Atelier Sandemar möblerar för nya verkshöjder

I det gamla skolhuset längs Dalarövägen ryms två snarlika arbetsplatser – men två vitt skilda kreativa ­processer. Hemma hos Atelier Sandemar finns det gott om plats för stora tankar om framtidens möbeldesign.

Annons
Aktuella konstnärer att ha koll på 2023
Aktuella konstnärer att ha koll på 2023
0:48

Det stora gula skolhuset från 1908 tronar bara en kort grusväg upp från Dalarövägen, söder om Stockholm, med sina pampiga fönster och rundade takkupor. Från den lilla verkstaden på gården hörs det att arbetsdagen redan är i full gång och det doftar av nysågat trä, på väggen sitter en ritning av Josef Franks lilla vitrinskåp 2070.

Här bor det formsäkra paret Lilian de Souza och Martin Altwegg med sina tre barn. Husets övervåning utgör familjens privata sfär och nedervåningen kreativt högkvarter för Martins och Lilians värld av möbler. Här strilas solljuset genom de grönskande lövverken och solkatterna dansar längs de gamla skolsalarnas väggar – som nu rymmer ateljé och showroom för parets gemensamma projekt Atelier Sandemar. På samma upphöjda plats som skolläraren en gång satt vid sin kateder har paret placerat sina skrivbord.

Annons

»Jag skulle säga att våra arbetsplatser i ateljén är en manifestation av våra olika personligheter. Martin gillar ordning och reda, medan jag trivs bättre i kreativt kaos och lagom mycket stök. Han är väldigt specifik och har öga för detaljer och lösningar. Jag plockar på mig en massa saker utan något tydligt sammanhang, mer än en förhoppning att det kanske kan bli något till slut. Jag öppnar upp och Martin flätar samman trådarna«, säger Lilian och skrattar.

Atelier ­Sandemar, Pepp table och Pepp chair ateljé kreativ arbetsplats
Stegen som står lutad mot väggen är gjord av en elev till Martin, i ­förgrunden syns Atelier ­Sandemars Pepp Table och Pepp Chair.  Foto: Fanny Rådvik
Martin ­Altwegg och Lilian de Souza i ateljén.
Martin ­Altwegg och Lilian de Souza i sin ­gemensamma ateljé.  Foto: Fanny Rådvik
Material i verkstaden.
De fysiska materialen finns hela tiden närvarande i ateljén och verkstaden väntar bara några enstaka steg bort.  Foto: Fanny Rådvik

»Ateljén är i sig ett pågående arbete – här ryms en blandning av konkreta projekt som ligger nära i tiden och mer långsiktiga som man går runt och har i tankarna länge. Till de projekten samlar vi alltid saker, ibland hittar man någonting som gör att en annan bit faller på plats eller blir en ny ingång till ett gammalt problem. Det kan handla om olika material, detaljer eller tekniker. På det sättet växer projekten fram allt eftersom. Eftersom vi arbetar med allt mellan traditionellt trähantverk och tekniker som laserskärning och 3D-utskrifter, kan vi hitta lösningar på de mest oväntade platser«, förklarar Martin.

Annons

Skolhusets förra ägare var inga mindre än de grafiska formgivarna och äkta konstnärs­paret Ursula Schütz och Nils G Stenqvist, så att säga att kreativiteten sitter i väggarna är ingen överdrift. Och fortfarande på väggarna så klart, delar av deras samlingar bor fortfarande kvar. Men i den här kreativa duon är Martin alltså praktikern, som fokuserar på materialen och produktionen, medan mer konstnärligt lagda Lilian har blick för det konceptuella och strategiska.

»Även om vi rör oss i varsitt hörn av helheten så delar vi samma stil och värdegrund, även om vi suttit för oss själva och funderat upptäcker vi oftast att vi varit på samma ställe kreativt. Vi hittar alltid varandra där«, säger Lilian.

