Har man byggt så många hus åt andra, är det kanske dags för något eget?

Göran och Evalott Hjälmeby driver sedan 2010 familjeföretaget Intressanta hus. Fast firman är ung är de veteraner. De har växt upp med hus, byggt och sålt hus i hela sina unga och vuxna liv. När de själva skulle välja och skapa ett hem, hur gick tankarna då?

Foto: Mikael Lundblad

»Vi har haft en massa idéer om hur vi ville ha det och har skissat på tre fyra hus innan vi bestämde oss«, säger Evalott Hjälmeby, när vi möts på Intressanta Hus kontor i centrala Västerås.

Paret Hjälmeby reser mycket och tar intryck av miljöer överallt på hotell och restauranger. En dag i Florida föll allt på plats. Göran väntade i en bil på en parkeringsplats och när Evalott kom tillbaka dit visade han en liten lapp med en skiss han hade gjort under tiden. »Här har vi huset«. Och så blev det.

Det går skrönor om världsarkitektur som föds med krafsande på servetter, om Le Corbusiers och Alvar Aaltos klottrande på krognotor och Peder Celsings myllriga anteckningsböcker. Det gäller att lösa upp knuten, hitta grunddragen och husets idé. Göran Hjälmeby har sparat lappen, en liten skrynklig urkund som kunde ramas in och hängas på väggen.

Köket ligger som ett växthus i ljusflödet med glas åt bägge håll. Pallar Tine K, olivträd i korg från Slettvoll. Köksdesign av Evalott Hjälmeby. Specialbyggda snickerier från Lidhultkök. Korgen är köpt i antikaffär

Foto: Mikael Lundblad

Skiva av portugisisk kalksten. Köksfläkt i egen design i fanerad målad ask.

Foto: Mikael Lundblad

Men av alla slags typer av hus, varför blev det just detta? Evalotts och Görans bygge är självklart ihopvävt med deras verksamhet. Huset blev en handfast formulering av hur Intressanta hus vill vara och arbeta.

»Det handlar inte bara om att kränga iväg fler och fler hus. Vi vill förmedla någonting mera än bara en bostad«, säger Göran.

»Våra kunder ska uppleva samma känsla som vi själva får när vi kommer hem till oss.«

Det är platsen och livet som är fundamentet. Vi tar en titt. I en svart Mercedes susar vi söderut från Västerås, genom trafikkarusellerna, förbi nya sjöstadskvarter, utåt mot stränder och holmar. Här på ön Tidö-Lindö har folk alltid velat vara. När semestrarna blev längre byggde Västerås arbetare egna stugor, plockade med sig lastpallar och skäpvirke från fabrikerna och snickrade själva. I dag är ön fylld av ett roligt arkitektoniskt virrvarr av skruttiga sommarlådor, praktvillor, katalogkåkar. Titta där, ett av Intressanta hus egna byggen.

Tomten har elva höjdmeters skillnad, det var en utmaning att få till det. »Vi ville inte ha ett klassiskt sluttningshus.« Trädgårdsarkitekt Anna Lindkvist har gestaltat trädgården.

Foto: Mikael Lundblad

Plötsligt lyfter röran i en stilig svart låda, ritad av arkitekten Anders Holmberg som arbetar tätt ihop med Intressanta hus.

Evalotts och Görans Villa Tryskär ligger horisontellt, omgiven av susande träd i en sluttning mot Mälaren. Det är något internationellt i tilltalet, här uppstår en dubbelexponering av kända bilder från Case Study-husen på höjderna över Los Angeles, fast här spanar vi ut över vassruggar, fritidsbåtar och skogshorisonter. Evalotta hittade tomten på Hemnet, just när de skulle söka bygglov på en annan tomt i närheten. De byggde sig först en sjöstuga där de bodde en sommar och en vinter på 30 kvadrat.

»Det funkade det också, det var mysigt.«

Foto: Mikael Lundblad

Medan de kurade ihop sig funderade de över sitt hus. Det skulle vara ett modernt, kubistiskt enplanshus med en utemiljö som terrasserar ner längs tomtens 11 höjdmetrar. Så skapades uteplatser, poolen och betongtrapporna.

Bruno Mathssons bekväma klassiker Karin (Dux, 1969) Jakobssons möbler, Örebro. Golvlampa Toio formgiven av Achille och Pier Giacomo Castiglioni 1962, Flos. Korall som skulptur.

Foto: Mikael Lundblad

»Här är det skönt utehäng hela somrarna. Vi badar fortfarande i oktober.«

Stommen är fyra parallella murade väggar och mellan dem skapades rummen med fönster och dörrar som går från golv till tak och med enhetliga material. Det gällde att fånga upp tomtens härliga flöde mellan sjö och land.

»Vi ville få bort ute och inne, få in naturen i huset«, säger Evalott.

Paret Hjälmeby gillar gamla fina fabriker och verkstadsmiljöer. Till kökets ena sida byggdes ett fönster av äldre verkstadsmodell med stålspröjs som ger en mer gedigen känsla än heltäckande glasväggar som ibland kan förstöra rumsligheten. Verkstadskänslan fortsätter i sovrummets glaskub med badrum, lagd i ett hörn som ett klassiskt verkmästarkontor, en snygg markering av ägarnas fabrikskärlek.

»Jag nyper mig fortfarande i armen när jag kommer in här i det tysta, rogivande huset och känner att jag faktiskt bor här. Det är en rakt in i själen-känsla«, säger Evalott.

Deras arbete med individuella, men fabriksbyggda hus är ett kapitel i en lång familjesaga. De är kataloghusbarn, uppväxta i den småländska husbyggarbranschen. Görans pappa Karl-Åke Hjälmeby, startade företaget Nordiska trähus i Vrigstad 1969. Göran fick som femåring följa med pappan till fabriken och kom att leka sig in i yrket.

Fem rum och kök på en yta av 167 + 88 kvadrat. Förskjutningar ger spänning åt rumsflödet. Slipade betong- golv. Vas Urna av Carina Seth Andersson för Marimekko.

Foto: Mikael Lundblad

»Som tonåring fick jag cykla upp och kontrollera om pressenningarna låg fast kring virket eller tvätta och måla maskinerna.«

Göran och Evalott Hjälmeby

ÅLDER: 53 och 52 år.

GÖR: Driver tillsammans familjeföretaget Intressanta hus.

BOR: I villa på Tidö-Lindö, Västerås, där man ofta samlar hela familjen med både sina fyra vuxna barn och sina tre barnbarn.

AKTUELLA MED: Utökar med fler säljkontor och showroom i bland annat Malmö, Göteborg, Jönköping samt Örebro. Drömmer vidare om egen husfabrik.

Göran var bilkille, så han fick fixa med truckar och leverera material till byggen. Efter gymnasiet jobbade han i husfabriken under tre år, lärde sig processerna på djupet, från hammarslag till konstruktioner. Evalott var 11 när hon flyttade till Vrigstad där hennes pappa skulle bli lagerchef på företaget. Familjerna började umgås. Göran och Evalott var lekkamrater, sen åkte de moppe, hängde vid kiosken vid torget.

»Vi har alltid hört ihop på något sätt«, säger Göran om denna långsträckta romans.

De gifte sig när de var 18 och 19. Nordiska trähus blev med tiden ett av Sveriges största husföretag. 1981 byggde 300 anställda 600 hus om året.

Badrum i kalksten där både vatten och ljus faller ovanifrån. Bord från H Skjalm P.

Foto: Mikael Lundblad

Rustikt möter stramt. Ett bastant plankbord, design och byggt av Göran Hjälmeby. Afteroom-stolar från Menu,Jakobssons möbler. Lampor Wulo från PB Home. Tavla av Osman Tahir.

Foto: Mikael Lundblad

1983 sålde pappan sin del i företaget, drog till USA med Görans två äldre bröder som deras familjer och startade husföretaget Helmet House. 21 år gammal började Göran sälja hus. »Då fick jag ta fram och stryka slipsen.« Han hade fallenhet för jobbet och han och Evalott hamnade snart i Västerås. Det var bråda tider. De fick fyra barn på fem år. Göran reste massor i jobbet. Konjunkturerna svängde. Familjen återvände till Vrigstad i ett par år, men det blev för tungt med alla resor och Evalott ensam hemma med barnen.

Tillbaks i Västerås arbetade Göran som ansvarig för Sävsjö trähus i 15 år, innan det var tid att ta starta eget. Intressanta hus vill nå längre än att massproducera standardmässiga hus.

»Nio av tio hustillverkare har i stort sett samma produkter. Vi söker den riktiga känslan, som när man kommer in i en gammal fin lägenhet och känner att det är något mycket mer än bara boyta. Det vill vi överföra till nya hus.«

Bakom sängen med sjöutsikt ligger ett badrum inrymt i en glasbox av gammal verkstadskaraktär. Lampor Phoic från Posh Living. Sängbord House Doctor i plåt från Jakobssons möbler. Säng- gavel formgiven av Göran Hjälmeby och byggd av lokal smed. Överkast Vivaraise i stentvättad bomull från Perspective.

Foto: Mikael Lundblad

Påslakan Dromedary single duvet i ekologisk bomull från Midnatt. Glasask från Hay.

Foto: Mikael Lundblad

Där ligger utmaningen.

»Vi låser oss inte i automatiska system, det blir stelt och tråkigt. Det måste vara lite handkraft kvar i byggandet«, säger Göran och berättar om pappa Karl-Åke som ofta hade med sig ostkaka eller nyplockade äpplen till de han byggde hus till.

Vardagsrum mellan land och vatten. Väggar i svartbetsad ask. Soffa Fogia Retreat från Jakobssons Möbler. Golvlampa Toio, Flos. Bord, linoljebrända stålstativ, skiva av carraramarmor, design paret Hjälmeby, tillverkat av lokal smed. Ullmatta Shaggy smoky rose rug från Layered. Skulptur från antikaffär i Gävle ställdes på en egentillverkad piedestal. Taklampa från Petite Friture.

Foto: Mikael Lundblad

Det handlar alltid om människor. Intressanta hus vill bygga i den andan, smarta, moderna hus, men byggda med en slags vänlighet. Nu jobbar tre av deras fyra barn i företaget. Det går inte att ta miste på Evalottas och Görans förtjusning. De drömmer om en egen fahusfabrik, gärna i Kopparlunden, det stiliga industriområde som blivit kvar sedan stadens metallverk lades ner.

»Vi glasar upp mellan kontor och tillverkning, visar kunderna produktionen. Tänk att kliva in över tröskeln och känna fabriksdoften.«

Och medan drömmarna mognar, byggs det intressanta hus. Göran håller räkningen. Nu är det 163 stycken.

Läs mer:

Formgivarparet öppnar dörrarna till sin Malmölya – kika in

Stylistens bästa tips för dig som planerar nytt kök

6 vanliga inredningsmissar när du väljer soffbord – så undviker du dem