illis topp

Illis art vill utmana sättet vi konsumerar design på

Varumärket vill med sina produkter visa att det finns design som kommit till helt utan press, stress och vinstkrav.

Annons

I början av februari lanserades ett nytt varumärke vars mission är att ifrågasätta hur design och mode produceras, marknadsförs och säljs i dag. ”Likformighet, kopir, stress och press styr formgivning allt mer. Med Illis art vill vi äga relationen med våra kunder och skapa ett varumärke där hela processen är driven av nyfikenhet och lust”, berättar vännerna Sophie Soop och Sofia Almqvist som grundat varumärket.

Sofia som är industridesigner arbetade tidigare som formgivare på möbel- och accessoarproducenten Klong, och Sophie som är ekonom var tidigare e-handelschef på modevarumärket Dagmar. Sommaren 2017 samtalade de om sina respektive branscher och kom fram till att de ville starta ett eget varumärke där designen inte var driven av vinstkrav och deadlines.

Illis art vas
 

Bara minuter efter att idén föddes köpte Sofia och Sophie några rullar siden och den lustdrivna designprocessen började. Ett och ett halvt år senare kommer nu Illis arts första produkt – en tvådelad glasvas som är lika fin med som utan blommor i. Vasen säljs i en limiterad upplaga om 50 exemplar och tanken är att kommande produkter också kommer att vara limiterade, ”Allt för att kunna samarbeta med skickliga hantverkare med små verksamheter”, förklarar Sofia. Produkterna kommer att säljas via deras egen hemsida och eventuella popup-butiker.

Annons

Det ska bli spännande att följa Illis art och se vad nästa produkt blir, till dess kan ni passa på att besöka varumärkets Instagramprofil @illisart. Inspiration utlovas!

Illis lansering
 
Illis lansering2
 
Illis lansering3
 

Illis art lanserade sin nya vas hos Layered den 5 april.

Publicerat 08 april 2019
Annons