Kär bostad har många namn: lägenhet, lya, barre, kvart, våning … överallt i Köpenhamns drömska storstadskvarter glimmar fönstren, hela vägen från Vesterbrogade upp mot Frederiksberg, förbi neonröda hotellskyltar, modebutiker, skivaffärer, tvärs över cykelbanor där snabba skuggor pilar förbi, upp till en lugn återvändsgata med pampiga hus som kunde rymma ambassader. Barnröster i porttelefonen. Tre trappor upp bor Ellen Dixdotter, hennes man Jacob Holst och barnen Ava och August.

Älsklingssoffan Camaleonda, formgiven 1971 av Mario Bellini, köptes på Lauritz. Den bruna tavlan är ett pågående experiment av Jacob; ny färg och form varje vecka. Bordet från B&B Italia är köpt i en antikbutik. Den stora krukan
är från Beau marché i Köpenhamn, den fläckiga av Emelie Thornadtsson. Taklampa Zettel’z lampe av Ingo Maurer. Mattan från Cappelen dimyr.

Middagen långkokar, »jag har hållit på sedan klockan två«, rödvin på bordet, Jacob barfota, barnen i tv-soffan, en underbart vanlig fredagkväll i Köpenhamn.

Det är just en våning, det här, vindlande i 130 kvadrat, en klassisk borgerskapsvåning med stuckaturer i höga tak, korridorer och paradrum. Vilka fester larmade inte här under 1910-talet? Klirr av champagneglas, högtidstal, storgräl med porslinskross. Vad hände under kriget och på 70-talet, var det knallgrönt och gult härinne? Om dessa vita väggar kunde berätta.

»Vi hade först en idé om mycket färger härinne«, säger Ellen.

»Jag är utled på vita lägenheter, det blir så kliniskt, men vi lät det vara. Lägenheten är som en målarduk, en bra grund där vi i stället kan jobba med inredningen. Det gäller att bo in sig och känna efter.«

Det befintliga köket fick nya, handmålade hyllor för keramik och andra småsaker.

I de vackra rummen finns en inbyggd trivsamhet där det vita blir självklart.

»Det viktiga är att det ska kännas mysigt, varmt och hemtrevligt.«

Möbler och föremål överallt, en egen mix av gammalt och nytt, hittat och fyndat. Jacob och Ellen gillar loppisar och avsöker Köpenhamns antik- och second handmarknad. Det finns hur mycket loppisar som helst och Röda korset-butiker överallt.

»Jag är nog lite av en hoarder, köper gärna möbler«, bekänner Jacob med ett lyckligt litet leende.

Matplats med vintagefyndat bord och stolar av Göran Malmvall, verksam hela sitt liv på Karl Andersson & söner i Huskvarna. Känd för sina furumöbler, men också den klassiska skåpserien KA72. Keramik på väggen av Ellen Dixdotter.

Tavla av Åsa Stenerhag, formgivare på Filippa K. Bordet från Bukowskis. Stolar en mix av Mario Bellinis Cab412, Hans Wegners CH20 och CH23 och ett marknadsfynd. Taklampa Taraxacum 2, Flos. Vit och rosa keramik av Emelie Thornadtsson.

Ellen kom hem med två kaffekoppar och en märklig, rektangulär, keramisk skål.

»Jag gillar saker som jag inte vet vad det är, var de ska stå och vad ska de användas till.«

Vi är i Danmark, så keramik överallt och stolar, lampor, soffor, men inte typiskt och ängsligt, utan en avslappnad mix som gör hemmet spännande, en beboelig conversation piece. Vad är det här? Var kommer den där ifrån?

»Grejorna flyger runt, vi flyttar saker hela tiden, möblerar om friskt«, säger Jacob. Miljön är nyfiken, i rörelse.

Skulpturen är arvegods från Jacobs mormor. Kuddar från Svenskt tenn, Christina Lundsteen och Marrakech. Doftljus från Byredo och Mad et Len. »Jag är besatt av dofter«, säger Ellen.

Familjen har bott i Köpenhamn i drygt ett år. Ellen, med bakgrund på Filippa K och senast märket Hope, fick ett jobberbjudande som hon inte ville tacka nej till, även fast familjen var rotad och trivdes i Gamla Enskede i Stockholm. Hon bestämde sig över en natt.

»Det var inget stort beslut i stunden. Vi har bott i Malmö förr och älskar Köpenhamn. Vi flyttade, kanske inte för hela livet, men just då.«

Dottern Ava har ett par år kvar till skolan.

»Två år till i Stockholm och hon skulle börja skolan och då skulle vi vara fast. Det var nu eller aldrig«, säger Jacob.

Den ikoniska Wiggle chair av arkitekten Frank Gehry (Vitra), första gången byggd i all hast av kartonger inför ett Nasa-möte 1969. Tavla av Åsa Stenerhag. Skulptur, okänd konstnär, inropad på auktion. Gardiner från Astrid. Mattan är Cappelen dimyrs mjuka bjässe.

Ellen är i dag chef för »visual and marketing« på klädmärket By Marlene Birger. Huvudkontoret ligger i ett före detta barnsjukhus i Frederiksberg.

Närheten till jobbet var en anledning till att familjen flyttade till Frederiksberg.

»Vi har också bekanta här och vi ville inte bo mitt i smeten, utan gillar stämningen av stad i staden, med villor och mycket grönt«, säger hon.

De hyr lägenheten. Det finns en hyresmarknad i Köpenhamn som inte existerar i Stockholm.

