Nu satsar internationella designföretag på barnmöbler

Under möbelmässan i Milano förra veckan stod det klart: allt fler designföretag satsar på den yngre målgruppen. Här har Residence valt ut 3 favoriter på temat!

Annons
kids-range-children-kartell-milan-design-week-2016_dezeen_1568_5
 

1. Personlig plast

kids-range-children-kartell-milan-design-week-2016_dezeen_936_4
 
h-horse-nendo-kartell-akihiro-yoshida-milan-2016_dezeen_936_0
 

Bland de som lanserade kollektioner för barn fanns Kartell, som samarbetat med designer som Nendo, Philippe Starck och Piero Lisoni, som bland annat lanserade traditionella leksaker som en gunghäst, gunga och lådbil i plast. Deras plastmöbler kan dessutom göras personliga genom att barnen själva kan addera bilder och tryck.

Annons

– Det är en stor och växande marknad, sade Kartells VD Claudio Luti vid lanseringen.

2. Uppdaterad klassiker

furia-rocking-horse-front-design-gebruder-thonet-vienna-milan-2016_dezeen_ban
 

Thonet lanserade även de en uppdaterad version av den klassiska gunghästen, designad av svenska Front.

– I dag finns så mycket barnleksaker i dålig kvalitet på marknaden. Det känns bra att bidra med något som håller och kan sparas i generationer, sa Anna Lindgren från Front.

3. Möbler som växer

little-big-chair-big-game-milan-2016-magis-me-too-lausanne-switzerland_dezeen_936_3
 
little-big-chair-big-game-milan-2016-magis-me-too-lausanne-switzerland_dezeen_936_0-e1460136329274
 

Magis, som tidigare gjort kollektioner för barn, utökade sin kollektion med en stolserie av Big-Game, som kan justeras allt eftersom barnen växer. 

Foto via: Dezeen

Publicerat 19 april 2016
Annons