Cyrillus Johansson var en av Sveriges stora tegelarkitekter. Han är mannen bakom det stora Centrumhuset i Stockholm (i hörnet av Kungsgatan och Sveavägen, det med Strömsbutiken i bottenvåningen), Vaxholms vattentorn och flera villor i Diplomatstaden i Stockholm. Han bodde på Lidingö, där han också byggde en hel del hus, bland annat en fantastisk villa åt sig själv. Cyrillus föddes 1884. På Lidingö bor också Cyrillus barnbarnsbarn, Martin Lydén. Han föddes ungefär 100 år senare. Även han hamnade i byggbranschen och utvecklade ganska omgående ett brinnande intresse för hållbart byggande, när han renoverande ett tegelhus som en gång i tiden ritades av en annan släkting i byggbranschen, hans gammelfarfar, som var finsnickare.

»Ett hållbart byggmaterial för mig är ett material som åldras med värdighet, som går att underhålla och laga. Men kanske viktigast av allt, att materialen, den dagen vi inte vill ha dem längre, kan återgå till naturen i ett naturligt kretslopp.«

»Jag höll på i flera år att renovera detta flerfamiljshus, och såg potentialen i materialen. Teglet till exempel hade ingen gjort något med på 80 år. Vissa lister inomhus var släta och fina nästan som om de vore helt nya, målade med väldigt tålig färg. Jag ville veta vad det var de hade målats med. Det var så det hela började.«

»Under tiden insåg jag att det blev fel när man tog kontakt med

hantverkare. Många material som hantverkare erbjöd att renovera med höll inte måttet. Varken utseendemässigt eller ur ett hållbarhetsperspektiv.«

»Jag kunde inte heller förstå varför allting skulle rivas ut som hade fungerat utmärkt i 70 år.«

Martin har byggt köket på plats. »Enklast möjliga kök, det är bara en möbel som står där mitt i rummet. Som det är i moderna hus, köket är integrerat i vardagsrummet. Det är väldigt enkelt i sin form och behandlat med linolja och bivax.« Vintage skärbräda och keramik från Rusta. Matbord byggt av spillmaterial från huset. Vintage Y-stolar från Carl Hansen.

Martin blev biten och började grotta ner sig ordentligt i hållbart byggande. I dag håller han föredrag, bygger visningshus, skissar på en bok, och brinner för att sprida kunskap som har gått förlorad.

»Det var någon som sa att det tog tusen år för oss svenskar att lära oss hur man bygger ett hus och sedan femtio år att glömma allt, och det ligger nog något i det.«

Han är byggentreprenör, även om han när man frågar länge famlar efter en yrkesbeteckning.

»Jag är väl både snickare och byggentreprenör antar jag, men kanske en något annorlunda sådan.«

Martin Lydén i sitt visningshus i Svinninge.

Dagbädd, soffbord och Bruno Mathsson-stol från Temporärt, pall AML Stool från Frama. Matta Long pile linen, Roots living. Gardiner Sea tillverkade av plast från haven, Luxaflex. I soffan, kuddar i Linne från Astrid textiles och Återfött duntäcke från Reborn in color. Vas Kolonn från Skruf, Norrgavel. Vintagekeramik Ruska, CSA show & shop. Bricka Geta board and tray, Dry studios. Golvlampa Daphne från Lumina.

Martin Lydéns gammelfarfar Johannes Lydén, han som lät bygga tegelhuset som nämns tidigare, var för övrigt en mycket framstående möbelsnickare och särskilt duktig på intarsia.

Trähuset som det här reportaget handlar om har Martin byggt på Svinninge i Åkersberga utanför Stockholm. Huset har länge varit ett drömprojekt.