»Det gör något med människorna och kulturen i en stad när folk inte bara pratar om sina bostadskarriärer. Den hetsen existerar inte här«, säger Ellen.

Böcker och keramik är en skön kombination. Emelie Thornadtssons vaser finns på Filippa K:s butik, stylad 2018 av Lotta Agaton.

Trots att Danmark och Sverige ligger inom synhåll från varann märker Ellen av kulturella skillnader.

»Folk är jättemycket gladare och jättemycket argare. Det var rätt ovant i början, men nu börjar jag vänja mig.« Jacob Holst är inredningsarkitekt och nybliven medarbetare på Green furniture concept i Malmö.

Han växte upp i Malmö. De bägge träffades på högskolan, där Jacob läste till interaktionsdesigner, men han skolade snart om sig.

»Jag insåg att jag helst ville arbeta med tredimensionella rum.«

Det blev flytt till Stockholm 2011 och studier i inredningsarkitektur på Konstfack. Paret bodde då i en etta på Söder.

»Jag älskade Stockholm från första stund«, säger Ellen.

När dottern Ava kom flyttade familjen till lägenhet i Gamla Enskede. Jacob gick ut skolan, arbetade på Codesign, Ellen på Filippa K.

Via bekanta blev de också medarbetare och delägare i projektet Svartsö deli & logi.

»Vi inredde fullt möblerade kanvastält och blev först med glamping i Sverige«, berättar Jacob.

Hemma i Enskede förverkligade de bägge en gammal dröm om den lilla kvarterskrogen. Jacob byggde och inredde en VVS-butik i Gamla Enskede och öppnade där Matateljén tillsammans med krögarparet Henrik Sauer och Anna Klyvare.

Sovrum med gardiner från Astrid i Stockholm. Taklampan är en Pia-lampa, ritad av arkitekten Tore Ahlsén 1975 för Gärsnäs. Vas köpt på den årliga antikmarknaden i franska Pézenas.

Ibland händer allt på en gång. Jacob blev värvad av Nordiska galleriet för att starta en in-house-inredningsbyrå, NG Studio. I samma veva hittade han och Ellen ett ställe på Österlen, en trelängad, välanvänd gård i Löderup.

»Vi har alltid tyckt om Österlen och varit där varje sommar.«

Gården blev deras. Jacob har byggt och renoverat i ett år.

»Det är ett drömprojekt för mig som inredningsarkitekt. Vi får ju sällan hålla på med byggnadsvård.«

I år drar byggfas två i gång. En förfallen lada ska göras om till ett ute-inne-rum, en annan lada ska göras om till gästrum. Kanske till att hyra ut.

»Det finns en otrolig frihet i den gården eftersom ingenting behöver bli perfekt. Allt lutar och är skevt«, säger Ellen.

Instadags. Ellen har en blazer från Givenchy och klänning från By Malene Birger.

Österlensgården var också en anledning till flytten. På en och en halv timme från Köpenhamn är familjen på plats på fälten under himlen. Så rasslade livsekvationen till i en serie snabba beslut. Jacob sa upp sig från Nordiska galleriet. Engagemangen i Matateljén och Svartsö Logi avslutades. Dags att dra söderut.

Under sitt första danska år har paret förverkligat också en annan dröm, att starta ett eget företag som säljer mattor för hemmiljö. Under namnet Cappelen dimyr har de första två modellerna av handknutna yllemattor lanserats. Formgivare är Ellens syster Maja Dixdotter, designer på H&M i Stockholm. Entreprenören Kristoffer Hernemyr, en barndomskompis till Jacob, är den fjärde i företaget. Mattorna vävs för hand och innehåller endast ullens naturliga färger.

»Det är inte som i modebranschens jättefabriker, utan verkligt hantverk. Om monsunregnen kommer olägligt måste vi vänta på solen som ska torka mattorna. Då kan det ta tid.«

Mattorna finns överallt i lägenheten.

På en korridorvägg hänger en stilig prototyp, som en väldig grafisk tavla. I barnens rum ligger en testmatta. I vardagsrummet brer ett landskap av ull ut sig, mjukt som en vågig sandstrand.

Den gamla våningens sköna rumslighet. En mattprototyp från Cappelen dimyr blev ett konstverk. Vasen är ett av otaliga loppisfynd. Lamporna från Ikea.

»Den stora mattan var en fullträff direkt.« Hälften av mattorna säljs utomlands, mest i Europa.

»Hur tusan hittar de oss? Instagram, allt är Instagram …«

Nu är det dags att pusta ut en smula, se sig omkring. Efter avslut i Stockholm, byggslit på Österlen, nya arbeten och start av mattföretaget är det mesta på plats igen.

»Det är först nu vi hinner ge staden Köpenhamn full kärlek«, säger Ellen Dixdotter.

I soffan väntar barnen på popcorn. Fredag i alla våningar, i alla fönster. 

Ellen Dixdotter och Jacob Holst

Bor: I lägenhet i Köpenhamn och sommarhus på Österlen.

Gör: Ellen är marketing & visual director på By Malene Birger och Jacob är inredningsarkitekt och nybliven medarbetare på Green furniture concept i Malmö.

Aktuell med: Ny kollektion för det egna mattföretaget Cappelen dimyr.

Text Petter Eklund

Foto Mike Karlsson Lundgren

LÄS MER: 
Kika in i Ellen Dixdotters och Jacob Holsts sommarhus på Österlen

Kika in hemma hos Johan Gulled i Stockholm

Asplund Klingstedt: Det är detaljerna som gör det