Hemma hos Ferm Living

Det är när något småfult och oväntat blandas in i en inredning som den blir riktigt intressant. I alla fall om man frågar Ferm livings grundare och kreativa ledare Trine Andersen.

Vardagsrum ferm living

Konstverket Monotopi av Christoph Ruckhäberle sätter tonen i sällskapsrummet. Soffan Rico och soffbordet Podia kommer båda från familjeföretaget Ferm living. Den blå fåtöljen är Gerrit Rietvelds Model 635 från Cassina och skrivbordet är Frank Lloyd Wrights Model 617 för samma företag.

Hon har dedikerat ett halvt liv åt design, och de senaste åren har hon och hennes äkta man Martin, medgrundare till familjeföretaget, försökt ta reda på vad det är som gör att ett hem känns som just ett hem och inte ett showroom eller ett hotellrum. För trots att vi är mitt uppe i en trend där jäktade urbana människor drömmer om ledighet och följaktligen inreder sina hem som just hotellrum så letar Trine efter det motsatta – hemkänsla och genuinitet.

»Det får inte känns för perfekt och tillrättalagt.«

Trine har bland annat kommit fram till att växter, vare sig de är prunkande eller halvdöda, gör mycket för hemkänslan.

hall ferm living

Trine och Martin föll för den välbevar­ade arkitekturen i 60-talshuset. Tegel­väggarna och parketten är i original.

»När jag var yngre kunde jag skaka på huvudet åt min mamma som alltid hade ett par halvdöda växter på fönsterbrädan men nu har jag helt ändrat ståndpunkt, en gänglig planta visar på något slags sentimentalitet. Och det är just den som gör att man känner att det bor en människa i det där utrymmet.«

Förutom växter är det balansen mellan det vackra och det där udda som vi sparat för att det har känslomässigt värde – ett barns alster från slöjden, ett bord som en farförälder snickrat eller mormors gamla tavla, det som egentligen inte passar in i våra färgkoordinerade liv men vi älskar dem.

rum i fil ferm living

Ofta plåtas kampanjbilder i hemmet så väggarna byter skepnad. Just nu är en vägg senapsfärgad. Piedestalen är en prototyp från Ferm och på den står företagets Rest-lampa. Fotografi av Casper Sejersen, fågeln är fyndad i en antikaffär.

Trines eget hem är helt klart inbjudande. Självklart är det fyllt med prototyper och möbler från det egna varumärket Ferm living. De har med fingertoppskänsla sedan blandats med konst, växter och modern design. Huset är från 1960 och ligger i Skovshoved, en förort strax utanför Köpenhamns citykärna precis vid kusten. Anledningen att de för tre år sedan valde just det här huset var att det var näst intill orört. Deras tidigare hem låg i en innerstadslägenhet med stora industrifönster och fem meter i tak.

Trots att familjen har ett kontor i huset så sitter man ofta vid skrivbordet i sällskapsrummet. Bakom står vitrinskåpet Haze som blivit en uppskattad klassiker från Ferm. På skrivbordet en antik kandelaber.

Trine Andersen grundade Ferm living för 13 år sedan. I dag är hon företagets kreativa ledare och designar många av produkterna.

»Vi gillar många stilar men gick i gång på att så många av 60-talsdetaljerna fanns kvar. Arkitekten har ju haft en tanke med planlösningen och ytskikten, ändrar man för mycket känns det när man kommer in i ett hem«, ­säger Trine.

Faktum är att en av grannbyggnaderna har samma arkitekt och byggdes samtidigt men den har totalrenoverats invändigt och de vackra tegel­väggarna är borta.

»Som det ofta är, folk bygger om efter rådande trender, här var bara köket ombyggt så det har vi faktiskt gjort om igen. Det kändes okej eftersom det inte var original.«

Köket har renoverats eftersom det inte var i original. Man har låtit bygga en funktionell bänk längs med husets långsida med utsikt mot trädgården. Över det specialbyggda matbordet hänger Ferms Anour-lampor och runt det står stolarna Herman.

