Annons

Annons

Hemma hos inredaren Claes Dalén och tv-producenten Johan Pråmell


Hemma hos inredaren Claes Dalén och tv-producenten Johan Pråmell

Två olika karaktärer med tydlig stil samsas i denna lägenhet, inredaren Claes och tv-proffset Johan. Det blev en inredning som danar nya beteenden.

Det var rymden och den oförstörda jugendinteriören som väckte inredaren Claes Daléns och hans sambo Johan Pråmells intresse. Den stora hörnlägenheten ligger några våningar upp i ett sekelskifteshus ett stenkast från Östermalmstorg. Från hallen öppnar sig våningen som en solfjäder med vardagsrum till vänster, matsalen rakt fram och till höger kök samt den avskilda sovrumsdelen med stor balkong in mot gården.

Annons

Takhöjden och tidstypiska detaljer som väggpaneler, stuckaturer och takrosetter skänker rummen en atmosfär av kvardröjande sekelskifteselegans. Från gästtoaletten öppnar sig ett karakteristiskt ovalt fönster mot gatan. I matsalen sitter de kottformade originallampkuporna i kristall kvar i taket.

»Vi letade efter något som inte var sönderrenoverat och den här lägenheten hade precis de kvaliteter vi letade efter«, berättar Claes.

»Många våningar har blivit så funktionella. Vi ville ha stora sociala ytor och inte en massa sovrum.«

Claes (i soffan) och Johans vardagsrum är inrett för umgänge med möblerna vända mot varandra. Golvlampa Bonhomme, Areti. Tavla av Christo. Gardiner med volym och tyngd ger en ombonad känsla, från My window. Soffa Bjørn, Hay. Soffbord Barcelona, design Ludwig Mies van der Rohe, Knoll. Fåtölj Platner sider chair, Knoll. Matta Shelby, Kjellbergs mattor.

Bord Chess, design Front för Moooi. Rund kristallvas med metallpläterad yta från Christofle Paris. Den danska 60-talsstolen har Claes klätt om med grön sammet. Målning av Eugène Jansson.

Claes var tidigare marknadschef på fastighetsmäklaren Alexander White och driver nu ett eget företag där han projektleder renoveringar och inredningsprojekt. Han och Johan, som arbetar som tv-producent, träffades via gemensamma vänner för snart fyra år sedan. De bodde ihop i Johans våning innan de flyttade hit, men det här är deras första gemensamma lägenhet.

Processen att skapa ett hem av två personers ägodelar blev inte enklare av att det handlade om två esteter, även om det underlättade att en av dem är inredningsproffs. En aspekt av att flytta ihop med ett proffs var att det inte tog mer än någon vecka innan det mesta var klart. Johan berättar hur han kunde komma hem från jobbet strax efter flytten, se sig omkring och känna det som om han varit borta i flera dagar.

»Det var en utmaning att få ihop en fin symbios av möblerna«, säger Claes.

»Jag var ganska avskalad och skandinavisk i mitt uttryck medan Johan hade en mer glamorös och internationell stil. Men resultatet blev bra, unikt och personligt. Min stil har utvecklats mycket tack vare Johans stil och saker.«

Från vardagsrummet i hörnet vetter en balkong ut mot gatan. Möblerna står samlade kring ett glasbord och i den platsbyggda bokhyllan står en tv lite undanskymd.

»Jag ville skapa en känsla av salong, snarare än tv-rum”, berättar Claes.

»Möblerna är vända mot varandra för att uppmuntra till konversation.«

Gardiner från My window. Golvlampa Bonhomme, Areti. Tavla av Christo. Soffa Bjørn, Hay. Kudden är tillverkad av päls från en leopardkappa som Claes moster köpte i Kenya på 60-talet. Soffbord Barcelona, design Ludwig Mies van der Rohe, Knoll. Fåtölj Platner sider chair, Knoll. Matta Shelby, Kjellbergs mattor.

Under den runda spegeln från Svenskt tenn står Ilse Crawfords sidobord Sinnerlig för Ikea. Bordslampa Taccia, av Achille och Pier Giacomo Castiglioni för Flos. Doftljus ur serien Architettonico från Fornasetti.

Bänken från Svenskt tenn har Claes låtit klä om. Det svartvita fotot som plockar upp pälsens prickar kommer från fotografen Max Modéns projekt Ballerina S. Piedestal av Matti Carlson. Vas Pomegranate, köpt i New York. Gardiner från My window. Sidobord från Hay.

En effekt av det är att de inte ser så mycket på tv längre. Det vardagliga okynnestittandet är, som Johan uttrycker det, bortmöblerat.

»Det är intressant hur möblering kan förändra beteenden«, konstaterar Claes när vi går vidare in i matsalen.

Vid en vägg sträcker sig ett bananträd mot taket. De rundade hörnen ut mot gatan skvallrar om att rummet sticker ut från fasaden i ett brett burspråk.

»Jag har ofta sett i jobbet hur människor som köper ny bostad också köper en dröm om att bli någon annan. Men samtidigt är det tydligt hur möblering kan bryta mönster. I den här matsalen vill man gärna duka lite finare även om man ska äta ensam«, säger han.

Matbord Tulip, design Eero Saarinen för Knoll, köpt på Dusty deco. Stolar Sjuan, design Arne Jacobsen, Fritz Hansen. Takkronan Festival av Gert Nyström för Fagerhult är köpt på Sjöströms antik. På bordet står krukan Hortus från Svenskt tenn och delar av Claes samling av rött glas från Reijmyre glasbruk.

Jag förstår vad han menar. När vi slår oss ner vid det ellipsformade Tulip-bordet och Claes serverar kaffe i eleganta Hermèskoppar och ställer fram italienska mandelskorpor är jag glad att jag tog på mig kavaj i morse. Det här är ett rum där det känns rätt att dricka kaffe och småprata i kavaj.

Det är värt att fundera över: Om en inredning är så väl genomförd för just min person, oavsett vem jag råkar vara, att den hela tiden lockar mig att verkligen njuta av den – kanske till och med klä upp mig för att njuta av den – så är det klart att den gör vardagslivet rikare.

Ytterligare ett exempel på brutna mönster finns i köket, där Claes och Johan har valt bort mikrovågsugnen för att lägga mer omsorg på matlagningen.

»Det här köket uppmuntrar till att laga mat från grunden«, säger Johan.

»Det finns också en viss risk för att man tar ett glas vin.«

Matsalen ville de gärna ha separat, ett stort rum som skulle kännas öppet och generöst med plats att möblera runt matsalsbordet. Bordet tog sin tid att hitta, eftersom de ville ha en skiva i carraramarmor som matchade marmorn i köket. Som tur är är området kring Östermalmstorg fullspäckat med design- och antikvitetsaffärer av hög klass. Efter att ha hört sig för fick de hjälp att hitta rätt hos Dusty deco.

Läget nära Östermalmstorg var ett krav när de letade bostad. Johan har bott länge i kvarteren runt Östermalmstorg och för Claes är det centrala läget praktiskt.

»Alla mina favoritbutiker ligger häromkring, som Sjöström antik, Dusty deco och Modernity«, säger Claes.

»Jag köper också väldigt mycket blommor. Bloomster och Christoffers blommor är butiker som jag använder nästan dagligen, både privat och i jobbet.«

Sovrummet ligger i en avskild del av lägenheten, med badrum ensuite och stor balkong in mot gården. Sängbord från Massproductions. 60-talslampor köpta på Sjöströms antik. Målning, Annaleena Leino interiors. Pläd från Hermès.

Framför den platsbyggda garderobsväggen i sovrummet står Side chair av Norman Cherner.

Louis Vuitton-koffertar, vintage. Golvlampa Tab F,
design Barber Osgerby, Flos. Fårskinnspuff från Natures collection, köpt via Annaleena Leino interiors. Gardiner från My window.

Trots de omgivande frestelserna är Claes och Johan noga med vad som kommer in i hemmet. Varje sak är vald för att den har någon form av betydelse för dem. Ändå tycker Claes att många svenska hem är för avskalade.

»Jag tycker att det ofta blir för stort fokus på styling. Att inreda ett hem handlar inte bara om estetik utan om hur man vill leva som människa.«

Claes Dalén och 
Johan Pråmell

Ålder: 28 och 52.

Gör: Claes driver ett företag som leder renoverings- och inredningsprojekt och är inredningsbloggare på Residence. Johan har tidigare jobbat som modell och är artistagent och producent inom tv.

Bor: Hörnlägen
het i ett hus byggt 1903–1904 på Östermalm i Stockholm.

Text: Anders Bergmark

Styling: Anna Leena Leino Karlsson

Foto: Kristofer Johnson

Läs också:

Min stil: Avskalad art déco hemma hos modechefen på King

Modern mix och art déco hemma hos Sofia Wallenstam

Blågrå toner och konst hemma hos skådespelaren Andreas Wilson

Gilla Residence på Facebook
(0)
(293)


Annons



Laddar