Annons

Annons

Kika in hemma hos modekungen Daniel Lindström



Modechefen Daniel Lindström bor i ett radhus på ett tak, får elchocker av Pradavisningar och upptäckte sin kärlek till design i ett orenoverat hotellrum.

Rum 606. Kanske låter det som titeln på en skräckfilm, men för inbitna designnördar är associationerna allt annat än obehagliga. Den invigdes tankar förs till sjätte våningen i Radisson blu royal hotel i Köpenhamn – känt som världens första designhotell. Till rummet där Arne Jacobsens originalinredning med de ikoniska möblerna Svanen, Ägget och Droppen står orörd i all sin prakt. Där, i rum 606:s stilrena interiör i teak och turkost, föddes modeikonen Daniel Lindströms designintresse under tre intoxikerade dagar i slutet av 1990-talet.

Annons

– Jag arbetade med en tidning som hette Café sport och vi hade fått 10 000 kronor av vårt förlag för att åka på konferens. Chefredaktören Rikard Lind, som är otroligt kunnig och intresserad av dansk design, hade på något sätt koll på rummet även om hotellägarna själva inte hade haft förnuft att marknadsföra det. Han tog pengarna, det var mycket på den tiden, bokade rummet och sedan festade han, jag och Anders Nunstedt därinne i tre dygn.

Cykel från Bikeid, stol Tulip av Eero Saarinen och fotoprint av vännen Jesper Brandt.

Daniel Lindström bland sina design­klassiker, bord PK61 och fåtölj PK22, av Poul Kjærholm, sidobord Tulip av Eero Saarinen. Sammetsbox, ljus och parfymflaska, Perspective studios. Stora kruka, Granit. Matta, Knut mattor.

Väl hemkommen höll den nyfunna fascinationen för design i sig och Daniel hakade på Rikard till Auktionsverket, Bukowskis, Modernity och Jacksons.
– På den tiden brydde sig ingen om design och man nästan slängde bort klassiker av Verner Panton och Børje Mogensen – det var brittiska popband och fester på Skånegatan som gällde.

Inledningsvis observerade Daniel bara medan Rikard och vännen, tillika Residence gamla redaktionschef, Kjell Häglund ropade in den ena klassikern efter den andra.

– De var riktiga pionjärer. Det var galet – jag var med när de satt på auktioner och köpte hela pärmar med Olle Bærtlingblad för ingenting.

Det dröjde inte länge förrän han själv blev varm i kläderna, och när han och före detta frun Frida köpte deras första gemensamma lägenhet började Daniel lyxnesta med klassiker av Poul Kjærholm och Hans J Wegner. En del av fynden har han kvar än i dag.

Men det är inte design man associerar Daniel Lindström med utan mode förstås.

– Jag är ännu mer fascinerad av modebranschen. Att gå på en Pradavisning i Milano är som att stoppa fingrarna i ett eluttag för mig. Jag är så otroligt lyckligt lottad som får vara med och se alla dessa banbrytande kollektioner först av alla.

Serveringsvagn 901 av Alvar Aalto, golv­lampan Toio av Achille och Pier Giacomo Castiglioni och konstverk av Dawid. På vagnen kruka, skål och ask från Asplund.

Det höga läget, ljuset och den generösa terrassen var några av anledningarna till att Daniel köpte radhuset på ett tak vid Gärdet. Randig kudde Linum, övriga Garbo interiors. Filtar, Garbo interiors och Perspective studios. Växter, Taverna Brillo.

Genom åren har Daniel blivit synonym inte bara med magasinet Café som han i dag är creative director och modechef för, utan med mode rent generellt. Han känner alla i branschen, är med på alla viktiga events och är ständigt den som medierna vänder sig till när de vill ha ett utlåtande om herrmode. Det är en roll med stort inflytande och arbetsuppgifter många drömmer om. Därför är det överraskande när han berättar att ingen annan ville ha tjänsten när han fick den i slutet av 90-talet.

– Nej, de var så glada att de över huvud taget hittade någon som ville göra det! På den tiden var mode bara något man adderade till tidningen för att sälja annonser, det var inget som redaktörerna ville pyssla med.

I dag är Daniel med och planerar och utvecklar tidningens innehåll och känsla samt reser runt och bevakar modevisningar i hela världen.
Redaktionen som en gång var 13 man stor med flertalet skrivande redaktörer är nu slimmad till fem personer, och mode är i dag en respekterad del av tidningens identitet.

Journalistiken upptäckte han inte i ett dekadent hotellrum utan på en golfbana i Östersund som tonåring.

– Jag vet inte varför jag spelade just golf, det är inte direkt en stor sport i Jämtland – säsongen är inte särskilt lång.

Precis som med jobbet som moderedaktör fick Daniel sitt första uppdrag för att ingen annan vill ha det!

– Skribenterna på Östersundsposten ville bevaka alpina sporter och fotboll, inte golf och basket, och en dag fick jag frågan om inte jag skulle kunna tänka mig att göra det.

Hans mamma sa nej, för vid tillfället gick han bara i åttan och hon var rädd att det i slutändan skulle vara hon som fick skriva de där notiserna. Men så blev det inte, och Daniel blev så pass populär på redaktionen att han blev anställd dagen efter han gått klart gymnasiet. Sedan dess har han oavbrutet arbetat som journalist.

