Margiela och Hermès ställer ut på Artipelag
Det franska anrika huset och det belgiska lyxklädmärket möts återigen i en tillbakablick på det för tiden kontroversiella samarbetet mellan Hermès och Martin Margiela.
Mellan 1997 och 2003 arbetade Margiela som kreativ chef för Hermès damlinje, där det parisiska huset ville att designern från Belgien skulle skapa en prêt-à-porter-kollektion för kvinnor. Det visade sig blir en av de mest uppmärksammade kollaborationerna världen hade sett, inte minst på sättet som Margielas dekonstruerande och konstnärliga approach till design gifte sig med Hermès historia och elegans. Att Martin Margiela själv aldrig någonsin gett en enda intervju, och alltid håller sig backstage på sina visningar, gör honom naturligtvis ännu mer spännande och enigmatisk.
Margiela gjorde sig ett namn ungefär under samma era som Rei Kawakubo och det japanska Comme des Garçons skapade rubriker i modevärlden, mycket på grund av sin för tiden väldigt annorlunda och kontroversiella kläddesign. Margiela är i dag känd för överdimensionerade proportioner, sömmar utanpå sina kläder, och en dekonstruerande approach till kläderna han tillverkar. Ett sorts långfinger till lyxklädvärlden, som i dag ekar starkt hos bland annat det franska klädmärket Vetements och dess chefsdesigner Demna Gvasalia, tydligt inspirerade av Martin Margiela.
Utställningen Margiela – Åren med Hermès presenterar ”kreationer från Martin Margielas eget varumärke i dialog med de arbeten han utförde för Hermès”, skriver Artipelag.
Utställningen visades urpsrungligen 2017 och skapades av kuratorn Kaat Debo och Martin Margiela själv, för MoMu (ModeMuseum Antwerpen). På Artipelag visas Margiela – Åren med Hermès mellan den 26 oktober och 28 april.
Marina Faust.