»Det var ett gäng idéer som jag hade samlat på mig. Jag har under ett antal år hållit på att bygga åt kunder. Vissa idéer är så svåra att få gehör för hos kunderna. Jag har kommit fram till att man måste se det framför sig för att kunna säga ja. Så jag kom på att jag helt enkelt behövde bygga ett visningshus. Jag ville ha en tomt som var svår och sluttande med fin natur runt om. Alltså en utmaning på det sättet att man vill bevara naturen och inte spränga bort tonvis med berg innan man börjar bygga.«

Fåtöljen Plank chair av Folkform.

Vas, Joel Sandelius, Dry studios, skål, John Pawson.

Tomten dök upp och Martin slog till. Han kontaktade arkitekterna Lowén Widman som han kände till via sociala medier.

»Vi hade följt varandra länge. Jag skrev till Daniel: ’Jag har en tomt. Jag vill att du ritar ett hus på den.’«

»Jag valde Lowén Widman av flera skäl. Dels är de duktiga på trä som material och så har de ofta en koppling till svensk byggnadstradition när de väljer metod för sina hus, vilket jag gillar. Det känns jätteviktigt att jobba med folk som har liknande värderingar som man själv. Lowén Widmans värderingar syns väldigt tydligt i deras hus.«

Lowén Widman ritar modern arkitektur som använder sig av gamla tekniker. På deras meritlista finns bland mycket annat Ruin retreat utanför Stockholm där en tomt med en 1800-talsruin omvandlats till ett modernt retreat. Daniel Widman och Erika Lowén tog sig an projektet direkt.

»Ett enkelt hus med förutsättningar att kunna stå stadigt och åldras vackert med värdighet i flera hundra år och inte i de 50 år som branschens standard räknar med i dag. Ett enkelt hus som också ska kunna uppföras till en rimlig kostnad«, skriver Daniel i projektbeskrivningen.

På arbetsbordet, Mini log från Dry studios, Kolonn vas, design Carina Seth Andersson för Skruf, Norrgavel, liten japansk tekanna, privat. Vintage Y-stolar, bänk byggd i överblivet byggmaterial från huset. Matta Hemp braid från Roots living. Linnekudde, Astrid textiles.

Förslaget utgår från idén om ett klassiskt hus med trästomme, träfasad och ett enkelt sadeltak med synlig takstol som gavelmotiv. Arbetsmetoden har varit att utgå från platsens förutsättningar, lokal byggtradition och utifrån detta skapa en för platsen relevant och anpassad arkitektur.

»En samtida tolkning av ett traditionellt lokalt anpassat hus placerat i en trolsk skogsbacke«, skriver Daniel.

När jag ber Martin att förklara begreppet »Hållbart hus« blir det än mer fart på honom.

»Om vi börjar med materialen, så är det så att alla material i det här huset finns där för att de har en specifik funktion. Inget material är där av utseendeskäl.«

»Alla material i väggarna är diffusionsöppna material i sig själva. Stommen är en traditionell träregelstomme, som är fylld med cellulosa, och inte med vanlig glasfiberisolering till exempel.«

Huset står till hälften på plintar för att använda så lite betong som möjligt och för att minimera ingreppet i landskapet och den omkringliggande naturen.

Sedan förklarar Martin länge hur viktigt det är att luft cirkulerar in och ut.

»Det som händer när du till exempel tar en dusch, kokar en kopp kaffe eller bara vistas i ett rum är att det avges fukt. Trä har förmågan att ta åt sig fukten och hålla i den tills det åter blir torrare igen. När fukten sedan avgår ur träet bildas värme. Den processen gör att ett hus av trä får en jämn och skön temperatur och luftfuktighet över dygnet, vilket behövs i Sverige.«

Det finns inga gipsskivor i huset alls. Förutom i badrummet.

»Alla träytor på insidan är behandlade med linolja. För att behålla diffusions-öppenheten.«

»Målar du med en akrylat eller en alkyd, då tappar du hela egenskapen som träet hade. Det är för att få en homogen konstruktion, jag vill att alla material har samma egenskaper.« Martin pausar.

