Annons

Annons

Kika in i exklusiva våningen – i Stockholms 1800-talspalats

Kommer man över en lägenhet i det Laurinska huset tar man den med sig in i graven, i alla fall om historien får tala för sig själv. Kika in i ett av Stockholms mest exklusiva hus.

Laurinska huset byggdes 1891 och kallades för Mälarpalatset fram till att den första tongivande hyresgästen – konsthistorikern Carl Gustaf Laurin – flyttade in. Med en trollbindande Riddarfjärd som kuliss var hans hem ett omåttligt populärt tillhåll för Stockholms kulturelit när det begav sig. Och precis som alla andra bodde Laurin kvar i sitt hörntorn fram till sin död 1940. I dag bor Johan och Isabel i en av de magnifika våningarna i huset.

Annons

– Jag läste någonstans att arkitekten Valfrid Karlson som ritade huset hade en ambition att det skulle bli startskottet för ’Södermalms Strandväg’ med den ena pampiga villan efter den andra. En byggkris satte stopp för det hela, men här i trapphuset kan man se ritningar på hur det skulle kunna ha sett ut. Det hade varit så häftigt med alla dessa dramatiska byggnader uppe på höjden, säger Isabel.

De rustika bok- hyllorna och den öppna spisen skeppades till lägenheten från Paris någon gång på 40-talet av den välkända arkitekten Arvid Bjerke, som bodde här då. Takarmaturen väger 150 kilo. Turligt nog går den att plocka isär, vilket underlättade när den skulle sättas på plats. Soffbord från Posh living och blå glasvas från Brandstationen.

De rustika bokhyllorna och den öppna spisen skeppades till lägenheten från Paris någon gång på 40-talet av den välkända arkitekten Arvid Bjerke, som bodde här då. Takarmaturen väger 150 kilo. Soffbord från Posh living och
blå glasvas från Brandstationen.

1. Den kornblå soffan har flyttat med från parets tidigare hem i New York. Matsalsbord Ellips och stolar Beetle chair, Gubi. Taklampa av okänt ursprung. Den gamla biografbänken i trä från tidigt 1900-tal är köpt på auktion. Print i ram, Scène japonaise av Xabi Etcheverry, Yellowkorner.com. Samtliga gardiner i våningen är måttbeställda hos Gardinmagasinet. 

1. Den kornblå soffan har flyttat med från parets tidigare hem i New York. Matsalsbord Ellips och stolar Beetle chair, Gubi. Taklampa av okänt ursprung. Den gamla biografbänken i trä från tidigt 1900-tal är köpt på auktion. Print i ram, Scène japonaise av Xabi Etcheverry, Yellowkorner. Samtliga gardiner i våningen är måttbeställda hos Gardinmagasinet.

2014, efter några års pendlande mellan hus i Spanien och lägenhet i New York, flyttade Johan och Isabel målmedvetet hem till Stockholm med sikte på en lägenhet just i det här huset. En mellanlandning på Birger Jarlsgatan och en förlorad budgivning på lägenheten under de 180 kvadratmeterna som i dag är deras hem, krävdes innan planen kunde förverkligas. En ganska lindrig process med tanke på att de flesta lägenheterna i Laurinska huset går i arv i generationer och därför väldigt sällan läggs ut på marknaden.

– Många som bor här planerar säkert att ta sina lägenheter med sig in i graven. Det var precis vad den välrenommerade arkitekten Arvid Bjerke – som en gång levde sitt liv i just den här lägenheten – gjorde, och generationerna efter honom med för den delen. När vi kom över den för drygt ett år sedan var den ett dödsbo. Arvid Bjerke, som bland annat ligger bakom konserthallen och Lustiga huset på Liseberg samt Göteborgs konstmuseum, var faktiskt den som skeppade hem våningens magnifika öppna spis och de gigantiska bokhyllorna från Paris någon gång på 40-talet. Ovärderliga detaljer som än i dag utgör lägenhetens absoluta blickfång.

