Helena Carlberg och Anna Lukins.

8 snabba frågor med grundarna av The Ode To – Helena Carlberg och Anna Lukins

När konstvärlden i stort fått sig en rejäl törn av coronapandemins framfart har The Ode To i stället skalat upp och ytterligare utlandsexpansion väntar till hösten när de intar USA.
»Det är en stor efterfrågan på handgjorda originalverk«, säger Helena och Anna till Residence.

Annons
Åtta stora inredningstrender att ha koll på hösten 2021
Åtta stora inredningstrender att ha koll på hösten 2021
1:37

Anna Lukins och Helena Carlberg är grundarna till det framgångsrika onlinegalleriet The Ode To, som specialiserar sig på och inspirerar med unik, handplockad konst. Receptet bakom succén berättar de är, förutom hårt arbete, en konstmarknad som som stod och gapade efter digitalisering. Residence pratar med Anna och Helena och ber dem svara på åtta snabba frågor om resan, pandemin, konsttrender och råd till nybörjaren som vill börja samla på konst.

Helena Carlberg och Anna Lukins

Ålder: 36 år.

Bor: Stockholm.

Gör: Grundare av onlinegalleriet The Ode To.

Aktuella med: Höstens konstkollektion i kampanjen Hang It Low som lanserades den 8 september.

1. Berätta om idéen bakom The Ode To? Ni säger att ni vill demokratisera konstvärlden, hur växte den tanken fram?

»Vi har alltid älskat kreativiteten och inspirationen som konst ger oss och konst är också en röd tråd i vår vänskap, men vi hade däremot svårare att närma oss konstvärlden för att den kändes både dyr och stel. Vi känner en hel del konstnärer själva och har handlat direkt från dem tidigare, vilket vi tycker är underbart, men som inte är möjligt för alla. Vi såg helt enkelt en chans att göra det till vårt jobb att scouta konstverk och plocka allt det härliga som konst har att ge.«

Från vänster: Helena Carlberg och Anna Lukins.
Porträtt av grundarna Helena Carlberg och Anna Lukins.  

2. Berätta gärna om resan bakom framgångssagan? Från start till att nu bli backade av tunga investerare.

Annons

»Hårt jobb och envishet är en stor del av resan. För oss var det redan från början tydligt att det finns en stor strömning och därmed business i att fler människor vill närma sig konsten och att det är en bransch som behöver digitaliseras, vilket nu fler och fler investerare uppmärksammar.«

»Vi har successivt jobbat med både den kreativa och den strategiska sidan av The Ode To och vi älskar den kombinationen. När det är vackert, intressant och säljer mår vi toppen. Vi tar det kommersiella tänket från våra år inom mode och retail samtidigt som vi balanserar det med Annas vana och respekt för kreativa talanger när hon jobbade som agent och Helenas lärdomar från att ha varit med och utvecklat & Other Stories koncept. Längs med vägen har vi också gjort allt själva, från att packa ordrar och svara på kundtjänst till att fota och skriva produkttexter, så det är inte alltid en saga till vardags. Nu har vi däremot anställt två personer och det känns otroligt mäktigt att kunna skapa jobb.«

Höstkollektionen 2021 stylad av Caroline Sandström.
Höstkollektionen 2021 stylad av Caroline Sandström.  

3. Ni har tagit konceptet från Sverige till länder i Europa, bland annat Storbritannien och Norge. Jag läste någonstans att USA står näst på agendan. Berätta mer om det. Kommer det att innebära fler amerikanska konstnärer? Vad är det med USA som lockar? Hur ser ni på den resan?

Annons

»Det kommer faktiskt tidigare än vad som var tänkt, men vi får helt enkelt för många förfrågningar från USA. Genom instagram och det digitala kreativa communityt så har The Ode To spritt sig organiskt och USA ligger redan i topp på följare och trafik, så det känns helt naturligt. Vi kommer att lansera i USA under hösten och sedan börja leta efter amerikanska konstnärer och samarbeten efter hand. Sedan har vi en personlig vurm, inte minst genom att Helena har bott i NYC, som gör det hela ännu mer speciellt.«

Vi kommer att lansera i USA under hösten.

