Annons

Annons

Asplund Residence2

Residence 15 år – intervju med Sandra Asplund

Sandra Asplund är kreativ chef och produktchef på Asplund. Här sammanfattar hon 15 år i designvärlden med tidningen Residence.

Annons

Residence lanserades för 15 år sedan. Vad minns du bäst från den tiden?
»Det var härligt med ett magasin som Residence som vågade ha arkitektur på omslaget, minns fortfarande ett jobb som Lotta Agaton gjorde som var plåtat ovan­ifrån med mörk grund, mörkt trä och exotiska produkter blandat med skandinavisk design. Väldigt stilbildande i en tid när allt var vitt eller starka färger mot vit bakgrund och absolut inte fotat ovanifrån, som så gott som alla bloggare gör idag.«

Hur har svensk inredning förändrats?
»Design har blivit mer mjukt och folkligt, vilket är bra. Men vi har förlorat den där speciella känslan att varje produkt är unik, vi tänker mindre på kvalitet och ursprung.Vi hämtar mycket information på nätet, bilder som lätt kan vara vilseledande när det kommer till kvalitet och proportioner.«

Hur tror du svensk design kommer att utvecklas de kommande 15 åren?
»Tyvärr så har svensk design och pro­duktion allt svårare att klara sig i konkurren­sen med tillverkning i Asien. En hel industri håller på att tyna bort. Då både levnadsstandard och know-how ökar i Kina, samt krav på hållbar tillverkning, kommer det sannolikt bli nästa högkostnads­land att tillverka i. De inredningsbutiker som över­lever är antingen kontor med inredare eller monobrands. Det ser man redan i dag i modebranschen där städerna mer och mer »tas över« av monobrandkedjor. Design­butiker kommer att vara rena hantverksbutiker utan särskilda lönsamhetskrav eller statliga muséers butiker.«

LÄS OCKSÅ


Annons


Annons

Laddar