Kika in hemma hos Sandra Asplund på Lidingö

Utan butiken och möbelproducenten Asplund hade svensk design inte sett ut som den gör i dag. För ett tag sedan hälsade på hos familjen på Lidingö.

Annons

En skulle kunna tro att någon som driver en butik med landets kanske vassaste urval av samtida inredningsdesign inte skulle kunna hålla sig ifrån att då och då ta hem och prova det senast inkomna. Själv skulle jag definitivt inte kunna låta bli. Men det kan Sandra Adrian Asplund, som driver butiken Asplund i Stockholm tillsammans med maken Thomas och hans bror Michael.

Sandra Asplund
I utbyggnaden på husets trädgårdssida är skjutdörrarna placerade vid fönstret. När de är öppna bildas en korridor mot trädgården där dagsljuset flödar in. I förgrunden byrån Frame, design Anya Sebton och Eva Lilja Löwenhielm för Asplund collection. På sidobordet i tv- rummet står ett päron från Marni.  

Mycket av deras sparsamma inredning kommer förvisso från den egna kollektionen Asplund collection. Men något prövande och flyttande och piffande förekommer helt enkelt inte i det här huset.

Annons

»Jag är inte den som möblerar om«, konstaterar Sandra. »Och jag vill ha så lite saker som möjligt, det är viktigt att det finns ett lugn när jag kommer hem. Jag ser så mycket design hela tiden och vet direkt vad som passar och vad som inte passar här hemma. När mattan i vardagsrummet blev för liten valde jag en likadan, fast större.«

Asplunds hus på Lidingö med en trappa på altanen.
Huset har en tillbyggnad med terrass på taket, eldkärlet används med fördel till att grilla marshmallows.  

Nej, hemma hos Asplunds på Lidingö är det inte möblerna som spelar huvudrollen, utan ljuset och materialen: linnegardiner som fångar upp och sprider dagsljuset, matt betonggolv och vita väggar som balanseras med inslag av värmande ek. Det är nedtonat och stillsamt utan att kännas sterilt, en sorts varm minimalism som ger desto större utrymme åt människor som vistas här.

Annons
Öppen planlösning hemma hos Asplunds.
Bord Bermuda, design Thomas Eriksson för Asplund collection, och stolar CH24 av Hans J Wegner för Carl Hansen & Søn. Golvlampa Big shadow, Marcel Wanders för Cappellini. Sidobord West av Jessica Signell Knutsson för Asplund collection. Soffa från Living divani och soffbord Orly, Jasper Morrison för Cappellini. Matta Convex carpet, design Pia Wallén för Asplund collection. Läderpuff, Living divani. Vedkorg Code, Ola Wihlborg för Asplund collection. Det härdade ekgolvet kommer från Bjelin. Köksbänk platsbyggd av Asplund studio. Ovanpå står lampan Seam one, design Mark Holmes för E15.  

Utan Asplund hade svensk design varken sett ut som den gör idag eller haft samma internationella rykte. 1990 startade bröderna Thomas och Michael ett galleri med tanken att ställa ut möbler som konstföremål. Det var en postmodern ansats, men det skulle bli med en nordisk formförenkling – som delvis var en reaktion mot postmodernismen – som Asplund skulle komma att göra avtryck. Formgivaren Jonas Bohlin bjöds in för att göra lokalen och hans avskalade design med betonggolv och vita väggar blev i sig stilbildande. Utställningar av Jonas Bohlin, Thomas Sandell och John Kandell gjorde Galleri Asplund till en betydelsefull samlingspunkt för samtida nordisk formgivning. Här och hos samtida kollegor, som butiken Klara och Möbelgalleriet, med utställningen Element 1991 såddes fröet till det som senare skulle komma att kallas det svenska designundret.

Annons

Snart började bröderna Asplund producera en egen kollektion under namnet Edition Asplund.

»När vi startade fanns det tillverkare till offentlig miljö och ganska tradi­tionella producenter till privatkunder. Men det fanns inte så mycket design­möbler för hemmiljö«, berättar Sandra.

Förvaringsserien Snö av Jonas Bohlin och Thomas Sandell 1994 blev Asplunds första stora kommersiella framgång och tillhör forfarande storsäljarna. Sedan dess har företaget hunnit samarbeta med en lång rad framstående svenska och utländska formgivare.

Byrån Snö ritad av Jonas Bohlin och Thomas Sandell hemma hos Asplund.
Förvaringsserien Snö, ritad av Jonas Bohlin och Thomas Sandell 1994, blev snabbt en modern klassiker. Ovanpå står ett fotoprint av Hiroshi Sugimoto och en teckning av Jan Håfström.  

Ända sedan start har den största delen av tillverkningen skett i Sverige, ett måste för att kunna hålla tillräckligt hög kvalitet.

Annons

»Alla pratar om hållbarhet i dag, men samtidigt lever vi i bildens värld. Asplund gör möbler som inte bara är fina på bild, vi gör möbler som vi planerar att fortsätta tillverka. Vi har kunder som har haft våra möbler i 15 år och som vill komplettera eller köpa likadana till sina barn. Det är viktigt att kunna stå för det man gör som producent. Vi vill inte sälja bara på trend«, förklarar Sandra.

Vardagsrummet hemma hos Asplund.
I tv-rummet i den nya delen står en bänk av Børge Mogensen framför soffan från Living divani. Filt Crux blanket, Pia Wallén. Sideboard från Asplund collection.  

Och visst finns det en stilmässig hållbarhet i många Asplundmöbler som trotsar alla trendsvängningar. Ta Snö till exempel. Hur många andra produkter från mitten av 1990-talet känns fortfarande aktuella?

