Annons

Annons

Inred sovrummet för bättre sömn – 5 smarta knep



Atmosfären, inredningen och stylingen kan i stor grad påverka din nattsömn. Med de här knepen kan du skapa ett rum som hjälper dig att sova som ett barn.

Vi sover en tredjedel av våra liv, så därför är det inte särskilt konstigt att sömnen är så pass viktig för oss.

Läs också: Så skapar du struktur hemma – 7 smarta inredningsknep

Sömnsvårigheter kan ställa till stora problem för vår hälsa och välmående, men det finns några simpla inredningsknep som faktiskt kan hjälpa.

Så här stylar du sovrummet för bättre sömn:

1. Dämpad belysning

Annons

Starka lampor gör dig pigg, så investera gärna i belysning som går att dämpa. Dimra ner redan några timmar före läggdags så att kroppen har tid att förbereda sig.

Läs också: Så skapar du julstämning hemma – 5 enkla byten

Det är också viktigt att utomhusljuset och gatubelysningen inte lyser in i ditt sovrum. Bra mörkläggningsgardiner som håller sovrummet mörkt är A och O.

2. Ordning och reda

02. ordning-sovrum-battre-somn

Foto: Adam Helbaoui/Kronfoto Styling: Scandinavian Homes för Tobin Properties via Alexander White

I sovrummet ska du kunna varva ner, vilket kan vara svårt om ligger prylar och kläder överallt.

Satsa på bra förvaring och en relativt avskalad inredning, med bara nödvändiga möbler och noga utvalda detaljer. Det gör att det blir lättare att hålla ordning och det ger dessutom ett prydligare intryck.

3. Avslappnande färgskala

Färgerna påverkar oss mer än vi kanske tror och för sovrummet är det en fördel att välja svala toner och naturnära färgskalor, som en varm vit, grått, beige eller ljusblått och grönt.

4. Låt din personlighet synas

Även om sovrummet bör vara rent och relativt avskalat skadar det inte att låta detaljerna framhäva din personlighet.

Lyft in en tavla, en tjusig lampa eller någon annan detalj som kännetecknar dig och din stil.

Ditt sovrum ska kännas tryggt och det kan dessa föremål hjälpa till att uppnå.

5. Fräscha dofter

En doftspray, doftstickor eller doftljus kan göra susen, likaväl som nytvättade sängkläder, blommande växter och fräscha snittblommor.

I synnerhet vissa dofter sägs bidra till bättre sömn, däribland bergamott, lavendel och kamomill.

LÄS OCKSÅ

(62)
(1.22k)


Annons



Laddar