Spännade samarbete mellan Skultuna och Beckmans Designhögskola

Annons

I våras inleddes ett samarbete mellan det anrika företaget Skultuna och Beckmans Designhögskola. Med mässing i fokus fick eleverna i uppgift att tolka Skultunas varumärke. Fram till den 15 november visas resultatet upp i form av en utställning i Skultunas Concept Store i Stockholm. Residence har pratat med Skultunas VD Viktor Blomqvist om samarbetet.

– Roligt, kreativt och inspirerande. Det är spännande att möta elever i början av sin formresa, säger Viktor Blomqvist.

Skultuna grundades år 1607 och man använder fortfarande samma material och produktionstekniker som då.

– Skultuna är ett gammalt bolag och vi vill hålla oss i framkant när det gäller designtänket. Mässing och andra genuina material är trendigt just nu. Vi på Skultuna har jobbat länge med dessa material och vår butik ligger dessutom nära Beckmans så det passade oss bra.

Redan nu står det klart att Skultuna vill producera ett av föremålen från utställningen, Liv Sticklinghus, som designats av Emma Stridh. Det är tillverkat i glas och mässing, som ett litet växthus, där man kan plantera en eller flera sticklingar.

Annons

– Vi gillar filosofin bakom Liv Sticklinghus, den passar oss produktionstekniskt och den känns rätt helt just nu. Det finns en trend med att odla i stan.

Han hoppas att eleverna genom samarbetet med Skultuna har fått med sig kunskaper om hur branschen fungerar, vilka produktionsmöjligheter som finns och vad marknaden vill ha. Och självklart – att de har haft roligt under arbetets gång.

Om Emma Stridhs Liv Sticklinghus blir en av Skultunas nya klassiker återstår att se. Tills dess: håll tillgodo med Viktor Blomqvist tre klassiker från Skultuna.

 

Bilder Skultuna_2
 

1. Kontorsljusstaken som togs fram av hantverkare på 1630-talet.

 

angel
 

2. Ljusstake Skyddsängel, togs fram strax efter andra världskriget, formgivare: Carl-Einar Borgström.

 

 

 

 

 

Bilder Skultuna
 

3. Värmeljusstake Kin, i design av Claesson Koivisto Rune. ”Den har blivit vår mest sålda produkt någonsin. Det är en modern klassiker!”

Publicerat 13 november 2015
Annons