Kött med klass

Annons

Idén fick Fritjof Andersson och Rasmus Ek, killarna bakom kött­butiken Lennart & Bror, redan för tre år sedan. »Innan dess hade vi i tre år försökt att bli tjenis med mannen i den sydamerikanska kötthandeln i Hötorgshallen. Vi var där två gånger i veckan men det tog alltså tre år innan vi äntligen kände honom tillräckligt väl för att han skulle nicka åt oss på gatan.« Rasmus och Fritjof älskar »hallarna« som de kallar den men sökte något ännu mer personligt och mer lokalt.

»Vi såg ett avsnitt av mediekocken Per Morbergs matlagningsprogram där han härjade omkring med en oxbringa och sa något i stil med ›fråga din lokala slaktare‹ och vi tänkte bara ’finns det någon sådan kvar?« Lite senare befann sig Rasmus och Fritjof i New York och förälskade sig i känslan av att kunna handla middagsingredienser i livsmedelsbutiker med tydliga teman. Bagaren här, slaktaren där. Deras respektive fascination för detta kan spåras till barndomen. »Min pappa brukade ta med mig till Hötorgshallen på helgen. Han var bekant med säljaren och de hälsade alltid så härligt. Jag minns att pappa sa att han alltid hade drömt om att få slå in kött i sådant där vitt papper«, berättar Rasmus, och Fritjof fyller i: »Och jag brukade spendera somrarna i Norrland där man handlade fisk i en bod och kött i en annan, jag minns det som något väldigt fint.«

lennart och bror  2
Det personliga mötet i centrum … »När en kund kommer in och söker något vi inte har inne för tillfället – ja, då åker vi till slakthusområdet och hämtar det och levererar sedan till dörren. Service är vår affärsidé.«  

Ambitionsnivån för Lennart och Bror, killarnas andranamn, var hög redan från start. Det första året ägnades åt research och planering, och de träffade »everyone who’s anyone« i köttbranschen. Först och främst ville de veta om idén ens var genomförbar och om de som noviser skulle kunna axla ansvaret.

Annons

Ett av de tidigare mötena var med den svenska köttgurun Håkan Fällman, vars namn återkom under alla de efterföljande mötena »kolla med Håkan, sa alla, och det hade vi ju redan gjort« säger Fritjof, och Rasmus flikar in: »Han sa ›kör!‹ och såklart ›men läs min bok först‹.«

lennart och bror korvar
Wonderful wurst. Lennart & Brors korvluncher är väldigt omtyckta.  

Den överväldigande välviljan tog dem med storm. Rasmus som tidigare hankat sig fram i musikbranschen blev särskilt överraskad. »Inom musiken får man stånga sig blodig för att få till ett enda möte, här var alla superschysta och ställde upp som mentorer.«

I stället för stängda dörrar fick killarna både utbildning och ständiga hejarop, det riktigt kändes att detta var ett efter­längtat initiativ.

Ett halvår lades på att leta efter rätt lokal, och ytterligare ett halvår på att renovera den. Även där häpnade de över välviljan från omgivningen, inredaren Johanna Andersson hjälpte till med materialval och butikskoncept, och vännen Richard Landerus designade logga och grafisk profil. Känslan Rasmus och Fritjof ville åt var den av 50-talets klassiska slakteri­butiker. Och även om de kaklade väggarna, marmorborden och böjträstolarna mer känns som 1800-tal, får man känslan av ett Stockholm under efterkrigstiden. Verksamheten har gått bättre än väntat, kanske tack vare de nästan 1 000 följarna som nyfiket följde ut­vecklingen genom killarnas bilder på facebook och insta­gram redan innan öppnandet.

lennart och bror 1
Trots att hela köttbranschen tycktes längta efter nischade köttbutiker blev det en lärare och en musiker som var först på bollen.  

Förutom att köpa med sig kött hem kan man även äta lunch på Lennart & Bror och avnjuta öl och chark under butikens pubkvällar. »Vi var mer nervösa inför lunchpremiären än själva öppnandet – vi är inga kockar, och dessutom ser man ju besvikelsen vid lunch, det slipper vi ju när kunderna tar med köttet hem!« skämtar Rasmus.

Besviken verkar ingen ha blivit. Korvluncherna är så populära att de ständigt hamnar på topplistorna över Stockholms bästa luncher.Pubkvällarnas öl bryggs i ett mikrobryggeri i Enskede. Dessa har tagits fram efter killarnas smak och önskemål, och har alla namn efter olika Dylanlåtar. »Innan hade vi inte en tanke på att detta skulle kunna uppfattas som en hipstergrej. Men visst, två killar i mössa och läderförkläden som stoppar korv och kränger hemmabryggd Ipa. Vi ser det nu .«

lennart och bror bistro kok
50-tal och lokal speceributik var temat när lokalen ritades om. Nyfikna kunde följa ombyggnaden via sociala medier.  
Publicerat 10 november 2014
Annons