Här bor nu Trine, Martin och barnen August och Saga. En stor del av livet händer i det stora kombinerade köket, matsalen och sällskapsrummet. Köket har fått en platsbyggd arbetsbänk längs med väggen med utsikt över trädgården som man når via en stor altandörr. Ytskikten är lättanvända och tåliga eftersom här ska levas, lagas mat och pysslas. På motsatt sida från köksbänken finns en sex meter lång platsbyggd kökssoffa. Har man många gäster kan ett av trädgårdsborden lätt plockas in genom altandörren och ställas intill, då får den sociala familjen plats med en riktig stor­sittning. Det är elegant och lekfullt på en och samma gång. Precis som Ferm living i stort.

tavelkonst i kök

Matbordet kan förlängas genom att man tar in ett av borden från trädgården. Kökssoffan är platsbyggd av Københavns møbelsnedkeri och bordet har Trine designat och låtit producera. Konst av bland andra Anna Bjerger, Christoph Ruckhäberle, Alexander Tovborg och Leise Dich Abrahamsen.

Även om företaget har sin utgångspunkt i det klassiskt skandinaviska sticker de ut med sin materialmix och designen som tar mer plats än klassik dansk design gör. Det är inte bara klassiska träslag som ingår i deras sortiment utan glas, metall och återvunna petflaskor är lika förekommande. Grunden ligger i Trines nyfikenhet att ständigt utforska nya material och se vad man kan göra med dem. Hon är i dag kreativ ledare för det företag hon för tretton år sedan grundade.

Då var hon en grafisk designer som nyligen kärat ner sig i sin kollega, köpt lägenhet och letat sig fördärvad efter grafiska tapeter. När hon inte hittade vad hon letade efter ritade hon några själv och tänkte att det verkade finnas ett hål på marknaden för detta. Så hon tryckte upp mönstret på några pappersark, åkte till en mässa och ställde ut på vinst och förlust. När det sedan ramlade in beställningar – ja, då blev det bråttom att hitta ett sätt att producera tapeterna.

köket ferm living

Det nya köket är byggt av Københavns møbelsnedkeri. Tanken var att göra ett kök som är funktionellt, lättstädat och socialt.

Företaget har sedan växt i lagom takt. Först kom accessoarer och prints, och sedan möbler. En del av dem slog så stort att de verkligen satte företaget på designkartan, som det vitrinskåp i svart metall och armerat glas som Trine i dag har bakom skrivbordet i sällskapsrummet.Även antalet anställda har växt och i dag är de cirka 40 personer utspridda över Danmark samt en i vardera Hongkong och Kina. Martin är företagets marknadschef och de två makarna jobbar tätt samman med plåtningar, produktsortiment och kampanjer. Som tur är har de väldigt lika smak och tycke och de blir sällan oense, vare sig det gäller designen av produkter, katalogfotograferingar eller inredningen hemma i 60-talshuset i Skovshoved.

Små udda detaljer och växter skapar hemkänsla, har Trine kommit fram till. Dessutom får ett hem en särskild känsla när arkitektens grundtanke inte har ändrats för mycket.

Ibland plåtas Ferms livings kampanjbilder hemma hos Trine och Martin vilket resulterar i att de ofta målar om de väggar som inte är i tegel. Just nu är en av väggarna senapsfärgad och en annan blå men det kan komma att ändras snart.

»Det är ju bara färg, att måla om går fort och det går alltid att ändra igen om man inte blir nöjd eller om man tröttnar.«

Bakom B & B Italias soffa Tufty time står en bänk av George Nelson för Vitra med böcker att bläddra i en lat eftermiddag. Pendellampa, även den av George Nelson. Konstverk av Jen Wink Hays.

Eftersom även möbler byts ut vartefter man provar nya produkter i sortimentet så har Martin och Trine intresserat sig för konst. Den finns alltid kvar och skapar känsla i hemmet. De älskar till exempel Christoph Ruckhäberles stora grafiska illustration av en kvinna som nu hänger i det stora sällskapsrummet bakom arbetsbordet. Den är ett bra exempel på det Trine alltid letar efter, saker som sticker ut och skapar genuin hemkänsla. Inte helt oväntat står den mellan två stora plantor. För här i hemmet sammanfattas alla Trines slutsatser – i familjens mysiga, inbjudande och inspirerande hem.

Läs mer

Lilla Paris i Vasastan – kika in hos Sara Bille

Faye Toogoods nya fåtölj för hem