Våren 2020 är här! Enligt Marimekko!
Det blommar extra mycket hos Marimekko till våren! Vi har pratat med Minna Kemell-Kutvonen, ansvarig för design- och produktutveckling för heminredning på Marimekko.
Minna Kemell-Kutvonen har en lång karriär på Marimekko och började på företaget 1992 och därefter övergått till ett flertal olika positioner. 2008 blev Minna Creative director för Marimekkos heminredning, och i juli 2010 började hon leda Marimekkos design med alla dess produktlinjer. I mars 2014 tog hon på sig en ny utmaning som designchef för print och från mars 2016 blev hon design- och produktutvecklingschef för hemmaprodukter och print.
Minna tog examen från Aalto-universitetet för konst och design. Hon fascineras av Marimekkos unika användning av färg och letar ständigt efter nya sätt att uttrycka dem för att skapa djärva och distinkta mönster.
Minna Kemell-Kutvonen, designchef på Marimekko.
Vad ser vi i SS20 kollektionen?
– En fantastisk blomning av Marimekko-blommor! År 2020 handlar Marimekkos kollektion om flower power som en ingrediens för ett gott liv. Print med blommor är en viktig del av Marimekkos rika konstnärliga arv. Marimekko-blommorna representerar kreativitet, djärvhet och charmen i att inte vara perfekt. Vårt Unikkomönster designat av Maija Isola år 1964, har en central roll i denna kollektion – det var det första blommönstret designat för Marimekko och banade vägen för alla andra blommönster.
När vi designade denna kollektion undersökte vi tankesättet för människor där trädgårdsskötsel är en central del av deras livsstil och en stor passion – de njuter av den upplyftande processen av att plantera frön och se dem växa. Med den här kollektionen vill vi göra det möjligt för alla att bygga sin egen blom- och örtträdgård oavsett var och i vilken typ av hem man bor i.
Godbitar ur våren och sommaren kollektion hos Marimekko.
Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan klassikerna och de nya produkterna?
– Det här är en mycket intressant fråga. Istället för att skapa skillnader, vill vi skapa sammanhållning mellan våra klassiker och nya produkter. Jag ser också våra nya verk som klassiker eftersom all vår design bygger på idén kring tidlöshet. Våra hem är resultatet av olika lager föremål med olika bakgrunder, från olika decennier som skapar en enhet.
Om du till exempel tittar på blomprinten för den här säsongen har alla tryck samma Marimekko-liknande känsla – de ger glädje i vardagen. Varje designer tar alltid med sig sin egen tolkning av Marimekko och om du jämför säsongens djärva blommor designade av Maija Isola med print designade av Lotta Maija Paanenen, märker du att Isolas blommor är i full blom, där Paananens mönster är luftiga och delikata tolkningar av olika egenskaper av naturblommor.
Var hämtar du inspiration?
– Människor och miljö inspirerar mig. Olika personligheter skapar en dialog och precis som att olika blommor får en hel trädgård att blomstra, får de olika personligheterna i vardagen varandra att blomstra. Miljön där jag är, inspirerar mig alltid, det spelar ingen roll om jag går på bekanta vägar eller nya stigar, jag observerar alltid min omgivning.
Förklara skapelseprocessen i ditt designteam?
– Vår designprocess för hela Marimekko-livsstilen startar alltid från den designöversikt som jag skapar i samspel med vår chefsdesigner för Ready-to-wear. Översikten anger tema, stämning och färger för kollektionen. Det finns alltid ett huvudtema som sätter riktningen för kollektionen, till exempel för vår/sommar 2020-kollektionen, där det är kraften i blommor och trädgårdsskötsel. Utöver översikten definierar vi också vilka typer av produkter vi letar efter och om det finns några nya produkter som våra marknader runt om i världen vill ha. Våra designers börjar arbeta med print och former baserat på översikten och vi besöker även vårt arkiv för att se vilka print, detaljer och produkter vi vill lyfta tillbaka till den moderna kollektionen. Efter att kollektionen har kommit till liv är också produkttestning en viktig del, eftersom vi vill säkerställa tidlösheten och funktionaliteten för varje objekt.
Hur arbetar du med hållbarhet hos Marimekko, både vad gäller produktion och distribution?
– Hållbarhet hos Marimekko börjar allt från vår designfilosofi om tidlöshet och funktionalitet – det har varit grunden för Marimekkos design sedan 1951. Vi följer inte trender, även om vi är medvetna om vad som är trendigt, utan skapar våra egna sätt att dekorera sig själv och sin livsmiljö baserat på tidlöshet och funktionalitet. Marimekko är mer än bara sina produkter – det är ett fenomen och levnadssätt där vi inbjuder alla att vara en del av vår värld. Alla föremål är designade med funktionalitet i åtanke, inte bara som ett dekorativt plagg utan på ett sätt som är relevanta år efter år.
När det gäller material vill vi öka andelen mer hållbara material i våra kollektioner både på kort och lång sikt. Vi är en del av Better Cotton Initiative och under 2018 var redan 64% av den bomullen vi använder i vår kollektion Better Cotton, från 53% under 2017. Vi ökar också andelen linne i våra kollektioner och koncentrerar oss på att utforma produkter på ett sätt som minimerar avfall.
Det finns till exempel en ny typ av sömlös stickat örngott med noll avfall i kollektionen för vår/sommar 2020. På lång sikt är vi del av två innovationsprojekt som kallas Spinnova och Ioncell, där syftet är att utveckla och kommersialisera nya träbaserade textilier. Vår egen tryckfabrik i Helsingfors fungerar som ett testlaboratorium för dessa utvecklingsprojekt. Det är en mycket speciell plats för oss, vi trycker mer än 1 miljon meter tyg per år för våra produkter, men det är också en inspirationskälla för oss.
Läs mer:
Cappelen Dimyr – nya mattor vi älskar!