Produktion, volymer, marknader… Massproductions arbetar i en stor värld, men kärnan är liten. Företaget bygger på det täta samarbetet mellan två vänner sedan 20 år, Chris Martin och Magnus Elebäck. »Vi arbetar med telepati i stället för att prata«, säger Magnus. Det är i denna instinktiva, effektiva idémaskin som Massproductions egenart uppstår. Deras möbler har också sitt speciella tilltal.
– Allt utgår från produkter. Vi börjar aldrig med marknadsstrategier eller finansiella strategier.

Bord Ferric High och hyllan Endless Extended lanserades 2016.
Läs mer: De vann Residence Stora Formpris 2015
De bägge möttes i designlandskapet på 90-talet, jobbade åt stora katalogföretag och åt Ikea. Massproductions startade till möbelmässan 2009 med stålstolen Tio, som blev en omedelbar, prisbelönad hit. I början var de bägge formgivare, nu ritar Chris medan Magnus är kreativ ledare och kommunikatör. Han studerade reklam och form på Beckmans.
Chris är utbildad på Royal Collage of Art i London och har jobbat hos Jasper Morrison. Inte underligt att Massproductions har en skön överton av uppdaterad, brittisk modernism.
– Min bakgrund finns inom möbeldesign och det är möbler jag vill rita.

Massproductions fåtölj Crown i Stockholm Furniture Fairs Designbar 2016.
I dag säljer företaget 1 500 produkter från 15 olika produktfamiljer och försäljningen har ökat ordentligt.
– Vi växer organiskt. I år är det första året vi vågar kalla oss producent. 40 procent av möblerna går till Sverige, 20 till England. Övriga viktiga marknader är USA, Australien och Japan.
Läs mer: Årets formgivare utsedd: Han får Formex designpris 2016