Annons

Annons

Hemma-hos-Pia-Ulin

Hemma hos inredningsfotografen Pia Ulin i Brooklyns skönaste lya

Inredningsfotografen Pia Ulin bor mitt i Brooklyn. Här öppnar hon dörrarna exklusivt för Residence.

Annons

Text: David Isaksson
Foto: Pia Ulin
Retusch: Julia Hallengren
Styling: Lotta Agaton

New York är en vuxenstad. Här kan man se människor i 80-årsåldern som komme in på en restaurang och sätter sig några bord från ett gäng 25-åringar.

Från de stora fönstren skymtar Empire state building i synranden, nedanför oss ligger en stor, öppen gård. Lägenheten är återhållsam, inte direkt spartansk, men definitivt inte övermöblerad. Färgskalan går från svart till grått. På väggarna hänger fotografier, bokhylleväggen är välfylld. Det monokroma som präglar Pia Ulins fotografi går igen också i den egna lägenheten.

The Kent är en före detta industrilokal som förvandlats till lägenheter, en brutal koloss omgiven av radhus i trä, kyrkor och höga hyreskolosser.

Här, mellan Fort Green och Williamsburg i New York-stadsdelen Brooklyn, har fotografen Pia Ulin numera sitt hem. Här samlar hon kraft och hämtar inspiration mellan resorna. När vi ses har hon precis kommit hem från Arizona, dessförinnan var det Kapstaden i Sydafrika.

– För mig är New York framför allt livsstil och inspiration. Här har jag min bas. Ja, det är viktigt för mig att ha ett hem, något som är mitt eget och där jag landar, särskilt som jag reser mycket, säger Pia Ulin och tar en klunk ur tekoppen.

Om: Pia Ulin
Bor: I Brooklyn, New York och sommarboende i Skåne.
Gör: Fotograf med specialområdet inredning, arbetar för kunder som Ikea, NK, Gant, West elm med flera. Jobbar regelbundet med Lotta Agaton. Lotta och Pia har tillsammans gjort boken Colorful, som gavs ut i fjol. Pia  har under årens lopp gjort många fantastiska inredningsplåtningar för Residence.

Hemma hos Pia Ulin Foto Pia Ulin_4

Köket är målat i mörkgrått, plywooden oljade Pia in lite lätt. Skåpstommarna är från Ikea. Luckorna är platsbyggda och har fått samma färg som väggen. Lampor av svensken Alexander Höjer, inköpta i Kapstaden.

Hemma hos Pia Ulin Foto Pia Ulin_4

Blandat porslin av Carina Seth Andersson, Gunnel Sahlin, Iittala, Nittsjö keramik, Ingegerd Råman. Många av kopparna har Pia gjort själv på Capellagården.

I början av 90-talet tillbringade Pia ett år på fotoskola i New York:

– Det var svårt, tufft, och jag var ung och fattig, konstaterar hon 25 år senare. Men tanken på att komma tillbaka, den fanns kvar.

Läs även: Pia Ulin och Lotta Agatons New York Guide

Det var också på 90-talet som Pia Ulin på allvar slog igenom som inredningsfotograf, även om hon också arbetade med andra uppdrag.

– På den tiden var inredningsvärlden liten, intresset hos folk var inte alls som det är i dag, konstaterar hon.

Hemma-hos-Pia-Ulin-2

Sovalkov i oljad plywood, kuddar från Svensk slöjd, och Aiayu i Köpenhamn, fårskinn från Gotland. Svartvitt foto av Björn Terring som Pia delade kontor med när hon jobbade i Stockholm. Bild på bänken av Malick Sidibé, ett fynd Pia gjorde på Mali.

Hemma-hos-Pia-Ulin-2

Matbordet från Källemo stod i Pias barndomshem. Tavlan är en bild av konstnären Joni Sternbach.

Ett decennium senare var det uppdrag för H&M home som på allvar tog henne ut i världen, och när hon väl börjat resa var det svårt att sluta. Så – för några år sedan – kände hon att det var dags att ta steget ut i världen på riktigt.

– Jag hade fyllt 45 och kände att visst, jag hade en bra karriär i Sverige, men jag ville göra något mer. Jag ville få utmana mig själv, ännu en gång. Jag skickade ut förfrågningar till flera håll och hade kunnat tänka mig både Berlin och New York, men så fick jag svar från en agent i New York som jag ville jobba med och då bestämde jag mig!

I två år bodde Pia i Brooklyn-området Carol garden där hon hyrde en våning i ett brownstone, ett klassiskt New York-radhus. Men så kände hon att det var dags att hitta något eget. Efter en hel del letande och inte så lite svett (och en och annan tår över byråkratin) hamnade hon här, i The Kent, en brutal industrikloss som förvandlats till lägenheter. Framför allt var det ljuset hon fastnade för.

– Jag älskar ljus från norr och den känsla det skapar. Det gör dessutom att lägenheten inte heller blir så varm. Men från början såg det hemskt ut. Allt var vitt, det var ett stort klumpigt kök i körsbärsträ och det bara flöt omkring, berättar hon.

