Arkitektritad villa stockholm skärgård

Nedifrån fjärden syns det knappt om man inte vet precis åt vilket håll man ska titta. Ett svart trähus, till hälften dolt av höga tallar, uppfluget på en klippa högt över vattnet. Man når det från landsidan, parkerar en bit bort och går sista biten längs en stig och på en träspång.

– När man stänger av bilmotorn nere vid infarten blir det så tyst att det nästan gör ont i öronen, berättar ägaren och arkitekten Rickard Rotstein.

För några år sedan var han på jakt efter en plats som hade någonting extra. Han hittade den på sydsidan av en av de större öarna i Stockholms skärgård, en andlöst vacker men svårbebyggd klipptomt med gräns mot ett naturskyddsområde på ena sidan och ett brant stup tjugo meter rakt ner i havet.

Som arkitekt gladde han sig åt de besvärliga förhållandena.

Arkitektritad villa stockholm skärgård

–Min uppgift är att hitta lösningar. Jag såg en utmaning i att hitta en form som svarade på de förutsättningar som fanns. Det var en lustfylld nöt att knäcka, säger Rickard.

Platsen inspirerade honom att inte göra några stora ingrepp i den naturliga miljön. I stället för att spränga i klippan ville han utgå han från bergets befintliga kontur. De gamla vindpinade tallarna skulle få stå kvar tätt intill huset som en del av helheten.

Arkitektritad villa stockholm skärgård

De V-formade pelarna som bär upp den svävande huskroppen är inspirerade av den svensk-amerikanska arkitekten Greta Magnusson Grossman.

Det stod några äldre enklare byggnader på tomten. Rickard installerade sig i en av dem medan han utforskade platsen och skissade på det nya huset.

– Det är en aning annorlunda när man arbetar åt sig själv än när man gör ett projekt för en kund. Man kan tillåta att det tar tid, konstaterar han.

Linolja & trätjära

Han bestämde sig till slut för att låta det gamla husets källargrund bli underlag för en plan uteplats på det nya husets sydsida, ut mot havet. Själva huskroppen fick en avlång form med två delar som skapade ett gårdsrum. Husets ena kortsida sträcker sig ut över en bergskant och vilar på V-formade pelare.

För att få rätt karaktär på fasaden valde han att bestryka den med roslagsmahogny, en traditionell blandning av trätjära, linolja och terpentin som använts av båtbyggare i skärgården i hundratals år. Materialet är sågad gran.

Arkitektritad villa stockholm skärgård

Kök och vardagsrummet med enormt fönsterparti mot terrassen.

Roslagsmahogny

– Först tänkte jag använda obehandlat trä som skulle få gråna, men det hade blivit för ljust. Jag ville att huset skulle ha liknande mörkhet som ¬skogen och berghällarna. Roslagsmahognyn ger en levande yta med små färgskiftningar i panelen, säger han.

Husets formspråk är samtida. Men där det ligger, omgivet av mossbeklädda hällar, ormbunkar och tallar, känns det som en naturlig del av platsen, som att det inbjuder den levande naturen runt omkring att komma nära i stället för att markera avstånd.

Inne i huset får man känslan av att vara en del av skogen och djurlivet utanför. Särskilt i det stora sovrummet med det väldiga burspråksfönstret som sticker ut i vinkel mot den större huskroppen. En stor tall bara någon halvmeter utanför rutan upplevs som en del av rummet och ramar in sjöutsikten.

– Man blir ett med skogen i det rummet. Det blir ett slags andaktsfull känsla. Och när man öppnar sidofönstret och hör fåglarna så blir man själv en fågel i träden utanför, säger Rickard.

Arkitektritad villa stockholm skärgård

Rickard valde en enkel osb-skiva för det stigande innertaket.

Från entrén i husets västra kortvägg kommer man in i en liten hall med utblick mot gårdsrummet. Vid sidan om ligger ett öppet kök som övergår i ett stort avlångt allrum med stigande takhöjd fram till den bortre kortsidan.

Rickard beskriver huset som en experimentlåda. I egna projekt har man ofta större möjlighet att testa nya lösningar och material. Till innertak valde han en osb-skiva, ett av de billigaste material som finns men som har en vacker ådring. Golvet är gjort i vitkalkad ek och glaspartierna i obehandlad furu. Här och där skymtar husets obehandlade trästomme fram.

Öppen spis och terrass

Vid den öppna spisen längst bort i allrummet leder en trappa upp till ett öppet loft på ena sidan och det stora sovrummet på andra sidan. Där finns också en utgång till terrassen. Under loftet finns ett badrum och ytterligare sovrum.

Längs långsidan mot havet öppnar ett stort långt fönsterparti upp ¬rummet mot utsikten. Den andra långsidan är helt stängd, vilket skapar ett stillsamt lugn.

– Rummet upplevs som avspänt och rogivande på grund av att det finns en tydlig riktning och naturlig rörelse här. Siktlinjen är obruten från entrén till loftet och den slutna norrväggen ger en känsla av trygghet. Den balanserar det låga och långa bandet av glasparti mot utsikten, säger Rickard.

– Mycket i den rumsliga gestaltningen av huset hämtar sin inspiration i feng shui, den asiatiska läran om balans och harmoni.

Text Anders Bergmark Foto Åke E:son Lindman

Läs mer:

Inred med rotting i höst – våra favoriter 

Här är färgerna att satsa på inför 2020

Köken som svenskarna drömmer om – här är de!