3. Soffa från The sofa store med kuddar från Etsy. Fåtöljen Ekstrem av Terje Ekström köpt på auktion. Handvävd spansk matta, Artilleriet. Golvlampan är vintage med en skärm som Isabel har tillverkat själv. Den lilla pallen har hängt med från parets tidigare hus i Spanien men Isabel har klätt om den i gul sammet. Takkronan i Muranoglas är formgiven av Carlo Scarpa för Venini runt 1958. Inropad på auktion

Soffa från The sofa store med kuddar från Etsy. Fåtöljen Ekstrem av Terje Ekström köpt på auktion. Handvävd spansk matta, Artilleriet. Golvlampan är vintage med en skärm som Isabel har tillverkat själv. Den lilla pallen har hängt med från parets tidigare hus i Spanien men Isabel har klätt om den i gul sammet. Takkronan i Muranoglas är formgiven av Carlo Scarpa för Venini runt 1958. Inropad på auktion

Utsikten över Slussen bort mot Djurgården är tappa-andan-vacker där vi står, och möblerna som ropats in och skeppats hit från världens alla hörn förtjänar var och en sin historia. Men det är inte vardagsrummets 150 kg tunga takarmatur, det franska vitrinskåpet med den kompletta samlingen av alla Star Wars-figurer som gjorts sedan 80-talet eller hallens handmålade ränder som krävde mer tejp än något annat jobb den erfarna målaren satt tänderna i som får oss att stanna upp. Som förstenade står vi i stället i Isabels arbetsrum intill den bio-röda sammetssoffan, som enkelt förvandlas till säng när deras gäster bestämmer sig för att inte gå hem.

Den 150 kilo tunga taklampan som köptes på Brandstationen har väntat länge på just den här platsen. Och de gamla bokhyllorna skapar precis den där känslan av dunkelt herrum som Isabel inspireras mycket av.

Den 150 kilo tunga taklampan som köptes på Brandstationen har väntat länge på just den här platsen.

Det välfyllda barskåpet är målat i samma blågråa färg som väggen. Spegelmosaiken förlänger rummet ytterligare. All ekparkett i lägenheten är nylagd och behandlad med pigmen­terad hårdvaxolja från Osmo. Den befintliga parketten var i för dåligt skick för att behålla. I taket hänger tre lyktor i glas och mässing från Spanien.

Barskåpet är målat i samma blågråa färg som väggen. All ekparkett i lägenheten är nylagd och behandlad med pigmen­terad hårdvaxolja från Osmo.

Inspira­tionen till de mörkvaxade golven och de kolsvarta snickerierna kommer från en lägenhet på Manhattans 211 Elizabeth Street i New York som de tittade på en gång. De köpte den inte, men svärtan och den mystiska art déco-känslan som Roman and Williams hade skapat i det gamla tegelhuset har följt med sedan dess.

Om eftermiddagarna lägger sig kvällssolen som ett dunkelt filter i sovrummet.

Om eftermiddagarna lägger sig kvällssolen som ett dunkelt filter i sovrummet.

 Spektakulära ljuskällor är Johans och Isabels grej. »Det är så många som tänker på allt, men missar belysningen.« I badrummet hänger en takkrona från Vistosi för Murano, italienskt 70-tal. Måttbeställd kommod från Lidhults. Handfat samt blandare från Thomas Crapper. Väggarmaturen vid speglarna är mått­beställd från England. Badkar och blandare Thomas Crapper.

I badrummet hänger en takkrona från Vistosi för Murano, italienskt 70-tal. Måttbeställd kommod från Lidhults. Handfat samt blandare från Thomas Crapper. Väggarmaturen vid speglarna är mått­beställd från England. Badkar och blandare Thomas Crapper.

När man något motvilligt lämnar det schackrutiga trapphuset och kliver ut i höjd med Maria-hissen känns det inte helt otänkbart att offra ett lillfinger för en resa i tiden och en stadig hållplats vid det tegelbeklädda hörntornets glansdagar. Titta, där står ju Laurin med sina poeter och skålar in ett nytt decennium med frostig champagne.

LaurinIMG_9518-kopia

Isabel och Johan 

Ålder: Johan, 41 år, och Isabel, 30 år.

Gör: Johan jobbar i IT-branschen och Isabel är inredare och driver företaget Ici deco.

Bor: I Laurinska huset på Bellmansgatan, Södermalm, Stockholm med dvärgspetsen Cookie. Huset är ritat av arkitekt Valfrid Karlson och invigdes 1891. På 40-talet byggdes två våningar till, bland annat den som Isabel och Johans lägenhet ligger på. Hela byggnaden är blåklassad av Stockholms stadsmuseum. 

Denna text är en bearbetad version som ursprungligen publicerats i Residence nummer 10, 2016. 

Läs mer: 

Vackert kalkstenhus på Gotland från 1800-talet

Kika in hemma hos modedrottningen Nathalie Schuterman

Veckans snyggaste hem: Nyrenoverat järnbruk från 1861

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar