Kika in hemma hos Martin Enget – den radikale esteten

För antikhandlaren Martin Enget har det alltid handlat om passion. Hans sätt att presentera antikviteterna i radikalt avskalade miljöer har bildat skola.

Annons

»Hörru din jävla estet, det här blev inte bra! Du får komma och hjälpa mig«, ropade den excentriske mannen ut i trapphallen där den unge Martin Enget var på väg ner. Han hade just levererat en matta till denne märklige herre, som inte hade fått till det med placeringen av mattan i sitt hem. Han tittade förskräckt upp mot mannen men gick tillbaka och placerade den perfekt. Senare samma kväll återberättade han episoden för sin far som hojtade till.

»Esteten – där har du namnet!«

I vardagsrummet kommer det in ett vackert ljus genom de nya helglasade dörrarna. Den stora skulpturen av en trolsk kvinna är suggestiv med sin matta metallnyans.  

Och på den vägen är det, Martin startade eget i Helsingborg i början av 1990-talet under namnet Esteten och blev par och partner med Sylvia Enget. Tillsammans blev de uppskattade och framgångsrika med sitt nya koncept: Att bara visa det de själva vill ha, att inreda butik eller utställningsmonter sparsmakat och estetiskt njutbart som ett konstverk där möbler och objekt håller en hög visuell nivå. Sylvia Enget driver i dag Galleri Sylvia Enget på Linnégatan i Stockholm.

Annons

»Vi gjorde något som de andra antikhandlarna inte var vana vid, vilket resulterade i att de höll sig lite på avstånd till en början«, berättar Martin engagerat.

»Men sedan förstod de att vi hade en ärlig passion för det vi gjorde, vi var alltid uppriktiga med det vi visade, ingen kosmetik för att dölja det uppenbara.«

»Jag har en radikal stil där objekten visas upp som de är, restaurering får köparna stå för. Jag kan däremot finna en njutning i att frilägga en övermålad gustaviansk stol eller soffa för att få belöningen med att se och känna på det framtagna origialmåleriet. Men brokiga tyger och annat trams tar jag bort«, berättar han.

Martin i köket på en av arbetspallarna, klädd i oömma kläder: »Det är alltid något att göra här på gården, djur ska ha mat, flytta möbler i ladorna och trädgårdsarbete.« Skivan på bänken är en 1600-talsdörr med härlig patina.  

Estetens stil har bildat skola med mer eller mindre duktiga efterföljare, i dag jobbar Martin uteslutande med sitt Instagram mot uppköpare i Europa och USA.

Annons

»Det vi har hittat och visat uppskattas långt upp i samlarkretsar och hos inredare av högsta rang«, konstaterar Martin.

»Allt från handplockade gustavianska soffor till nordiska 50-talsmöbler och mer dekorativa och primitiva objekt där jag ser en kvalitet. Varje pryl ska kunna stå för sig själv, det är därför våra rum är minimalistiska, så du som åskådare ska bli uppfylld av det sköna.«

Kontorsrummet är en härlig plats att vistas i, speciellt med de stora glasdörrarna som släpper in ljuset. Bordet är svenskt från 50-talet. Stolarna i kastanjespån var Le Corbusiers favoritstol, från en liten tillverkare i Frankrike. Målningen Puu av ett exotiskt landskap är av Mirja Ilkka.  

Prestigehem i Europa och New York samt filmstjärnor i Hollywood, alla har de ett gemensamt i att de har möbler, designobjekt och udda föremål från Esteten.

»Eftersom jag älskar Game of Thrones så är det extra häftigt att jag kan se saker jag har sålt som de använder i miljöerna i den serien!«

Annons

Sedan fem år tillbaka bor Martin på sin gård Fasanskogen mitt i Nyhamnsläge på 3 hektar, nu skild från Sylvia Enget och deras två barn bor hos honom varannan vecka.

»När jag såg den här gården blev jag kär direkt trots att allt var övervuxet och helt nedgånget.«

I köket som är helt skapat av Martin själv är bänkskivor och stänkskydd av svensk Ekebergsmarmor (återvunnen från det gamla charkuteriet i byn). I taket ser man återanvända plankor. Pallarna är från Höganäsfabriken.  
En stilstudie av köksbänken med stengodshoar från Höganäs. Vattenarmaturen är av fabrikatet Toni och har suttit på Louisiana Konstmuseum. Den svenska marmorskivan är från den lokala charkbutiken.  
Matplatsen domineras av de stora skåpen från 1700-talets senare hälft. Matbordet är ett äldre tapetbord, stolarna svenskt 50-tal. Taraxacum 1 heter Achille Castiglionis taklampa från 1960. På skåpet står Wallåkra-keramik av Arthur Andersson. En tidig Bruno Mathsson-stol kikar fram bakom skåpet och en skulptur av Kristina Eriksson står i fönstret. På bordet en oidentifierad skulptur.  

Den gamla gården från 1860 har en stor charm och det där genuina som Martin letar efter hos sina objekt.

Annons

»Eftersom interiören var så ombyggd genom åren fanns det ingen anledning att spara någonting, dessutom hade den tidigare ägaren haft en massa katter som löpte fritt i huset vilket resulterade i att det var ganska ohygieniskt. Så vi rev ut allt – och då menar jag att huset blev helt tomt utom ett par bjälkar som höll ihop det hela.«

Till hjälp hade Martin den skicklige arkitekten Jan Engvall som är van att hantera äldre miljöer, han stod för planlösning och skapade de stora terrassdörrarna som har gett huset en fin dignitet.

Fasanskogen.  

Interiören har ett behagligt lugn mycket tack vare att väggarna är putsade med lera.

Annons

»Det är underbart«, säger Martin.

»Det isolerar och ljudisolerar bättre och är mjukare än kalk, dessutom är det både snyggare och mer ekologiskt.«

Den milda beige nyansen har hans före detta fru Sylvia Enget tagit fram.

»Ja vi förvärvade gården tillsammans men eftersom jag prioriterade exteriöra arbeten framför hemmets bekvämligheter sprack det«, berättar han.

»Jag kunde kanalisera min frustration på att röja den enorma trädgården, som tidigare hade varit plantskola, och fick fram dessa fantastiska alléer.«

Alléerna på Martin Engets gård Fasanskogen.  

Interiören i huset domineras av den milda tonen från väggnyansen och de sparsamt möblerade rummen där blandningen av svenskt 1700-tal och nordiskt 50-tal samsas på ett attraktivt sätt. Det går inte att ta miste på Martins förkärlek för sten- och lergodskeramik från just efterkrigstiden fram till 60-talet.

Annons
I kontoret, som egentligen är ett övre vardagsrum, finns det en mindre kakelugn som Martin låtit sätta in, i stänkkakelstil. Karmfåtöljen är en tidig Fritz Hansen. Skulpturen är av lergods och gjord av Knut Erik Lindberg 1948.  

»Jag skulle absolut inte kunna leva utan konsten, och då menar jag allting du ser här i huset, hela rummet är ett konstverk som jag har satt ihop med hjälp av vaser, skulpturer, skåp, stolar etcetera. Jag älskar alla dessa saker«, säger Martin och ser nöjd ut.

»Men allt är till salu, det har jag inget problem med.«

Martin har en stor passion för Höganäsbolagets produktion av skulpturer och urnor för parker och trädgårdar från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, dessa står i en av ladorna.  
Urnan står i en av ladorna och är fylld av antika snäckor.  
Annons

 

»Men det jag gör nu är ännu mer intressant, att driva Blå hallen som ligger i Höganäs ett stenkast härifrån, och få i gång en spännande mötesplats för konst och kultur, där vi kan skapa högkvalitativa mässor och även mer lifestyleinriktade för lite bredare publikskaror.«

Blå hallen är ett stort vackert tegelhus byggt i slutet av 1910-talet i karaktäristisk nationalromantisk stil men modern interiör.

»Det var det första huset i Sverige med gjutna betongbjälklag«, säger Martin.

Martins senaste projekt är att driva mässor i Blå hallen i Höganäs.  

»Här har jag lett en radikal renovering där vi har tagit fram husets rationella karaktär och sammanbyggt med huset har vi de långa gjuttunnlarna från 1940-talet där vi kommer att hålla mässorna.«

Annons

Det är ett imponerande komplex med ett slags industriell ton som känns både användbar och estetiskt rätt.

»Vi gjorde succé med vår första mässa som gick av stapeln förra sommaren, Det goda livet, där vi hade bjudit in bland andra blomsterkonstnären Tage Andersen, inredaren Marie Olsson Nylander, Pia Wallén och antikhandlaren Johan Sjöström, 50 utställare på 3 000 kvadrat. Jag hade alltid drömt om att äga detta hus som var Höganäsbolagets centrallager när det byggdes. När jag, Joakim Bengtsson och Sylvia Enget gick och köpte det tillsammans var det en fantastisk känsla!«

Nästa mässa är Den goda design & antikmässan 22–24 maj.

»Höganäs är för övrigt ett paradis, ett av de bästa ställen i Sverige att leva på, fullt med kreativa människor på riktigt. Välkomna i vår!«

Martin Enget

Ålder: 47 år.

Bor: I Höganäs i ett hus på 270 kvadratmeter med barnen Ruben och Dag samt diverse katter, får och höns Gör Driver bland annat mässorna i Blå hallen i Höganäs.

Aktuell med: Att få i gång en spännande mötesplats för konst och kultur i Blå hallen, där vi kan skapa högkvalitativa mässor och även mer lifestyleinriktade för lite bredare publikskaror.

Foto: Fredrik Sweger

Styling: Anette Mörner

Text: Axel Mörner

LÄS MER: 

Marie Olssons Nylanders underbara stil: Här är hennes favoriter!

Kika in i Ellen Dixdotters och Jacob Holsts sommarhus på Österlen

Superstylisten Marie Olsson Nylander om sitt nya sommarpalats på Sicilien

Publicerat 23 april 2020
Annons