Grandpa satsar på inredning – startar eget varumärke

Annons

Grandpa har de senaste åren gjort en uttalad satsning på inredning. Nu tar företaget ett nytt kliv i den riktningen och startar det egna varumärket Low Key som fokuserar på just inredning och livsstil.

– Vi har länge funderat på att dra igång en egenproduktion av något slag. Tidigare har tankarna gått att producera en egen klädlinje men vi har inte riktigt brunnit för det. Dels så finns det så oerhört många duktiga kläddesigners och vi tyckte väl knappast att vi kunde tillföra något där, säger Jonas Pelz, ägare av Grandpa och kreativt ansvarig för det nya varumärket.

– Att starta ett inredningsvarumärke låg oss varmare om hjärtat. Vi såg också ett behov av det vi gör, må hända inte steg ett i Maslows behovstrappa men ändå…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Det nya varumärket ger Grandpa möjligheten att vara med i processen från idé till verklighet och påverka alla steg där i mellan.

Annons

– För oss handlar det lika mycket om bättre marginaler som att själva kunna påverka vårt sortiment och se till att producera rätt saker på rätt sätt, säger Jonas.

Cards with envelopes
 
ipad macbook leather case
 

Just tillverkningen har varit en viktig del i den nya satsningen som har ett tydligt hållbarhetstänk.

– Vår målsättning är ett hållbart varumärke med fokus på kvalitet och med så lokal produktion som möjligt. Flera av våra produkter kommer vara tillverkade i Sverige.

Annons
ping pong calendar
 

Alla produkter influeras av det moderna Skandinavien samt 60- och 70-tal. I sortimentet finns allt från hangjorda doftljus till skärbrädor, läderfodral och posters. Allt kommer säljas i Grandpas butiker och på grandpa.se.

Foto: Grandpa/Low Key

Publicerat 02 december 2015
Annons