– Jag har aldrig gjort något annat, inte plockat disk, inte backpackat, inte pluggat. Utan jag har arbetat med media sedan jag  var 14 år.

Huset har en stor terrass och två balkonger. Fåtöljer, Fermob, kuddar, Linum. Stor kruka, Perspective studios. Övriga krukor och skålar, Granit. Blommor från Taverna Brillo. Bord av Reis Pettersson.

Det där att hoppa på något nytt innan det har blivit varje mans dröm verkar vara ett stående tema i Daniels liv. Till exempel flyttade han och hans dåvarande fru Frida till den södra delen av Gärdet för tio år sedan. Området som då mest bestod av kontorshus är i dag en spännande ny stadsdel med intressanta arkitektoniska element. Inte minst Daniels eget boende – ett radhus på taket av en av de byggnaderna.

I stället för en trädgård har huset en stor terrass och två balkonger, alla med sol hela dagen. Och där med Gärdet som utsikt och Djurgården som bakgård har Daniel verkligen hittat hem.

– I det här samhället vi lever i med social media och allt vad det innebär kan man lätt bli avundsjuk på andra, men just när det kommer till boende är jag helt tillfreds – jag vet att jag vill bo just här. Som det känns nu så vill jag aldrig flytta.

Det höga läget med utsikt ända bort till NK-klockan åt ena hållet, ljuset från tre väderstreck och det faktum att det finns plats för alla tre barn nämner han som bidragande faktorer till att han trivs så bra men framför allt är det läget.

– Jag har tre barn och ingen bil. Allt vi behöver finns här, tänk – jag har Sveriges finaste park precis runt hörnet.

Just Djurgården har blivit en viktig del av hans vardag. De ljusa månaderna cyklar han gärna dit både morgon och kväll för att njuta av när solen går upp och ner vid Rosendals trädgårdar. Däremellan hinner han även klämma in en och annan löparrunda längs med vattnet.

– Det kan låta konstigt men jag har nästan blivit besatt, det är som att naturen på Djurgården drar mig dit, som om den var magnetisk. När jag skilde mig för tre år sedan och mådde som allra sämst var det där jag hämtade kraft. Jag är så otroligt tacksam över att ha haft ett hem jag kände mig trygg i och en plats där jag kunde samla mig. När allt annat krisade så visste jag att åtminstone en del av livet var i ordning.

När Daniel precis köpt huset anlitade han Thomas Eriksson arkitekter för en platsbyggd bokhylla fyllda med fotoböcker, magasin och små accessoarer. Kontorsstol ur Sjuan-serien av Arne Jacobsen.

Arbetshörna i bokhyllan. Fodral från Louis Vuitton och en av de många fotoböckerna ur Daniels samling, denna av fotografen och
modedesignern Hedi Slimane.

Man kan förstå att han känner sig lugn i hemmet. För att komma till ytterdörren tar man hissen högst upp i den äldre fastigheten vars tak huset står på. Väl uppe öppnar man en dörr och  går över trallen till porten. Här  uppe är luften friskare och ljuden dovare. Inne i hemmet är den ljusgrå färgskalan mjukt rogivande.

Memphis- vaser av Ettore Sottsass för Bisotti, Flos- lampa Parentesi, mässingkruka Skultuna.

Matsalsgrupp av Børje Mogensen, takkrona Sputnik från Domino antik och konstverk av Malin Gabriella Nordin och Andreas Ackerup. Keramikobjekt Surrea av Wilhelm Kåge. Kruka av Hanna Wessman och ljus- stakar Folkform och Asplund. Mattan är från Knut mattor.

Den undre våningen är ett enda stort sällskapsrum med arbetsdel i ena änden, kök i mitten och matrum och vardagsrum på andra sidan. En våning upp ligger sovrummen och ett litet familjerum där barnen kan titta på tv. Men det är på den undre våningen som designintresset syns tydligast. Där finns hans Poul Kjærholm-fåtöljer, Børje Mogensens matgrupp, Memphiskeramik, Tulip-bordet och mycket mer. Och vid hans lilla skrivbord står Arne Jacobsens Sjuan-fåtölj med rullben och lädersits. En blinkning till hur det hela startade den där dagen för länge sedan.

Det lugna sovrummet ligger på andra våningen och har en egen balkong. Konst Lukas Göthman och Ewa-Marie Rundquist. Sängkläder från Magniberg och klädhängare från Domino antik.

Daniel med barnen John, snart 6 år, Anna 10 år och Klara 13. När familjen flyttade in var John precis född.

Daniel Lindström

Bor: I ett 125 kvm stort radhus från 2010 på
ett hustak vid Gärdet.

Familj: Klara 13, Anna 10 och John snart 6 år.

Gör: Creative director och modechef för Café.

Läs också:

Kika in Elle-redaktörens renoveringsprojekt i Djursholm

Titta in i Anitha Schulmans funkistrea på Östermalm

Hemma hos modedrottningen Nathalie Schuterman

Få mer av Residence – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

Gilla Residence på Facebook

LÄS OCKSÅ

(144)
(694)


Annons



Laddar