Parets verksamhet vilar i dag på fyra ben: Atelier Sandemars egna möbelkollektioner så klart, men de är även underleverantörer till andra företag (till exempel Svenskt tenn, Källemo, Gärsnäs och Carl Malmsten), produktutvecklare och kvalitetskontrollanter av Carl Malmstens möbelproduktion samt inredare och möbeldesigner på uppdrag av privata kunder.

Metallverkstad och showroom för ­Atelier Sandemar, stolen Pepp lounge.
Husets andra skolsal agerar just nu kombinerad metallverkstad och showroom för ­Atelier Sandemar, här med Pepp Lounge i fokus.  Foto: Fanny Rådvik
Materialprover och modell av Noom sideboard.
Materialprover och en liten, tidig modell av Noom Sideboard.  Foto: Fanny Rådvik

Martin flyttade till Sverige första gången som 23-åring, efter att ha fått plats på Carl Malmstensskolan. I dag är han utbildad finsnickare och möbeldesigner, åter tillbaka på samma skola där han nu arbetar halvtid som universitetslektor i möbelsnickeri och möbeldesign. Lilian har en examen i produktdesign från Karlsruhe University of Arts and Design, toppat med en master i glas och keramik från Konstfack. Deras vägar korsades i Zürich under mitten av 00-talet, där de båda arbetade för Studio Hannes Wettstein efter att ha avslutat varsin utbildning inom industridesign. När Martin 2009 fick erbjudande om ett lärarvikariat gick även det gemensamma flyttlasset till Sverige – då med drömmen om att starta egen möbeltillverkning.

Annons

»Vi sa att vi testar ett år, det blir ett äventyr. Efter det har vi egentligen bara följt möjligheterna som presenterat sig längs vägen och nu har det gått femton år. Att vi mitt i brinnande finanskris fick chansen att ta över det här huset var nog den mest avgörande möjligheten för hur vi kan verka i dag.«

Samarbetet med David Ericsson

Under tiden på Studio Hannes Wettstein i Zürich gick Lilian från att själv designa möbler till att ha en mer rådgivande roll, där hon hjälpte företag med produktstrategier och samarbeten med externa designer – erfarenheter som kom väl till pass i det nybildade familjeföretaget. En av sina mest tongivande samarbetspartner fann de i vännen och designern David Ericsson, som Martin lärde känna under sina första år som lärare på Carl Malmstensskolan. Han har haft en avgörande roll i Atelier Sandemars gestaltning ända sedan starten.

»Även om han inte är en del av företaget så är han otroligt viktig för oss, en naturlig drivkraft som gör att vår vision för Atelier Sandemar realiseras och utvecklas. Vi har många ben att stå på och hinner inte alltid med, då är det lätt hänt att passionsprojektet hamnar i skymundan. Men Davids driv och entusiasm gör att vi inte hamnar där«, förklarar Martin.

Annons

»Vårt samarbete med David är väldigt självklart, vi passar bra ihop både på ett filosofiskt och kreativt plan. Han är mer av en lekfull allkonstnär medan Martin är mer minimalistisk och fokuserar på de tekniska aspekterna – de drar varandra mot en väl avvägd och spännande mittpunkt rent stilmässigt. Samtidigt som de båda möts i en väldigt djup kunskap inom möbeldesign och produktion«, säger Lilian.

Verktyg, ­material, ­favoritsaker och arbetsprover i Atelier Sandemars ateljé.
Verktyg, ­material, ­favoritsaker och arbetsprover samsas om utrymmet i ateljén.  Foto: Fanny Rådvik
Grafiska alster, vitrinskåp klädd med näverstycke och hopsamlad inspiration i Atelier Sandemar.
En konstnärlig blandning av de förra ägarnas grafiska alster, vitrinskåp med insida klädd i näverstycke och hopsamlad inspiration.  Foto: Fanny Rådvik
Det gamla skolhuset längs Dalarövägen, Martin och Lilian hem.
Det gamla skolhuset längs Dalarövägen har varit Martin och Lilians hem och arbetsplats sedan 2011.  Foto: Fanny Rådvik

