thulstrup lindeberg topp

Värvningen av inredningsarkitekten David Thulstrup speglar J. Lindebergs vilja att förnya sig. David Thulstrup står för en alldeles egen gren inom skandinavisk design. Thulstrup kommer nyligen från ett omfattande projekt med Noma där han designade möbler och inredning för fine dining-restaurangen i den danska huvudstaden. Under vårt möte försöker Thulstrup sätta fingret på skillnaden mellan Sverige och Danmark när det kommer till arkitektur och design, och hur han vill återinföra färger och kontraster i den skandinaviska minimalismen.

– Det är väldigt intressant. Man hade en känsla, en kärlek, för detaljer, och det fanns en lika stor kärlek till färger. I dag känns det bortglömt, så här långt in på 2000-talet. Allt är bara vitt. Jag kämpar för att återinföra material och färg på den nordiska designpaletten. Fram till nu har allt varit så rent, minimalt, och jordigt. Jag tror att vågar man arbeta med färg, material… Det är ju någonting vi alltid gjort, det har bara gått förlorat någonstans längs vägen, konstaterar Thulstrup.

Lärt sig av de bästa

David Thulstrup har gått som lärling hos den färgstarka ikoniska arkitekten Peter Marino, men också hos den legendariske franska arkitekten Jean Nouvel. Ett privilegie få förunnat, samtidigt någonting som Thulstrup själv inte är omedveten om.

– Jag älskade att vara hos de båda, att jag fick de möjligheterna var ju verkligen ett privilegium. Hos Jean Nouvel började jag som praktikant, men fick fast anställning efter några månader och jobbade då främst mot privata klienter, berättar Thulstrup.

Hos Nouvel fick Thulstrup lära sig branschens vassa kanter när det kommer till arbetsmiljö och arbetsmoral. Han berättar att de flesta egenskaper han har i dag är tack vare tiden hos Jean Nouvel.

– Även hans förmåga att jobba med material, de där privata hemmen ingen får se. Arbetet som läggs ned på att researcha material, detaljer – häpnadsväckande projekt. Både Jean och Peter skapade en kontakt med mig som jag verkligen uppskattade, jag kunde fråga Jean om vilken riktning jag borde ta, vilka projekt som var viktiga och belönande. Med Peter var det egentligen samma sak, han litade verkligen på mig även om jag kommit direkt från gatan, så att säga, menar Thulstrup.

Från Chanel till J.Lindeberg

David Thulstrup fick chansen att bära ett projekt med Chanel hos Peter Marino. Huvudprojektet bestod i att leda bygget av en ny Chanel-butik på det kändistäta North Robertson Boulevard i Los Angeles.

– Tanken var att utveckla ett mer modernt sätt att designa en Chanel-butik. Att Peter litade på mig gjorde mig mer bekväm, berättar Thulstrup.

Det är med andra ord inte första gången som ett klädvarumärke kontaktar den danska designern för att lyfta eller på ett nytt sätt utveckla ett nytt butikskoncept. Thulstrup var sedan tidigare ansvarig för att designa både inredning och själva restaurangen som inhyser Noma i Köpenhamn – utsedd till världens bästa restaurang. Men den senaste perioden har David Thulstrup alltså delat sin tid mellan Köpenhamn, där hans Studio David Thulstrup har sin bas, och Stockholm, Stureplan och Biblioteksgatan där J.Lindeberg nyligen slagit upp portarna till ett nytt butikskoncept, som skett i linje med att man tagit in Jens Werner som creative director och gett märket ett egentligen helt nytt ansikte.

lindeberg jacka

– Själva lokalen är ganska komplicerad. Den är väldig långsmal med en lågt hängande mezzanin. På grund av att ytan på andra våningen är ganska svår ville jag ge ytan på entréplan en wow-faktor. På ovanvåningen är tanken att känslan ska vara mer VIP, och vi uppnådde det genom att plocka bort ungefär två tredjedelar av mezzaninen för att skapa en stor yta på nedervåningen, menar Thulstrup.

Det är överhängande neutrala färgtoner som möter en i butiken, och materialvalet i form av betong känns väldigt eget och unikt, långt från kedjornas glatta golv och ljusrörsbelysning. Lindebergs patenterade ljusgula toner lyfts fram på ett subtilt sätt, och sättet man arbetat med ljus är någonting iögonfallande som märks omedelbart vid ankomst. Även en ljust blå ton märks av, precis som metall- och trädetaljer som kontraster.

Fanns det några komplicerade aspekter i arbetet med den nya butiken?

– Jag lade ned väldigt mycket energi på att få till rätt ljus. Det är alltid ett stort och betydande ämne, och i mitt arbete försöker jag alltid jobba nära vår ljusarkitekt som vi har i vår studio. Att konstant utmana sättet vi arbetar med ljus, och befinner man sig i de nordiska länderna är det väldigt inspirerande att leka med sättet vi arbetar med just ljus.

lindeberg ljus thulstrup

Hur yttrar det sig i J.Lindeberg-butiken?

– Vi har jobbat med en enorm ljusvägg, samtidigt som vi sett till att det inte kommer något ljus överhuvudtaget från taket. Det har varit min stora kamp i det här projektet, att taket hålls fritt från ljuskällor. Kika upp i vilken butik som helst och du kommer se 50,000 spotlights. Kika upp i Lindeberg-butiken och det finns inte en enda. Fiberglas är det stora materialet i butiken, och genom att ha ljuskällor bakom det skapar en vacker atmosfär. Det är små saker som de flesta inte märker, men jag gör ju det. För mig gör det allt speciellt, små saker som man vill lyckas med, så testar man och undersöker om det går vägen.

J.Lindebergs nyöppnade flaggskeppsbutik ligger på Biblioteksgatan 6 i Stockholm. 

Läs mer:

Limiterat för väggarna!

Norrgavel 25 år – Hanna Nova väljer sina favoriter

Faye Toogood hjälper nya husägare

Gilla Residence på Facebook