Allkonstverket Aalto flyttar in på MIllesgården
Det formsäkra äkta paret Aalto hyllas i dag som banbrytande visionärer inom design och arkitektur, en ikonisk duo med enormt inflytande på 1900-talets formgivning. Det kreativa partnerskapet visas nu upp i Millesgårdens nya utställning AALTO – Aino & Alvar.
Designikonerna Aino och Alvar Aalto arbetade nära varandra under hela sin karriär. Från 1924, fram till Ainos död 1949, kännetecknades deras kreativa partnerskap av fullständig jämlikhet – till den grad att man än i dag inte kan vara säker på vem som gjort vad. Tillsammans skapade paret Aalto ett säreget formspråk som lade likvärdigt fokus på estetik, funktionalitet och mänskliga värden. Från produktdesign med mjuka, organiska linjer till hela miljöer präglade av hållbara värden och socialt ansvar. Det är ingen överdrift att påstå att denna duo, på mer än ett sätt, har format vår idé om vad som definierar nordisk design.
Utställningen AALTO – Aino & Alvar öppnar den 11 oktober i Millesgårdens konsthall och rymmer ett kurerat urval ur världens största privata Aalto-samling. Samlingen består i sin helhet av ett tusental föremål och tillhör Pertti Männistö. Till utställningen på Millesgården har man valt att lyfta fram omkring 300 föremål i olika kategorier som möbler, glas, armaturer och prototyper. Ikoniska handgjorda föremål från 1920-talet till 1960-talets mitt, när produktionen blev mekanisk.
Världens största privata Aalto-samling
Samlingen tog sin början år 1992 när Pertti Männistö köpte sin första fåtölj utan att egentligen veta någonting om varken Aino eller Alvar Aalto. Fåtöljen fick honom att köra till biblioteket för att börja göra efterforskningar och sedan dess har han inte slutat. Intresset för Aaltos gärning inom design och arkitektur är lika stort – om inte större – än i dag.
»Jag kände en slags omedelbar kärlek till de här sakerna, min fru brukar säga att jag fick Aalto-dille. Och nu står jag här med nära på 1 000 föremål. Till en början var jag mest nyfiken på Alvars möbler, sedan upptäckte jag belysningen och till sist glaset. Det tog liksom inte slut«, berättar Perrti Männistö när Residence träffar honom på utställningens pressvisning.
»Till en början köpte jag allt jag kom över. Men så småningom började jag fokusera mer på hantverksaspekten och mindre på de senare produkterna som var industriellt tillverkade. Helt enkelt för att jag tycker att de är mycket mer intressanta.«
Aaltos Pall 60 – en personlig favorit
Pall 60 är en av Pertti Männistös personliga favoriter i Aaltos katalog. Han har runt hundra stycken pallar i olika utföranden i sin samling, en imponerande mängd av dem står nu staplade i konsthallen på Lidingö.
»Jag har alltid tyckt om den just för att den är så väldigt enkel, den kan användas på så många platser och passar in exakt överallt. Vi har kanske tio stycken i vårt eget hem och använder dem hela tiden.«
Berättelsen om paret Aaltos värv är ett eget och högst relevant kapitel i 1900-talets design- och arkitekturhistoria. Utställningen belyser det kreativa samarbetet och ger en inblick i deras sömlösa arbetssätt – där Alvar oftast ansvarade för det arkitektoniska medan Aino ledde arbetet med interiörer och materialval. Tillsammans utgjorde de helhetskonceptet Aalto, vars signum bestod av miljöer som var lika estetiskt tilltalande som funktionella och människonära.
Utställningen AALTO – Aino & Alvar finns att se på Millesgården i Stockholm fram till den 10 maj 2026.