Hyllade modefotografen ställer ut på Fotografiska

I dag öppnar Fotografiskas nya utställning Lumiére där modefotografen Patrick Demarcheliers verk ställs ut.

Annons

Fredagen den 24 februari öppnar Fotografiskas nya utställning Lumiére där modefotografen Patrick Demarcheliers verk ställs ut. Den rutinerade franske fotografen har rört sig inom modevärldens snofsigaste plåtningar sedan hans flytt till New York i mitten på 70-talet, men Demarchelier lärde sig faktiskt hantverket genom att fota bröllop och plåta passfoton hemma i Le Havre och Paris. Kameran fick han av sin styvpappa som 17-åring, en present som snabbt fick honom att bli besatt av fotandet:

– Jag kom från en fattig familj, så att få en present var väldigt ovanligt. Det var en gammal kamera, men den väckte mitt intresse. Jag ville lära mig mer hela tiden, jag fick snabbt börja framkalla film, och göra passfoton, berättar Patrick.

Läs mer: Nu kan du ställa ut dina egna verk på Fotografiska

Natalia Vodianova (July 2008) Photograph by Patrick Demarchelier, used with the permission of the Condé Nast Publications Ltd.  

Utställningen på Fotografiska innehåller däremot inte så mycket passfoton, snarare är det hans lyxiga modefoto från titlar som Vogue, Vanity Fair och Harper’s Bazaar som tar plats i konsthallen i södra Stockholm. Residence får en exklusiv intervju med Demarchelier som på knarrig engelska förklarar hur flytten till New York på 70-talet påverkade hans spirande karriär när han följde sin modellande flickvän Mia till det stora äpplet:

Annons

– Jag var nyfiken på Amerika, det var stort att uppleva. När jag flyttade dit pratade jag inte engelska överhuvudtaget. Det var elektriskt, folk gick mycket snabbare än i Frankrike. Det fanns så mycket energi som kunde inspirera.

Många av dina bilder föreställer personer som är nakna och sårbara, hur får man människor att vara bekväma i en sådan situation?

– Man måste vara bekväm själv, om man är osäker på sig själv när man fotograferar blir det katastrof. Det handlar om känslan i rummet, man vill få folk att må bra. Äldre kvinnor har en tendens att oroa sig mer över hur de ser ut än yngre, man måste få alla att känna sig bekväma. Alla är olika, man får anpassa sig efter personen.

Läs mer: Nu kan du köpa Fotografiskas prints på nätet

Caroline Trentini (September 2007) Photograph by Patrick Demarchelier, used with the permission of the Condé Nast Publications Ltd.  

Vilka är svårast att fotografera?

– Vissa vill inte bli fotograferade helt enkelt. Jag skulle fota en skådespelare för GQ, han dök upp och satte händerna framför ansiktet, som om jag vore en paparazzi-fotograf. Jag frågade vad som var fel på honom, och sade att det är han som ska vara på omslaget, inte jag. Om någon inte vill vara med på bild kan jag lika gärna åka hem. Vissa personer är galna.

Har du några råd till en 17-åring som precis fått sin första kamera?

– Försök inte göra det för att tjäna pengar eller bli känd, fotografi är kärlek. För att bli fotograf måste du älska det. När du gör något du älskar kan det sluta med att du vaknar upp känd med en massa pengar.

Läs mer: 12 inspirerande sätt att inreda med posters

Nadja Auermann (January 1995) Photograph by Patrick Demarchelier, used with permission of Harper`s Bazaar, Hearst Communications, Inc.  

Utställningen Lumiére pågår mellan 24 februari-14 maj på Fotografiska i Stockholm. 

Publicerat 24 februari 2017
Annons