ATP Atelier Casa Pizzelli Italien

Hemma hos grundaren av ATP Atelier i casa pizzelli Italien

I byn Uggiano La Chiesa ­utanför staden Otranto i ­Italiens mest sydöstliga hörn, precis på klacken vid havet, har Maj-La och Claudio ­Pizzelli hittat ett hus som blev urmodern till deras ­skomärke ATP atelier.

Styling
Annons
Se 7 sovrum med stor yta att inspireras av
Se 7 sovrum med stor yta att inspireras av
0:54

Ah, Italien. Ni vet, vi drömmer om ljuset, havet, trädgårdarna, städerna, granngumman som kommer in med apelsiner, de svala rummen, maten, kaféerna, vinet, filmerna, ni vet … alltihop. Italien lockar. Vi nordbor har rest söderut, på bildningsresor, charter och tågluffar. Våra bästa författare och arkitekter drog dit för att insupa stämningarna, beundra och skissa ihop det klassiska arvet med modernismen.

I byn Uggiano La Chiesa utanför staden Otranto i Italiens mest sydöstliga hörn, precis på klacken vid havet, har Maj-La Pizzelli och hennes man Claudio Pizzelli hittat, köpt, byggt om och skapat ett hus som i sin balans av italienskt hantverk och skandinavisk enkelhet också blev en stilig bild av Maj-Las modemärke ATP atelier som sedan drygt ett decennium förtjuser världen med skor, väskor och accessoarer. Det är en mix av söder och norr, lyx och kontroll.

Annons

»Att vi skaffade ett hus där nere blev som att knyta ihop en cirkel. Det är urhemmet till ATP atelier«, säger Maj-La. Hon är impregnerad av Italien. Född och uppvuxen i Stockholm, men hela hennes liv har präglats av landet i söder. Hennes släktingar följde den gamla slagdängan Längtan till Italien, »där små citroner gula, de växa uppå strand«.

Vi längtar dit. Byn Uggiano La Chiesa i aftonljus.  Foto: Johan Sellén

När andra världskriget var över satte sig hennes morföräldrar nyfikna i bilen och körde genom ett sönderskjutet Europa.

De kunde varken italienska eller engelska, men det behövdes inte när de blev kära i det soldränkta landet vid Medelhavet som blev som en magnet för familjen. Två mostrar fann kärleken där och flyttade dit. Maj-Las föräldrar var reseledare och pratade italienska. Varje sommar var familjen i Italien.

Annons

»Det är mitt andra land. Jag började lära mig italienska när jag var barn och plockade upp språket som tonåring.« Maj-La träffade sin italienska man, helt av en slump, när hon var 17 och han 19.

»Jag var i London på sportlov. Claudio jobbade på ett raffinaderi i ­Wales, men var i London över helgen.«

De möttes på klubb och så började deras liv tillsammans. Tänk om … ja, tanken får svindla lite. Nu har de varit gifta i 40 år och arbetar tillsammans i ett vackert växande företag.

Fasaden mot gatan. De ögonformade fönstren är nya tillägg.  Foto: Johan Sellén
Vardagsrum med högt i tak. Antika klinker som lagts på plats igen. Soffor Le Bambole av Mario Bellini för Cassina. Glasbord Tavolo con Ruote av Gae Aulenti.  Foto: Johan Sellén
Annons

Ett hus i Italien blev två

De bägge har rest mycket i landet och 2005 hamnade de i Puglia, en region i på sydkusten. »Vi blev förtjusta och började hyra semesterhus. Varje år kom vi tillbaka med våra vänner.«

Drömmen var att kunna skaffa ett eget ställe, men 2011 startade Maj-La ATP atelier, tillsammans med Whyred-grundaren Jonas Clason och vågade inte riktigt köpa något.

Men för fem år sedan, när företaget hade lyft och trippade framåt på egna klackar, då var det dags. Maj-La spanade på italienska Hemnet och fick syn på ett spännande hus i en by hon kände till.

Förr i tiden byggdes husen för att stänga ute hettan och hon såg långa mörka rum med små fönster högst upp. »Vi ville inte bo i en grotta, men vi tittade på huset ändå.« Det var obebott, lite ruffigt, men härligt och med jättefina golv, takmålningar i välvda tak och en förvuxen trädgård.

Ägaren till huset var där – som brukligt vid visningar – och berättade att det skulle gå att öppna upp stora fönster, men bara om de köpte grannhuset. Som av en händelse råkade det vara till salu. Bingo. Två hus köptes billigt. »Då öppnades helt nya möjligheter.«

Annons
Husets hjärta: la cucina. Köksbänken klädd travertinmarmor ger en känsla av Rom. Lamporna är gjorda av fisknät.  Foto: Johan Sellén
Matsalen är centrum. Stolarna är dels fynd från marknader dels Børge Mogensens J 39 (1947). Ljudabsorberade skivor Rima för Okko, form Carina Seth Andersson. Arco-lampan av bröderna Castiglioni (1962). Fåtölj mot fönstret Boomerang från Thonet, 1960-tal. Stegen stod i huset.  Foto: Johan Sellén

Det blev en ambitiös byggekvation för att släppa in ljus. Mäklarens fru var arkitekt. »Det var en totalrenovering. Grannhuset var nedgånget, taket hade rasat in och halva huset behövde rivas.« Golven plockades upp, ner med isolering och så lades de antika plattorna och de venetianska mosaikgolven tillbaka igen. En ny husdel byggdes med stora fönster mot trädgården.

