Årets glögg imponerar både i smak och design

Designen bakom Blossa 16 är konstnären Petra Börner tillsammans med Scandinavian Design Group. Och glöggen smakar lika bra som flaskan är snygg!

Annons

Blossa 16 är inspirerad av den svenska urskogen, närmare bestämt det skafferi som går att finna i Norrlands milsvida skogar.

I år är smaken kråkbär, ett vildvuxet bär som växer främst i Norrland men går att finna över hela Sverige. Tillsammans med björksav och lätt rökighet får glöggen en spännande smak av den svenska urskogen.

 

Flaskan är illustrerad av Petra Börner tillsammans med Scandinavian Design Group och är även den inspirerad av den svenska urskogen där det djupa, mörka och gröna får komma till tals.

– Djuren och de väldoftande barr-, moss- och ljunglandskapen har fått ta form på flaskan, säger berättar Börner.

Blossa har vunnit många designpriser och varje år är flaskans design lika uppmärksammad som glöggens smak. Designen för Blossa 16 kännetecknas av gröna nyanser; en påminnelse om skuggspelet i ett skogslandskap.

Typografins guldiga påminner om den lägereld vi gärna samlas vid efter ett par timmar i skogen. Runtom lägerelden dansar de svenska skogsdjuren hjort, järv och björn.

Blossa 16 har en alkoholhalt på 15 % och finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 oktober. Priset är 109 kronor för 750 ml. 

Läs även: 
7 skandinaviska designklassiker som fortfarande är trendiga
Ikea släpper limiterad kollektion – se de första produkterna här
H&M Home öppnar pop up-butik – på 370 kvadrat

Publicerat 07 september 2016
Annons