Hemma hos Pia Ulin Foto Pia Ulin_9

Lampa från Noguchi, soffa från Swedese, golvlampa Aj. Bokbänken har Pia ritat själv. Lampa på bänken Cesta, Pias älsklingslampa som hon fått av sin man. Antik matta från Pias föräldrahem. Bild ovanför soffan av Pia. Textilier, Aiayu, kudde från Svenskt tenn.

Hemma hos Pia Ulin Foto Pia Ulin_9

Vy över arbetsrum, vardagsrum och matsal. ”Jag älskar ljuset i lägenheten. Att den vetter mot norr gör att den aldrig blir för varm”, säger Pia.

Dessutom visade det sig att säljaren satt upp väggar som föreningen inte godkänt, så det vara bara att riva. Pia bestämde sig i stället för en lösning där väggarna bara snuddar vid det höga taket, som – upptäcker jag först efter ett tag – faktiskt är svartmålat. Resultatet är en lägenhet på 100 kvadratmeter som både är kontor, bostad och studio. Hela renoveringen gjordes av arkitekduon Bangia och Agostino som bor nära Pia i Brooklyn. Och nu har Pias saker nu kommit i kapp henne, efter att ha varit magasinerade i flera år. För även om hon köpt en del i New York så kommer det mesta från Sverige. 

Vad betyder mest för dig av de saker du har?

– Det är faktiskt den stora kruka jag själv en gång gjorde på Capellagården på Öland. Den har följt med till Gotland, till Stockholm och sedan stått i förråd i flera år innan den transporterades hit – och den höll!

Hemma hos Pia Ulin Foto Pia Ulin

Arbetsrum, lampa från Workstead. Bänken från Pias hus på Gotland. Krukan har Pia gjort på Capellagården. Arbetsbänk från Ikea. Stol, Eames Chair, bilder Malick Sidibé och Martina Hoogland, ett konstverk av Clara Wiking.

Den del av Brooklyn där Pia Ulin bor har en stor etnisk och social blandning – just det som Pia älskar med New York.

– Åt ena hållet ligger ett housing project med höghus där det framför allt bor afroamerikaner, åt andra håller bor hasidiska judar och väljer man en tredje riktning dominerar puertoricaner. Och lite längre bort hittar man – förstås – fantastiska restauranger och barer. Ja, det här är New York!

Som fotograf i Sverige arbetade Pia inom flera områden, men här i USA är det så gott som uteslutande inredning som gäller. Numera är 70 procent av Pias jobb i USA, även om hon fortfarande har kvar uppdrag för bland annat Gant home och H&M home. Numera har även Pias man flyttat med till New York. Kvar i Sverige bor de två vuxna döttrarna, även om Pia numera också har en andra bas i det hus som hon hyr i Skåne.

– Det är fantastiskt att vara i 45-årsåldern och komma som ny till New York och genast bli en del av något. När man flyttar hit är människor så välkomnande, vi är så många som väljer att börja på nytt här och det finns en stark känsla av att man hjälper varandra!

Hemma hos Pia Ulin Foto Pia Ulin_5

”I 25 år har jag inspirerats av den amerikanska artisten Georgia O’Keeffe, både som kvinna och konstnär. Det var en speciell dag när jag hade tjänat ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa en äkta Loengard som fotograferade O’Keeffe i New Mexico.” Objektet i orange är inköpt i Tokyo, och den lilla vita keramiken är från Stina Lindholm i Slite, Gotland.

Hemma hos Pia Ulin Foto Pia Ulin_3

En av de bästa detaljerna i loftet är den långa, höga bänk som sträcker sig runt hela lägenheten – en perfekt plats för tavlor och prylar. Ovanför sängen pärlplatta av Cilla Ramnek, stolen är en Malmstenkopia. Fårskinn från Gotland. Lampa, Ikea. Textil från Aiayu, kudde Svenskt tenn, matta från ABC carpet & home.

Pias bilder är enkla, rena och avskalade, och hon fotograferar så gott som uteslutande i naturligt ljus och för det mesta ute på plats och inte i studio. Som fotograf är hon också utpräglat nordisk. På samma sätt är det i hennes egen lägenhet. De flesta möblerna har hon tagit med hemifrån Sverige.

– Pappa var målarmästare och det har nog präglat mig: jag vill alltid måla om, om jag så bara ska bo en sommar på en plats.

Genom åren har Pia Ulin samarbetat mycket med Residences creative director, stylisten Lotta Agaton. Tillsammans har de gjort oräkneliga reportage, och även böcker (nu senast inredningsboken Colorful som sålde slut i en handvändning). Tillsammans har de utvecklat en unik stil och därigenom präglat många människors hem.

– Vi som håller på med inredning ser förstås saker innan de slår igenom brett och när de väl gör det kan vi vara på väg mot något nytt, just när en trend som vi lyft fram på allvar slagit igenom, konstaterar hon.

LÄS OCKSÅ


Annons

  • Eveliina P

    Vet du, vilken Swedese sofa Pia Ulin har i Brooklyn´s hem? So perfekt!


Annons

Laddar