Annons

Annons

Hennes svenska lampor pryder hemmen i Hollywood

Daniela Upmarks lampor har synts hemma hos modellen Kate Moss, skådespelarna Poppy Delevigne, Adrian Grenier och stjärnstylisten Lotta Agaton. För Residence delar hon med sig resan från idé till färdig produkt och om sin förkärlek för excentriska färger.

27-åriga designern Daniela Upmark växte upp i en entrepenörsfamilj och inspirerades tidigt till att starta eget. När hon fyllt 23 år lanserade hon lampmärket Bxxlght och två år senare startade hon sitt andra företag: smyckesmärket Blue Billie – som på kort tid fått stor uppmärksamhet och som i april förra året, slog upp dörrarna till sin första fysiska butik på Krukmakargatan 31 i Stockholm.

Annons

Changeable lightbox.

Varifrån kommer intresset för inredning och smycken?

– Det kommer delvis från min mamma som är konstnär samt från mitt intresse och behov av att inspirera. För mig är inredning och smycken två sätt att uttrycka sig via och det har hela tiden varit grunden i båda mina varumärken.

Hur föddes idén om Bxxlght? Vad har varit ledordet i designen?

– Idén föddes av kombinationen av att jag vantrivdes på mitt förra jobb och en resa till New York där jag blev inspirerad av alla gamla bioskyltar och neonskyltar. Ledorden för Bxxlght har alltid varit innovative, bold, och self expression.

Hur lång tid tog det att lansera din första produkt från idé till färdig ljusbox?

– För mig gick det ganska snabbt att hitta en producent som tidigt förstod vad jag sökte. Det tog ungefär två månader innan jag hade den perfekta produkten klar.

Changeable lightbox.

Var det svårt att hitta producenter och rätt design?

– Med just Bxxlght var det ganska lätt. Jag hade tur och hittade rätt ganska snabbt. Det är otroligt viktigt att man förstår och går bra ihop med sin produktion då dem är en otroligt viktig samarbetspartner.

Hur har du marknadsfört dina produkter?

– Först och främst har jag fokuserat otroligt mycket på att ta inspirerande bilder på mina produkter i miljöer som står ut och som är delbara. Det är ett ganska billigt och effektivt sätt att marknadsföra sina produkter och har funkat väldigt bra för oss. Jag har även designat produkter som i sin tur står ut väldigt mycket och som är bra på att “stjäla” uppmärksamheten i en bild.

– Sedan hade vi turen att snabbt komma in i Kate Moss, Poppy Delevigne, Adrian Grenier och Lotta Agatons hem vilket såklart varit fantastiskt.

Hur många produkter har du lanserat och vilken är din personliga favorit?

– Jag har lanserat ett 20-tal produkter och hittills är min absoluta favorit mitt senaste tillskott; led neon-läppen.

Pink lips led neon lightbox.

Hur ser det ut hemma hos dig?

– Jag skulle nog säga att jag har en excentrisk inredningsstil med mycket färg. För mig är det viktigt att det finns mycket kontraster, gammalt och nytt, varmt och kallt och sedan försöker jag alltid att ha saker i hemmet som har en egen lite berättelse eller där det finns en tydlig tanke bakom varför jag just valde den, på så sätt får dem en helt annan betydelse för mig, vilket bidrar till att de är intressantare under längre tid.

Vilka inredningsdetaljer inspirerar dig mest just nu?

– Jag älskar inredningsdetaljer som säger något, som har en berättelse eller ett budskap. Därför är Bxxlghts ljusboxar något som verkligen inspirerar mig dagligen. Sedan är jag även galen i mattor och krukor och kan inte få nog.

Vilka kollektionssläpp planerar du härnäst?

– Nu till våren kommer jag att släppa ytterligare en till symbol inom Led neon- kollektionen och till hösten kommer vi att gå in i en ny produktgrupp samt utveckla vår bästsäljare.

Här hittar du Danielas Instagram

Läs också:

Hon lanserar art déco-inspirerade gardiner i sammet – se kollektionen

De vill göra krukan till hemmets it-accessoar – se nya kollektionen

Amelia Widells nya showroom – ett sekelskifteshem i djupgröna toner

Få mer av Residence – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar