid familjelivets hjärta – det egenhändigt designade matbordet – och sneglar mot det som är förutsättningen för att boendet ska fungera i praktiken: Draperiet mot köket som både gör det möjligt för middagsgästerna att imponeras av kockens färdig­heter i köket, och att smidigt trolla bort bergen av disk.

Om: Kristoffer Fagerström
Familj Kristoffer Fagerström, 39 år, sambo Kajsa Paulsson, 31 år, barnen Lilly, snart 6 år och Betty, snart 2 år.
Bor: I en 80 kvadratmeters trea i Hammarby sjöstad.
Gör: Produktdesigner som i huvudsak ansvarar för Notes produktdesign­avdelning. 

– Jag har accepterat att jag är en lägenhets­människa, säger Kristoffer, som fram tills första barnet kom trodde att han hörde hemma i hus.

– Men nu fattar jag inte hur man har tid att bo i hus och behöva skotta fram bilen varje morgon, till exempel.

hemma hos kristoffer fagerstrom bord

Matbordslampor Caravaggio av Cecilie Manz, ljusstake Pov av Note för Menu, en bästsäljare. Stol Lilla Åland.

hemma hos kristoffer fagerstrom soffa

Soffan Rise för Fogia står under ljushållarna Pov för Menu, bredvid ett bord av Gunilla Allard för Lammhults.

För egen del har Kristoffer lyckats skapa sig en mycket tidseffektiv tillvaro. Skola och dagis för döttrarna ligger inom 250 meters radie. Inom den finns även Notes kontor, och i hyres­husets bottenvåning ligger favorithaket, som inte bara råkar vara Sjöstadens bästa restaurang; den är även ett av Notes mest uppmärksammade inredningsprojekt. Därför är det inte märkligt att Kristoffer oftare beger sig utomlands än till ­Södermalm, på andra sidan vattnet.

– Det är alltid ett nytt hus som har rivits när jag cyklar över.

Det är inte bara i de närmaste omgivning­arna allt det fasta förflyktigas – även i lägenheten blåser förändringens vindar. Inredningsfilo­sofin är att möblera om ofta. Så blir det omväxling och ny energi i hemmet. Allt till den ringa kostnaden av en liten stunds kroppsarbete. Att flytta runt hemma och njuta fullt ut av möble­manget är ju närmast en del av Kristoffers jobb som produktdesigner på Note.

hemma hos kristoffer fagerstrom kontor

De egenhändigt designade dörrarna – som leder till de båda sovrummen och lägenhetens badrum, saknar alla dörrhandtag. Onödigt, tycker Kristoffer och Kajsa som fick hjälp av Kungliga slottets egen snickare Karolina Stenfelt att göra dörrarna som alla har sin egen karaktär. I den som leder till döttrarna Lillys och Bettys sovrum sitter en liten infälld dörr.

hemma hos kristoffer fagerstrom detalj

I hyllan samlas konst av Jakob Solgren och en bit av Berlinmuren.

– Notes stil är i ständig förändring och hela tiden öppen för debatt, och det gäller därmed också vårt hem. Det möbleras om, produkter byts ut, och rum och ytor skiftar funktion. Det beror helt enkelt på vad jag och min sambo jobbar med för projekt för tillfället. Alla tankar, idéer, produkter och lösningar provar vi självklart hemma, förklarar Kristoffer.

Det är med andra ord genom denna lägen­het som alla Notes blivande möbelklassiker passerar.

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar