Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Men vad händer när bilderna blir så många, och vi exponeras så mycket för dem, att de sammantaget inte säger någonting alls? Stanna upp och tänk efter ett slag. Hur många av de tusentals bilder du dagligen möts av dröjer sig kvar på hornhinnan efter dagens slut? Eller lämnar ett bestående avtryck i minnet?

– Man kan verkligen bli bildtrött, reflekterar set designern och inredningsstylisten Amanda Rodriguez.

– I den digitala världen går allt så fort, och det kan skada kvaliteten i bilderna. Samtidigt är Instagram ett viktigt verktyg för mig, men i stället för att följa andra inom inredning och design så tittar jag hellre på mode och konst. Det ger mig energi att se något helt annat än det jag själv dagligen arbetar med.

– För mig är ett av senare års starkaste bildminnen en serie monokroma fotografier tagna i Ingegerd Råmans studio på den skånska slätten 2016. Kallt vitt ljus silar in genom de stora fönsterpartierna och i en av bilderna håller Ingegerd, iklädd något som mest påminner om en vit kjortel, en svart stengodsservis i sina fårade konsthantverkarhänder. Bilderna, som var tagna för att marknadsföra Ikeas nya kollektion Viktigt, kändes både genuina och appellerande. Och inte minst överraskande, med tanke på att avsändaren bakom den sofistikerade kampanjen var en av världens mest kommersiella varumärken.

hemma hos Amanda och dan

Bilderna skulle visa sig vara stylade av Amanda Rodriguez, ett alldeles nytt namn för mig. Nu, tre år senare, är en Amanda Rodriquez­-bild lätt att identifiera. Men desto svårare att beskriva. Starka kompositioner som bildar ett intrikat lapptäcke av former, färger och material, hopvävda med trådar av ljus. Men där avsaknaden av ljus spelar en minst lika stor roll. Objekt och produkter hamnar sällan mitt i strålkastarljuset, utan blir snarare en del av en helhet. Resultatet är ofta subtilt, förföriskt och poetiskt på en och samma gång. Det råder balans mellan idé, känsla och komposition. Amandas unika bildspråk lockar till sig kunder som Zara home, Nordiska kompaniet och H&M.

– Självklart är kunden mån om att just deras produkt ska framträda, men de har i större utsträckning insett att bilder med en historia väcker känslor. Det är känslomässiga varumärken vi kommer ihåg, säger Amanda.

Amanda är uppvuxen på Södermalm i Stockholm, men tillbringade en stor del av sin barndom med en resväska i handen, på väg mellan Stockholm och New York. I Sverige fanns hennes mor, som arbetade som creative director, medan hennes far var dokumentärfotograf med bas i USA.

– Min dragning till foto och form kom därför ganska naturligt, berättar Amanda.

– Jag tyckte mig alltid se spännande detaljer som ingen annan verkade upptäcka.

hemma hos Amanda och dan
hemma hos Amanda och dan

Citylivet på Södermalm och de många jobbresorna med stora produktioner som involverar mycket folk är anledningen till att Amanda velat söka sig till en lugn och trygg bas. Valet föll på Hammarbyhöjden när hon och pojkvännen Dan Sandström, som är grafisk formgivare och som hon träffade under ett uppdrag för Note design studio, bestämde sig för att flytta ihop.

Lugnet, rymden och det faktum att Amanda kunde sätta sin egen prägel på boendet – en liten lägenheten i stort renoveringsbehov som inte rörts sedan 1940-talet – var avgörande.

– Jag såg direkt potential. Fiskbensparketten i vardagsrummet var så vacker. Andra detaljer som fönster med spanjoletter, fönsterbänkar i sten och originalelement fanns kvar, minns hon. »Och huset ligger på en höjd – jag ser himmel och tallkronor från alla fönster. Ljuset ger otroligt vackra mönster på väggarna.

hemma hos Amanda och dan
hemma hos Amanda och dan
hemma hos Amanda och dan

Just ljuset är något Amanda gång på gång återkommer till i vårt samtal. Ljuset är något hon lever efter, något som nästan dikterar hennes tillvaro. Det är nämligen det som styr var i lägenheten de väljer att befinna sig. På morgnarna letar sig ljuset först in genom köksfönstret och tar sig ända in i sovrummet genom en tunn ljusstrimma som avspeglar sig på den varmvita väggen. I takt med att solen förflyttar sig, väljer även Amanda och Dan att tillbringa sin tid i andra rum.

– Vi gillar att laga mat och hänga tillsammans i köket. Men oftast hamnar vi runt vårt Alvar Aalto-bord i vardagsrummet, där ljuset blir helt magiskt när solen går ner.

För att ge ljuset och rymden utrymme i den lilla lägenheten på 47 kvadratmeter, valde paret att öppna upp mellan vardagsrum och sovrum, och samtidigt ta bort alla dörrar och dörrfoder. En fiskbensparkett som matchade originalet i vardagsrummet lades även i köket och sovrummet, och samtliga väggar, lister, element och garderobsdörrar målades i två utvalda färger – en mustig varmbeige färg i köket och en äggskalsfärgad kulör i övriga lägenheten.

– Jag ville få fram en arkitektonisk känsla i hemmet. Även Ikeaskåpen i köket är sprutlackerade i samma nyans. För oss betyder hemmet harmoni, balans och trygghet.

Jakten på ljus är även påtaglig i Amandas verk.

– Ljusets olika skiftningar tillsammans med det skuggspel som uppstår är ju det som utgör en bild i grunden, säger hon.

Detaljer, det oväntade och det surrealistiska attraherar henne också, och material och former som på ett subtilt sätt berättar en historia.

Dokumentärfilmer, musik, naturmaterial och arkitektoniska detaljer från äldre byggperioder inspirerar henne. »Eller bara något skräp jag hittar på marken«, säger hon, som för att poängtera att impulser kan komma från lite varstans.

– Även kreativa människor som är passionerade för sina respektive områden inspirerar mig. Det är i nära samarbete – som till exempel mellan en art director, en fotograf och mig – som magin skapas.

I en tid då så gott som alla i västvärlden har tillgång till någon form av kamera (man räknar med att 1,2 miljarder nya foton kommer att se dagens ljus under 2019) ser Amanda det som sin främsta uppgift att skapa tidlösa bilder som påverkar åskådaren.

– Jag försöker helt undvika det som är hett och trendigt för stunden. Jag använder medvetet organiska material och naturliga props som inte är tidsbestämda, så som trä, sten och textilier. Mitt sätt att förmedla något är att skapa bilder som berör.

Text MICHA VAN DINTHER Foto KRISTOFER JOHNSSON

Läs mer: 

13 miljövänliga byten i hemmet, rum för rum 

9 sätt att förnya hemmet utan att köpa nytt! 

Lyxig styling med loppisfynd – 5 tips!