Annons

»Vi kunde bygga modernt där vi behövde och släppa in ljuset i de gamla delarna.« Det skulle bli ett hus för många att träffas i. »Det är en fortsättning på den gamla släktdrömmen, en punkt att besöka för vänner, familj och kompisar.«

Sovrum där blickarna vandrar i taket. Skåpet är köpt lokalt och rustat av byns snickare. Antik stol från Thonet.  Foto: Johan Sellén
Svala rum på eftermiddagen. »Vi har byggt med lokala material från Puglia.« Antik Thonet-stol och rottingmöbler. Foto Patrick Miller, ett motiv från Sankt Paulsgatan i Stockholm.  Foto: Johan Sellén
Ett trapphus togs bort för två badrum, varav ett har 5 meters takhöjd, takfönster, balkong och nedsänkt badkar. Under färgen hittades antikt landskapsmåleri.  Foto: Johan Sellen
Annons

Fem badrum, fyra gästrum. Solceller på taken. Phew, ekvationen gick ihop. Men hur kunde ett så rikt gammalt hus ligga mitt i en liten by? Det visade sig att det hade ägts av samma familj i 100 år. En fiskare från ön Ischia utanför Neapel låg inkallad i byn under första världskriget.

Han träffade sin fru där, fick nio barn, emigrerade till USA, blev förmögen och tog med sig pengarna hem igen. Under 1920- och 30-talen lät han bygga huset med amerikanska ögon, större, pampigare än de andra. Den sista som bodde där var en gammal dam, dotter till den förmögne fiskaren.

En oas omgiven av murar. Utedusch i trädgården.  Foto: Johan Sellen
Ett dopp innan middagen? Huset är byggt av pietra leccese, en vit lokal kalksten.  Foto: Johan Sellén
Annons

Så föddes idén till ATP atelier

Historien om ATP atelier började också i Puglia, strax innan Maj-La och Claudio hittade huset. »Längtan till Italien fanns från början: solen, maten, människorna, sättet att leva, vårt varumärke är präglat av den livsstilen.«

I Puglia är det populärt med lokalt tillverkade sandaler som säljs i varje liten butik. Men varför fanns inte den typen av skor i en mer urban design? En idé om lyxiga skor föddes och företaget växte från idékvällar vid middagsbord, skisser och drömmar om något nytt.

ATP är en lång kärlekshistoria mellan italiensk stil och nordisk enkelhet i linjerna. Mai-La Pizzelli är kreativ chef, sätter den övergripande riktningen och känslan i företaget, men är också närvarande i detaljarbetet.

Claudio Pizzelli är grafisk formgivare och AD och gör alla kampanjer.

Perfekt för siesta. Originalmålningarna från 20- och 30-talen har klarat decennier av fukt och förfall. Stol, Thonet. Originalklinker i golvet.  Foto: Johan Sellen
Annons
Golven från 1920-talet har behållits. Skor från ATP atelier förstås.  Foto: Johan Sellén
Takhöjd finnes. Fiskelampan är lokalt hantverk. Stol av Tito Agnoli för Bonacina, 1960-tal.  Foto: Johan Sellén

»Pandemin var snäll mot oss, nu är det andra kriser. Det är alltid en utmaning att driva modeföretag«, säger Maj-La.

Det verkar ändå som att de gör det mesta rätt. Omsättningen har växt från 40 till 58 miljoner under de två senaste åren. Nu siktar ATP atelier på USA, företagets näst största marknad efter Sverige.

Annons

Alla produkterna tillverkas i Toscana, känt för sina garverier och skinnverkstäder.

En viss familj gör skorna, en annan väskorna. Underleverantörer i små verkstäder överallt. Nu arbetas det med nästa års vårkollektion.

Maj-La och designteamet reser dit, tittar på de nya modellerna, jobbar med läster, väljer klackar, jobbar med passformen och bestämmer färger.

Nere i byn Uggiano La Chiesa väntar Casa Pizzelli med apelsinträd, kaprisbuskar, granatäpplen, mandarinträd och mynta över hela trädgården där också en liten pool fick plats.

»Men vi älskar havet mest, bara några minuter med bil ner till klippsträderna. Om morgnarna, vid klart väder ser vi hela vägen över havet till Albanien.«

Maj-La och Claudio Pizzelli

Ålder 59 och 61 år.

Bor Södermalm i Stockholm.

Gör Maj-La är medgrundare, VD och ­kreativ chef för ATP atelier. Claudio är art director

Aktuell med ATP ateliers satsning i USA.

 Foto: Johan Sellén
Annons
Publicerat 10 maj 2023
Annons