Annons

Nyligen byggde Sandra och Thomas ut husets källarplan mot träd­gården. Den nya delen innehåller ett sovrum, ett tv-rum och ett barnrum. Stora fönsterpartier och skjutdörrar närmast fönstren, som kan dras ifrån och öppna en ljusfylld korridor mellan rummen, gör att gränsen mellan husets insida och trädgården utanför känns mindre skarp – en sorts gränsland om man så vill.

Asplund hus på Lidingö sett från trädgården.
Huset har en tillbyggnad med terrass på taket.  

»Jag är väldigt ljus- och luftberoende. Om det är fint väder öppnar jag alla dörrar och låter luften röra sig genom huset så att gardinerna böljar«, säger Sandra. »Vi planerade hela utbyggnaden med tanke på ljuset så att det skulle kunna nå hela vägen in i den gamla delen.« Ovanpå den nya delen ligger en terrass under tak där familjen tillbringar mycket ledig tid.

Annons
I hallen lampan Gatto av Castiglioni för Flos på Zoo table av Claesson Koivisto Rune. Matta av Thomas Sandell för Asplund collection. Fåtölj Basket av bröderna Bouroullec för Cappellini.  

Också här har gränsen mellan ute och inne gjorts mer diffus genom att golvet inne tycks fortsätta i ett liknande golv på utsidan. Huset är ett egnahemshus i ett plan med suterräng. Sandra och Thomas köpte det 2003. Hon beskriver det som ett impulsköp.

»Vi såg att det fanns potential. Det var inrökt och ganska dåligt planerat, men de här husen är tacksamma att göra om eftersom de står på block och har bärande ytterväggar.«

Stilleben hemma hos Asplund.
Bord Tati av Broberg & Ridderstråle i hallen. Tofflor Pia Wallén. Ljusstake Thomas Sandell.  
Badrummet i marmor hos Asplund.
Bänken i badrummet var från början ett sätt att dölja rören, men blev en funktionell detalj. Bänken är platsbyggd av Asplund studio. Handduks tork från Vola.Lampa Mini globall, design Jasper Morrison för Flos.  
Annons
Stilleben hemma hos Asplund.
Den svartfärgade betongväggen skiljer badrummet från sovrummet.Till höger: Korg från Muubs och pall Air low, design Héctor Serrano för Gandiablasco.  

De började med att slå ut i stort sett alla innerväggar och sätta in ett nytt kök. Därefter har huset tagit form undan för undan i takt med att familjens behov har förändrats. De har byggt tvättstuga, gjort om det tidigare garaget till en nedre hall och grovkök, flyttat på fönster och satt upp nya innerväggar. Men i stället för en planlösning byggd på traditionella rum har Sandra och Thomas grupperat olika funktioner i block, tydligt definierade genom sina olika material.

Annons

»Den öppna spisens vägg i vardagsrummet är ett block. Köksväggen är ett block. Bokhyllan i trä fortsätter i en träpanel. Det är som ett geomet­riskt spel i rummet«, säger Sandra.

Kök hemma hos Asplund.
Kök Land av Johannes Norlander för Asplund Kitchen. Eftersom köket står mitt i vardagsrummet ville Sandra och Thomas ha en design som inte utstrålade för mycket kök. Barn­stolarna Peters stol och det tillhörande bordet, designade Hans J Wegner för att kunna sätta ihop och ta isär dem utan verktyg.  

»Vi har försökt hålla materialen i linje med vad ett femtiotalshus kunde ha. På övervåningen har vi trägolv och i källaren ett betonggolv. Men vi kände oss inte lika bundna till stilen som vi förmodligen hade gjort om det varit funkis eller sekelskifte.«

»Det är viktigt att det finns en balans mellan tyngd och lätthet i materialen för att det ska kännas harmoniskt. Väggen i svärtad betong mellan sovrummet och badrummet känns väldigt tung, men det finns en poäng med det eftersom den ska vara en tydlig avgränsning.«

Annons
Stol hemma hos Asplund.
First rocking chair, Muller Van Severen.  

Hela huset upplevs som att det är vänt in mot trädgården, en känsla som förstärks av den nya delen. Gatan på framsidan ser man egentligen bara när man står och diskar i köket. Nästa projekt blir att ersätta trappan med en ny minimalistisk trappa i trä. I en familj där båda föräldrarna ägnar sig åt design kan diskussionerna kring hem­inredning hamna på en hög nivå.

»När vi skulle måla barnens rum ville vår yngste ha färgen Nordic blue i sitt rum, säger Sandra och skrattar. Han måste ha fått det från några av våra möbler.«

Annons
Fasad ut mot gatan.
Fasad ut mot gatan. Den tidigare garageporten har ersatts av en dörr, och i det före detta garaget har Sandra och Thomas skapat en hall med klädförvaring samt ett grovkök.  

Sandra Asplund & Thomas Asplund

Gör: Äger och driver Asplund tillsammans med Thomas bror Michael. Företaget tillverkar och marknadsför Asplund collection, har en studio för inredningsarkitektur och driver butiken Asplund på Sibyllegatan i Stockholm.
Bor: I ett femtiotalshus på Lidingö tillsammans med sönerna.
Aktuella med: En ny kollektion som presenteras på Stockholm Furniture & Light Fair i februari 2018.

Text Anders Bergmark

Styling Thomas Lingsell

Foto Andy Liffner

LÄS MER: 

Hemma hos Hanna Nova i svamphuset i Huddinge

Skulptören Lena Lervik: Klart man kan göra konst bakom köksgardinen

Publicerat 10 mars 2020
Annons