»Jag brinner väldigt mycket för att verkligen förklara saker för folk.«

Kalksten Lindanäs från Östersjösten. Badtextilier från Norrgavel.

Martin vill hela tiden kombinera sitt intresse för form och arkitektur med svensk byggtradition.

»Äldre byggmetoder som vi vet är hållbara i längden är ofta förknippade med äldre hus. Men jag vet att det finns ett stort intresse för att bygga med dessa material och metoder även i moderna hus. Hållbarheten på många konstruktionsberäkningar räknas på 50 år vilket är för kort tid enligt mig. Det här huset ska hålla längre. Jättelänge.«

Material som jobbar med varandra: trä, cellulosa, kalksten, lindrev och bivax.

Huset i Svinninge är byggt i två våningar och är sammanlagt på 200 kvadratmeter. Det är en rätt öppen planlösning och i den mån det uppstår rum har de två dörrar så att man kan flöda igenom våningarna. Alla material är valda för att patineras snyggt.

»Om man tar en alkydfärg som man målar en fasad med, så är den fin då, men den kommer aldrig att bli lika fin igen. Nästa gång behöver du skrapa bort mycket färg och du kommer aldrig att få den där fina ytan igen. Jag vill jobba med material som blir vackrare med tiden.«

Sängbord byggt i spillmaterial från huset. Sängkläder i linne från Norrgavel. Överkast uppsytt i textil från Astrid textile, karaff och glas, Hope x CSA, korg Afroart.

På bordet, mugg Sand, CSA show & shop, vintagestol av Ludwig Mies van der Rohe, Temporärt, sängkläder i linne från Norrgavel, filt i ylle, privat. Pall från Norrgavel, linnematta från Roots living. Kimono från This is paper, privat.

Träet på insidan är behandlat med bivax och linolja, som är blandad med titanoxid så att den är vitpigmenterad. Detta är en eftergift från Martins sida så att inte allt ska bli gult.

»Sverige har ju det lackade furuarvet. Hårdlackat furu får ju ett fruktansvärt utseende. Jag har inget emot gult trä. Men lackat är det hemskt.«

»Jag tycker att det är viktigt att bygga hus som folk verkligen tycker om och kan knyta an till. Annars är risken stor att de rivs i framtiden.«

Har du inte velat flytta in i huset själv?

»Alltså jag har ju redan en massa idéer för nästa hus. Jag har liksom ingen ro för att flytta in i det här.«

Lampa Cesta från Santa & Cole, Dahl agenturer, matta Hemp fringe från Roots living. Låg bänk tillverkad i spillmaterial från huset. Vintage träskål, privat. Gardin i textilien Sea, tillverkad i återvunnen plast från haven, Luxaflex.

För tillfället bor Martin med familj i ett »Pettson och Findus«-hus på Lidingö, berättar han. Hans fru har odlat upp hela tomten på 2 000 kvadratmeter och vill ha möjligheter att odla ännu mer. Så nu finns funderingar på att kanske flytta ner till Skåne.

»Så jag har kollat lite på det här med kalkputs. Du vet, kalkputs är ett helt enastående material som faktiskt renar luften.

Kalkputsen tar upp skadliga ämnen. Alla våra gamla hus är kalkputsade, och det brukar finnas en anledning till det …«

Ja, och där är Martin i gång igen. 

Martin Lydén

Ålder 35 år
Bor I en gammal träkåk på Lidingö

med höns i trädgården.
Gör Byggentreprenör och snickare.
Aktuell med Ett visningshus i Svinninge och ett bokprojekt om att bygga moderna hållbara hus.

 

Foto Erik Lefvander 

Styling Pella Hedeby

 

LÄS MER: 
Minihus i ringmuren – nu är den ultimata Gotlandsdrömmen till salu

Nystartade The Straw satsar på hantverk och hållbar inredning

Hållbar semester på landet? Spana in Lindeborgs eco retreat