Ikea satsar på t-shirts och tallrikar i nytt innovativt designsamarbete

Ikeas nya designsamarbete med den belgiske modedesignern Walter van Beirendonck utforskar gränserna. Från den nya kollektionen Glödande kan du i sommar köpa t-shirts och tallrikar med innovativa tryck.

Annons

Det händer något magiskt när mode och inredning möts. Åtminstone är det tanken bakom Ikeas nya kollektion Glödande, som görs tillsammans med den belgiske modedesignern Walter van Beirendonck.

Van Beirendonk har ett förflutet i den avantgardistiska moderörelsen Antwerp Six på 80-talet, där även modeskaparen Dries van Noten ingick.

– När jag inledde projektet för Ikea ville jag göra på samma sätt som när jag skapar en modekollektion. Jag hämtade inspiration från många olika håll, funderade på berättelser och på idéer som kunde utvecklas till något annat. Jag ville berätta en historia, säger Walter Van Beirendonck.

Resultatet blev fantasivärlden Wondermooi – ”underbart” på flamländska – som befolkas av fem figurer. Denna värld och dess historia har sedan gett upphov till de surrealistiska mönster som pryder kollektionens koppar, textilier, kontorsmateriel och t-shirts.

Här kan du höra den (något skruvade) historien bakom den kaxiga designen.

Den 3 juni finns Glödande i butik.

Annons