Årets producent: "Det var dags att skaka om lite"
»I samarbetet med Claesson Koivisto Rune har Dux nått en ny nivå. Bekvämlighet, skarpa linjer och lyx i årets snyggaste uppdatering.«
Det svängde till ordentligt när Dux skuttade ur hjul spåren. Tillsammans med Claesson Koivisto Rune lyckades man både förnya varumärket och behålla sin viktiga Duxkänsla.
»Det var dags att skaka om lite. Vi har vårt arv och klassiska Duxmöbler, men vi vill bli mer internationella och göra framtidens klassiker även på möbelfronten«, säger Charlotte Ljung, vd för Dux Norden.
Det är hon och inhouse-designer Anna Back Jansson som driver utvecklingsarbetet från Dux håll.
Varumärket har en monumental position med sina sängar världen över, men det var dags att skaka liv i möbeldelen.
»Vi dejtade killarna i drygt två år och nosade lite på varandra. Claesson Koivisto Rune hade egna stilreferenser till Dux som de hade vuxit upp med.«
Charlotte släpade med sig tidningsklipp och kataloger från Bra bohag, en grupp av möbelfabriker på 1950–60talet.
»Vi talade inte bara om produkter, utan om rummet och hur vi möblerar i dag, idéer som fanns redan i Bra bohag.«
Fem produkter föddes. Den nya kollektionen tar upp ett italienskt tilltal i flexibel, bekväm generositet och en skärpa i linjerna som är Claesson Koivisto Runes egen.
»Jag vill att det ska vara ett fint äktenskap mellan formgivare och varumärke.«
Äventyret fortsätter.
Text: Petter Eklund