När möbelsnickaren Gustav Person arbetar sig in i fogarnas hemliga landskap öppnar sig möjligheter till både nyskapande möbler och poesi. Det är i mellanrummen det händer, mellan material, språk, ord, toner och människor, där uppstår spänning och poesi. Hans masterexamen i inredningsarkitektur och möbel­design på Konstfack 2013 var en sällsamt snickeri­doftande start som fick nyfikna möbelföretaget Källemo att ta honom under sina vingar. Nu produceras det bord som uppstod under masterarbetet: Spänna, självklart och vackert sammanhållet av träets inneboende elasti­citet. Många blev förtjusta: bordet fick stipendier och priser smällde till. Vårt behov av mellanrum och fogar tycks akut.

Vad händer nu, Gustav Person?

bordochjag

En poet och hans bord. Gustav Person och hans Spänna som produceras av Källemo.

»Jag är inte färdig med fogarna ännu och sitter här och klurar«, säger han i snickeriet i en före detta ladugård i Julita i Sörmland, dit han och hans flickvän flyttade i somras. Efter sex år i överdyra, fnattiga Stockholm ville de bort från stan och köpte en avstyckad gård.

»Jag inbillar mig att det blir ett större fokus när jag bor och jobbar på samma ställe.« Äventyret går vidare, i snickeriet och som föreläsare på designskolor. »Jag tänker sällan att jag ska göra en möbel. Men när jag har gjort ett experiment, brukar det uppdagas vad fogen passar till, vad den är bra på.«

Bygga möbler kan han. Gustav är utbildad möbel­snickare på Carl Malmsten furniture studies. Efter hundåren sökte han sig till Konstfacks mer öppna utbildning. »Det fanns för många obesvarade frågor kvar i huvudet. Om tio år kanske det inte alls är möbler jag formulerar.«

Gustav Persons fogar finns inte bara i snickeriet, utan även i skarvarna mellan idéer, trä och text. Precis som det finns skrivande arkitekter är han en skrivande snickare som låter träet flöda över i poesi, och tvärtom, något som resulterade i diktsamlingen Provinssnickarens poesi.

»Jag har i hemlighet drömt om att bli en svår och djävlig rockpoet, men att skriva dikter och läsa dem på Konstfack var först djupt generande.« Till hans för­våning togs orden på allvar. Så började Gustav Persons växelbruk av text och trä, och i gränslandet mellan filosofi och produkt växer hans möbelkonst fram.

hylla-med-böcker