Konstnären Ulrica Hydman Vallien som gick bort i mars 2018, strax innan sin 80-års dag, är under sommaren 2020 aktuell med en stor, vacker sommarutställning på Liljevalchs som har kurerats av kulturjournalisten och tv-producenten Staffan Bengtsson, som kände Ulrica under 25 år. Utställningen heter ”En paradisattack”, ett ord som Ulrica själv använde. ”En Paradisattack” börjar med hennes tidiga verk och visar mycket av hennes keramik, målningar och teckningar. Ulrica Hydman Valliens glas blev känt för en bred allmänhet under 80-talet då serier som Tulpan och Caramba slog alla försäljningsrekord.

Glasbruken omsatte över fyra miljarder kronor på hennes verk. I utställningen guidas besökaren genom hennes liv, från tidiga teckningar och keramiska verk, via framgångsglas som just Caramba och över till en feministisk orienterad utställning från 2005, (tillsammans med Åsa Jungnelius ) som byggs upp i sin helhet i en av salarna, till de sista målningarna. Ulricas liv utspelade sig såväl i LA som i ett litet hus i småländska Åfors.

Keramikfigurer, Ulrica Hydman Vallien.

Hennes ständigt bubblande, ösiga skaparglädje ( hon ägde inte ens ett suddgummi enligt maken Bertil Vallien), men även mörkret som fanns i hennes liv, med ett barn som dog i en tragisk olycka, finns representerade i hennes konst.

Väldigt berörande är Ulricas sista verk, en serie målningar hon hade börjat på strax innan hon plötsligt gick bort, det är ikonmålningar och självporträtt där ansiktet förblir tom.

Madonna ur serien Ikoner från 2018. En serie med dessa porträtt visas i Liljevalchs utställning En paradisattack. »Jag gillar inte tomma vita rum, Jag vantrivs och fryser hos minimalister. De ser så genomskinliga ut«, skrev Ulrica HV i en bok.

Se hur Staffan Bengtsson presenterar  och guidar genom utställningen här.  På SVT play kan man se Staffan Bengtssons film om Ulrica Hydman Vallien.

Utställningen på Liljevalchs pågår till 30 augusti.

Foto Joachim Grusell, Liljevalchs.

Läs mer

Glasets drottning, om Ulrica Hydman Vallien av Petter Eklund