Blommor och fransk romantik när Gant home visar våren
Amerikansk östkust möter fransk romantik när Gant home tar grepp om våren 2020. Blommigt, fräscht och hoppfullt!
Gant fyller 70 år i år. Företaget är som designchefen Karen Voegle säger, ”born in the US and raised in Europe”. 1949 startades skjorttillverkaren av Bernard Gantmacher, usp:en var att tillverka och sälja de perfekta bomullsskjortorna under namnet Gant. Så småningom utökades sortimentet och företaget blir en stark spelare när det gäller den amerikanska östkuststilen med sin fräscha preppylook med bland annat buttondown-skjortor i den skönaste av bomullskvalitéer. 1989 såldes Gant till tre svenska entreprenörer och man började blicka mer mot Europa. Numera ägs Gant av samma familj som också äger Lacoste.
Gant home
Gant home är en viktig del av företagets framgång och jobbar framgångsrikt med material som percale, egyptisk bomull och numera även ekologisk bomull i sina klassiska handdukar. Inspirationen för hemkollektionen har även alltid hämtats från den amerikanska östkusten och favoritmönstren har varit paisley matchat med rutor och ränder. Men när kollektionen för vår och sommar 2020 släpps har man blickat mot det europeiska arvet. Närmare bestämt mot Frankrike. Så även om paisleyn finns kvar och en hel del rutor så har designteamet plockat in en fransk, blommig romantik. Kvalitéerna är linne, ull och egyptisk bomull.
– När vi började spåna runt kollektionen såg vi framför oss den amerikanska filmen ”Call me by your name”, vi tänkte sommar i ett gammalt stenhus på den franska landsbygden, olivlundar, citronträd, cikador och cykeltur ner till vattnet. Romantiskt, varmt med härliga dofter och sköna lakan och handdukar, säger Karen Voegle.
Och nog känns vårens nyheter som hämtat från franska landsbygden. En riktig sommardröm, med långa luncher vid fint dukade bord
Läs mer: