Rörelse är liv. Vi fascineras av förändringar och växande. Det är nog det som gör Sofia Tufvassons keramik underbar och åtråvärd. Vaser finns det gott om, men hennes vaser tycks stadda i förvandling, som om de skulle kunna byta skepnad eller röra sig en smula när vi vänder ryggen till. Föremålen bär på en stilig gåtfullhet.

»Det är spännande när det hårda materialet väcker nyfikenhet och att det upplevs som så mjukt att folk måste gå fram och ta på det«, säger Sofia.

Sofia Tufvasson

Brunt objekt ur kollektionen Knot, grå väggskulptur Loop som kan byggas ut i flera delar. Även andra kulörer. Lerbitarna är glasyrprover.

Samtidigt: det är gediget och står stadigt på jorden, en tyngd som viskar kvalitet.

Marknaden höjer ögonbrynen, både här hemma och utomlands.

»Allt sker via Instagram. Det är fantastiskt.«

Sofia har tidigare jobbat med reklam och vet vikten av tilltal och närvaro. Vid sidan av det keramiska hantverket jobbar hon aktivt med bilder och sin hemsida, sänder ut signaler i flödena.

»Syns du inte, finns du inte.«

»Det kan ta några veckor att vänja sig vid ett experiment. Jag har en bild av hur objektet ska bli när jag öppnar ugnen, blir jag besviken får saken stå till sig lite.« Sofia bygger en Doodle-skulptur.

Hennes keramik finns bland annat på The Audo i Köpenhamn, en nyöppnad mötesplats i Nordhavn med restaurang, kafé, butik, showroom och ett minihotell, en idé av Bjarne Hansen, grundare av möbelföretaget Menu, och skapat tillsammans med Norm architects. Ett meddelande pep in från Nathan Williams, grundaren av Kinfolk, som också är medskapare av The Audo.

»Han hade sett min keramik och ville samarbeta. Det kändes som ett bra sammanhang.«

Efter många mejl och samtal med Michaéla Bjørg Kornbek, som har kurerat konst och design på The Audo, skickades nio lådor med Sofias vaser och skulpturer söderut, rätt in i den danska keramiska hetluften, och pryder nu hotellrummen, restaurang och butik.

Sofia Tufvasson Sculptors residence

Sofia Tufvassons keramik var med i utställningen The Sculptors Residence under designveckan i Stockholm. Utställningen var ett samarbete mellan Dux och Menu som inreddes av Norm Architects.

Sofias ateljé ligger i det ombyggda garaget till en villa på Lidingö där hon bor med sin man Erik och fyra barn. Det är en mellandag. Hon funderar och förbereder. Det uppstår lätt ett glapp mellan rastlösa bildflöden och långsam keramik. Lera har sin egen långsamhet sedan istidens knådning av jordytan. Du kan inte stressa leran, inte jaga den, mikra eller tvinga den att hålla vår takt.

»Det tar en månad för ett föremål att bli färdigt och jag har ingenting hemma nu«, säger hon med en lätt jagad överton i rösten.

Sofias keramik kommer under våren att finnas på ett showroom i New York samt pop-up i Chicago tillsammans med Menu. Det blir allt fler leveranser utomlands.

»Det är fantastiskt kul allt detta, men jag måste hinna i kapp och fundera på när och vad. Det känns som om jag springer hela tiden.«

Hon vill inte hamna i en stressig produktionsfälla där hon bara matar ut sina keramiska hits. Det måste finnas tid till att testa och pröva. De bra verken kommer fram genom experiment. Det är det roliga. Inspiration hittar hon utanför den keramiska bubblan. Hon tittar inte på annan keramik, utan hittar hellre idéer i arkitektur, konst, i skuggor, naturen, vikta lakan, en näsduk som böljar.

Experiment och utkast på hyllorna väntar på nya tag. Sofia lärde sig mycket på Nyckelviksskolans glasyrkurser med keramikern Amba, Ann-Britt Haglund.

Sofia Tufvasson växte upp i Sigtuna med en familj som tycks ha grejat och pysslat oavbrutet. Mamman vävde och målade porslin. Pappan drev en transformatorfabrik, grundad av Sofias farfar. Hemma stod en snickarbänk.

»Det var bara att hamra och borra.«

Det fanns ingen rädsla för att göra saker och det satte sig i ryggraden hos Sofia.

Hennes keramiska resa började med en kurs i Melbourne, Australien 1993. Efter gymnasiet bodde hon hos släktingar och tog dykarcertifikat, läste engelska, pluggade grafisk design, silversmide och keramik.

»Det blev tydligt att jag ville arbeta med något konstnärligt.«

Sofia Tufvasson keramik showroom

Keramik behöver ljus och rymd. Ett showroom byggdes i vardagsrummet.

Keramik och silversmide blev hennes favoriter. Hon gick keramikkurser, samtidigt som hon utbildade sig till grafisk formgivare. Hon fick två barn.

Under nästan 20 år jobbade Sofia på reklambyrå och förlag, gjorde kundtidningar och magasin om inredning, mode och hälsa. Hela tiden fanns keramiken där i bakgrunden, lockande, utmanande svår. Tvillingar kom och den växande familjen flyttade från Vasaparken i city till villastadens grönska. Hon har gått en ettårig utbildning i ekologisk trädgårdsodling.

»Jag gillar att greja i trädgården, men jag hinner inte riktigt nu.«

När barnen hade vuxit några år behövde keramiken ta plats igen. Sofia pluggade på Folkuniversitetet och vidare under ett år på Nyckelviksskolans keramiklinje, äldre och mer målmedveten, omgiven av sökande 20-åringar.

»Jag ville lära mig mer om materialet.«

Nu tog hon farväl till den grafiska branschen och gick en tvåårig lärlingsutbildning på Hantverksakademien. Ett par dagar hos en keramiker, en dag med juridik, affärsplaner, bokföringsprogram, »en jättebra utbildning«. Hon ville ge sig tid att lära känna materialet bättre och hitta ett eget uttryck. Och som lärling hos en keramiker fick hon assistera i det dagliga arbetet.

»Jag vill inte jobba med bruksföremål, men att få testa att göra dem är lärorikt.«

Sofia Tufvasson gör sin keramik hemma på Lidingö.

SofiaTufvassons vaser och skulpturer i skapas i huset på Lidingö.

Ateljéhyllorna är fyllda med utkast, försök och glasyrprover. Sofia köper sina glasyrer färdiga, prövar dem på olika leror som ger olika färger och nyanser. I framtiden hoppas hon kunna blanda sina egna glasyrer men just nu kräver det för mycket utrymme.

Små glasyrprover ligger överallt i ateljén, där också barnens lergubbar syns på hyllorna.

»Nu gillar folk mest svart och vitt, men jag försöker erbjuda andra färger också.«

En rå vas i oglaserad brun lera är kanske en väg framåt. De dressade Drape-vaserna är krävande.

»Jag har testat många olika leror under det senaste året. De får inte vara för sladdriga, måste ha styrsel, vara tuffa, men inte för grova.«

Keramik är svårt, med mycket materialteknik men också en märklig, egen vilja. Lera har ett minne. Har den böjt sig kommer den ihåg det.

Tappas den blir avtryck av smällen kvar inne i leran. Det tänker vi sällan på inför föremålen i butikerna, även om det handbyggda har en särskild utstrålning och många söker den i dag. Det Sofia strävar efter är att hennes föremål ska fungera i sig själva, utan funktion, som skulpturer i rummet, ett slags frihet. Sofia Tufvasson är mitt uppe i utvecklingen, i den där rörelsen som finns i hennes saker.

»Jag har hur mycket idéer som helst.«

En anteckningsbok fylls med snabba teckningar och skisser. Hon vaknar på nätterna, skriver ner en tanke: Glöm inte, testa detta. Keramik är ett äventyr.

Sofia Tufvasson

Ålder: 45 år
Bor: Villa på Lidingö
Här kan du hitta keramiken: 

Nordiska galleriet i Stockholm, Sven Harrys konstmuseum, Olsson och Gerthel i Malmö, The Home company i Karlskrona, The Ado och C/RO i Köpenhamn och The Ode to.
Aktuell med: Medverkan 1000 vases under designveckan i Milano, kommer att finnas representerad i The Alium gallery i Köpenhamn och snart även i New York.

Text PETTER EKLUND

Foto FANNY RÅDVIK

Läs även: 
Hemma hos doktor Lera & Glas Mårten Medbo

Keramikern Ida Svärdströms tre bästa tips – så börjar du dreja i vår