Andreas Forsberg är en frifräsare. Många järn i elden, än här, än där, i hotellprojekt, på gotländska virkessågar eller på ett betongbygge vid en Mälarstrand. Hans senaste hus, Villa Sanda, stod klart i somras och är en reducerad skapelse med säregen rytmisk skönhet.

– Jag fick förmånen att först göra ett speciellt hus i stål och nu ett skulpturalt hus i betong. De ligger bägge i en tradition av grundelementen i det modernistiska husbyggandet, säger Forsberg, som driver det snabbväxande kontoret Forsberg Arkitektur i Visby.

– Arkitektur är att renodla och få fram en struktur, det är vackert med skelett och stomme. Materialet ska träda fram till sin fördel, säger Andreas.

Andreas Forsberg

Andreas Forsberg i sin ateljé. Foto: Andy Liffner

Han vill skapa tydlig och konsekvent arkitektur, men med en oförutsägbar bit poesi.

– När jag kommer till en ny plats, då brukar jag direkt känna och notera en viktig känsla, ofta en volym. Jag jobbar intuitivt, det viktigaste sitter i första skissen, fortsätter Andreas.

Han har en uppmärksammad yrkesbana. Den rostiga lådan Studio Furillen, ritad med Forsbergs tidigare byrå AQ-arkitekter nominerades bland annat till Kasper Sahlin-priset. Nu haglar projekten. Han har under året varit processledare för ett stort stadsbyggnadsprojekt för Visby inre hamn, är gästkritiker och lärare på KTH. Han brinner också för den vindpinade furan med sitt hårda kärnvirke.

Villa Sanda. Foto: Åke E:son Lindman

Nu leder han marknadsföringen av ett regionprojekt för att lansera virket, lokalt hugget och sågat och idealiskt till fasader i det bistra Norden. – Jag ska hjälpa Gotland att få ut det till arkitektledet. Om ingen kund med ett annorlunda projekt hör av sig, ritar och bygger jag ett sommarhus själv. Det är ett fint sätt att undersöka kärnvirket till dess yttersta gräns, säger han.

Text: Petter Eklund Foto: Andy Liffner 

Läs mer: 

Årets designer 2019 – Staffan Holm! 

Årets inredare 2019 – Joanna Lavén! 

Här är alla vinnare av Residence Stora Formpris 2019!