4. Var hittar ni de kreatörer och konstnärer ni lyfter i galleriet? Finns någon röd tråd bland dessa/några kriterier som ni tycker är viktiga?

»Vi hittar dem på sociala medier, i tidningar, på konstskolor och genom de kreativa rådgivare vi har. Vår skärmtid är hiskelig. Vi letar efter att de ska ha ett eget uttryck, hög hantverksmässighet och går igång lite extra på om det finns ett spännande material såsom trä, glas eller metall med.«

Höstkollektionen 2020 stylad av Linnéa Salmén.
Höstkollektionen 2020 stylad av Linnéa Salmén.  

5. Hur har COVID-19 påverkat er specifikt vs. konstvärlden i stort?

»Vi har en hel del personliga berättelser bland oss själva och våra konstnärer och det har varit en hel del oförutsägbara effekter på de konstnärliga processerna, som att en specifik lera inte längre går att få tag på och då spricker konstverken i ugnen helt plötsligt. Försäljningsmässigt har det gått utmärkt och det har märkts att folk spenderade mycket tid hemma och kanske också att man vill lägga pengar på lite schysstare typ av konsumtion.«

Annons

»Konstvärlden i stort har det däremot inte alls gått bra för då den har varit helt låst vid fysiska miljöer med en stark övertygelse om att konst inte kan säljas eller knappt visas online. De stora pengarna görs vanligtvis på mässor och biennaler, vilka har ställts in, men där håller ett skifte långsamt på att starta.«

6. Ser ni några övergripande trender i konstvärlden just nu? Om ja, någon trend som är mer intressant och varför?

»Det är en stor efterfrågan på handgjorda originalverk där man tydligt kan se spår av en mänsklig hand och kreativitet. Inte minst ser vi att skulpturer är populära, också för att de har så många uttryck och inte är bundna till att hänga på en vägg. När man kan få tag på vad som helst när som helst, så blir det unika och handgjorda något som bättre uttrycker ens personlighet och en annan form av lyx. Framåt tror vi att det kommer att komma mycket spännande där traditionellt hantverk kombineras med teknik såsom 3D-printing eller formar skapade av algoritmer.«

Skulpturella vaser från The Ode To.
Intresset för skulpturer är större än aldrig förr och The Ode To har massor av skulpturella objekt i sitt galleri.  

7. Vad är ert råd till den som investerar i konst för första gången?

»Tänk inte så mycket och försök inte planera den perfekta tavelväggen, då blir det oftast ingenting. Gå mer på magkänsla och om det är ett konstverk som talar till dig (och som du har råd med), så ska du slå till. Bra konst ska få dig att känna, tänka och vara ett fint blickfång – om det är ”rätt” är mindre viktigt. Ett verk leder ofta till ett annat och konst följer ofta med från hem till hem, så det är ofta en investering och minne för livet.«

Annons

8. Hur inreder ni med konst i era hem? Har ni några konstverk/konstnärer (som ni jobbar med eller andra) på display som ni inspireras av eller som väcker någon annan känsla hos er?

»Vi är lite olika där – Anna har lyckats få till ett mer enhetligt och minimalistiskt hem, medan Helenas är lite mer spretigt och med knasigare detaljer. Vi har några konstnärer som förenar våra hem: skulpturala vaser av Sofia Tufvasson som vi har valt för att de är harmoniska att se på och tidlösa i sitt hantverk, silvriga och leende glasskulpturer av Erika Kristofersson Bredberg för att de är coola kommentarer på samtiden och det är bara en tidsfråga innan vi har Sofia Erikssons kaleidoskopiska metallskulpturer för vägg.«

Publicerat 20 september 2021
Annons