Den första egna lanseringen tog form i stolen Oona, som presenterades för allmänheten i samband med Stockholm design week 2020 och gav Atelier Sandemar en flygande start – den belönades bland annat med titeln Årets möbel av Sköna hem och togs upp i Nationalmuseums samtida möbelsamling. Den senaste möbelserien – The Pepp family – lanserades lagom till årets upplaga av designveckan. Kollektionen består av en stol, en loungefåtölj och ett bord – som gör sig lika bra inne som ute. Stolarnas ben och skenor ger stabilitet och stöd, samtidigt som de skapar en avskalad och upprymd siluett, där en distinkt grafisk linje sträcker sig från ryggstödets överkant ner till stolens ben och fot.

Annons

»De är nästan som små figurer, lite egna till en början kanske men ju mer man omger sig med dem, desto mer älskar man dem. Både Oona och Pepp har en ursprunglig typologi, man känner igen den men kan inte sätta fingret på exakt varifrån. Det våra möbler har gemensamt är att de alla har en tydlig identitet och karaktär, de står för sig själva. Därför tycker vi inte heller att det behövs några regler när det kommer till design, varför måste en möbel stå antingen inne eller ute, när man kan ha en som gör sig lika bra överallt? För mig är det vad kvalitet handlar om, att skapa ett fristående element – oberoende av vilka miljöer som finns runt omkring«, förklarar Martin.

Sömlös förening mellan form och funktion

Både Pepp och Oona har mobila egenskaper och designelement som gör att de enkelt kan flyttas runt – mellan sol och skugga, eller ute och inne. Det adderar en uttalad lekfullhet, men är framför allt en demonstration i hur sömlöst form och funktion kan förenas – i rätt balans.

Annons

»Samtidigt är ansvaret och legitimiteten ett ständigt pågående samtal oss emellan. När det kommer till frågan att ens producera nytt eller inte, där har vi helt naturligt landat i en småskalig produktion av möbler som har lång hållbarhet. Såväl i stil som i hantverk och material, men även i användning.«

Stolar med handvävda sitsar och ryggstöd av flagglina i linne.
Stolarnas handvävda sitsar och ryggstöd är tillverkade av flagglina i linne, ett naturmaterial som ger en mjuk känsla och har en kärna som hindrar töjning.  Foto: Fanny Rådvik
Stora hylla som display i Atelier Sandemars showroom.
Den stora hyllan byggdes för att visa upp nytillskotten The Pepp family under årets designvecka och tjänar nu som display i Atelier Sandemars showroom.  Foto: Fanny Rådvik
Lackerade bordsskivor till Oona side table.
Färdiglackerade bordsskivor till Oona Side table.  Foto: Fanny Rådvik

Just nu arbetar de tillsammans med David Ericsson på en »mer avancerad trästol«, men ser även en framtid där de kommer att anlita nya designernamn. Sedan ett år tillbaka har Martin och Lilian även två medarbetare, Fredrik Aspelin och Niklas Nilsson, som båda är alumner från Malmstensskolan. Den långsiktiga visionen är att expandera den egna produktionen av Atelier Sandemars möbler, utöka verkstadsytan för att hantera större volymer och på alla tänkbara sätt fortsätta bygga plattformen för en hantverksmässig mötesplats inom räckhåll från huvudstaden.

»I sfären runt Malmstensskolan finns unika färdigheter och kunskaper om hur man bygger avancerade möbler – dessutom människor som brinner för att arbeta med det. Under utbildningstiden arbetar de olika linjerna tillsammans och där bildas små kreativa kluster av personer med olika specialområden – men ofta splittras de eftersom produktionen inte finns tillgänglig lokalt. Där hoppas vi kunna erbjuda en möjlighet till andra, i vår tur.«

Martin Altwegg och Lilian de Souza

Ålder: 47 och 46 år.
Familj: Tre barn.
Aktuella med: Atelier Sandemar

Annons