Varför en viss möbel blir en hit är en gåta. När formgivarna Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm för några år sedan skissade på en ny serie hade de ingen aning om den succé som skulle utvecklas. Förhoppningar och erfarenhet fanns, så klart – men ingen garanti. Serien Palais som lanserades av Asplund på möbelmässan i februari har under året blivit en makalös framgång.

”Den blev explosionsartad. Asplund hävdar att de inte har haft en sådan internationell uppmärksamhet kring någon av sina produkter tidigare”, säger Anya Sebton. ”Man vet aldrig varför något appelerar. Kanske har det med trygghet och naturmaterial att göra”, funderar Eva Lilja Löwenhielm.

De bägge arbetar funktionsinriktat och tar med Palais-funktionen ur ett elegantare formlandskap med övertoner av art deco och mellankrigstidens salonger. ”Vi lekte med dåtidens element, med kolonner och reliefer, vi kikade på biografer och palats i Paris. Hur arbetade man tidigare, vad var signifikativt för den tidens hantverk och vad kunde hålla i tiden?”, säger Eva.

Grand palais

Bordet Grand Palais, Årets möbel 2018.

Palais är stringent lyxig, men utstrålar också vänlighet med de rundade skivorna och fundament klädda med rundstavar i ek, skapade med ett fiffigt system.

”Det är en enkel möbel som gör mycket i rummet. Du kan ha den som ett skulpturalt smycke i rummet, i badrummet, vid sängen.” Palais produceras av Asplund och tillverkas i Sverige. Anya och Eva har arbetat tillsammans och enskilt i över 20 år, och samarbeten med Asplund har pågått under tolv år.

”Palais har mottagits på ett fantastiskt sätt av våra kunder, så pass att jag nog aldrig varit med om en sådan omedelbar succé. Vi får dagligen förfrågningar från hela världen av både privatpersoner, inredare och arkitekter”, berättar Sandra Asplund samtidigt som hon hoppas på att bordet inte blir en alltför stor medial framgång. ”Det skulle kunna ’trenda’ ut en möbel som annars skulle kunna hålla länge. Då är det bra att ha olika marknader att arbeta med, men vi försöker att ha tänket att alla möbler som vi går ska hitta en speciellt plats i våra kunders hem. Att de håller för öga och hand, oavsett utmärkelser eller trender. Sedan är man ju oerhört tacksam att bli uppmärksammad, det är ett bevis på att man arbetat på rätt produkt, samtidigt som det är ett slags verifikat på äkta vara i dagens massproduktions- och kopieringssamhälle.”

Vi säger stort grattis Anya Sebton, Eva Lilja Löwenhielm samt Asplund Studio!

Gilla Residence på Facebook