Annons

Annons

Artilleriet lanserar bok med köket i fokus



Våren skapar begär för ny inredning i hemmet och hos inredningsmeckat Artilleriet hittar vi alltid detaljer och möbler som inspirerar. Nu är de aktuella med en ny bok – som hyllar livet i köket.

Den 3:e maj lanserar göteborgsbaserade Artilleriet boken A. Journal Of West Coast Culinary som ska hylla och locka läsare till att utforska och upptäcka matkulturen i Göteborg.

– Köket är platsen där vi dricker vårt vin. Där vi delar våra hemligheter, är kreativa och gör misstag. Det är där vi läser tidningen, där vi kan vara ensamma och där alla kommer varandra nära. För oss är vardagen i köket som en livslång kärleksaffär. Vi njuter av maten och allt runt omkring själva tillagandet; ritualerna och förberedelserna, dukningen, mötena med goda vänner och samtalen vid bordet; vad vi äter, medan vi äter det. Därför är vi oerhört stolta över att lämna ett så beständigt avtryck som A. Journal Of West Coast Culinary efter oss, säger grundaren Christian Duivenvoorden. 

I boken varvas utvalda restauranger, kök och matkreatörer med recept, personliga presentationer och bildreportage. Allt från tempot hos stjärnkrögaren till tystnaden hos havsbonden som skördar sin egen tång. 

Varför lanserar ni en matbok? 

– Det är vår passion till mat och kulturen kring matlagning och middagen som gjorde att vi startade Artilleriet The Kitchen 2014, samma kärlek har drivit oss när vi skapat boken A. Journal of West Coast Culinary. Vår lust att dela med oss av det vi ser omkring oss, och imponeras av, är också en viktigt drivkraft. Göteborg har en typ underdogkultur som vi gillar och som är värd att visas upp och förevigas. Att göra en bok i det snabba samhälle vi lever i känns fantastiskt, inget annat kan fånga och bevara en tid på samma sätt. A. Journal är vårt koncept för att utforska och vara kreativa i världen omkring oss, det vi kommer i kontakt genom Artilleriet.

Vad har varit ledordet?

– Mångfald och ett opretentiöst förhållande till mat har varit ledordet i arbetet, det har också varit viktigt att få med så många kvinnliga matkreatörer som möjligt. 

Berätta om din relation till köket?

– Relationen till köket är så oerhört central i livet. Här börjar och slutar man dagen och för mig som älskar mat är jag såklart som gladast i köket! Jag har också kommit på att köket är den bästa platsen att tillbringa tid med barn i. Men jag är ingen snobb i köket, det blir mycket kall falukorv och pannkakor.

Kommer ni att lansera några köksnyheter i vår?

– Varje dag söker vi efter nya fantastiska produkter som höjer känslan i köket och vi lanserar produkter löpande. 

Ni gör många olika typer av samarbeten, specialutgåvor och satsningar som The kitchen – vad händer mer 2018? Och ser ni någon trend i vad folk vill ha?

– Vi kommer under året att ta fram ett kök tillsammans med en känd kökstillverkare! Jag tycker att våra kunders efterfrågar kvalitet i första hand, jag tror det har att göra med att man vill omge sig med produkter som håller över tid och känslan av att kunna dra ned på tempot och känna sig trygg i hemmet.

A. Journal Of West Coast Culinary säljs i limiterad upplaga och finns att köpa på Artilleriet, The Kitchen och på www.artilleriet.se från och med 3 maj 2018.

Annons

Artilleriets grundare Christian Duivenvoorden och maken Björn Pedersen Duivenvoordenen som är marknadsansvarig på företaget. Här hemma i deras jugendvilla som tidigare varit orgelfabrik i Västra Frölunda i Göteborg. Foto: Kristofer Johnsson.

Köket: Bordet och pallarna vintage från Frankrike respektive Kina. Lampan Circle shade produceras av Frama och går att köpa i Artilleriets webbshop.

Läs också:

Här är Artilleriets vårnyheter 2018

Vacker inredningsmagi hemma hos Artilleriets grundare

Inspireras av julstämningen på Artilleriet

Gilla Residence på Facebook
(213)
(3)


Annons



Laddar