bubbligt topp

Lyx har många ansikten. Högt över Cannesbukten på franska rivieran ligger Le Palais Bulles, Bubbelpalatset, ett futuristiskt drömbygge som är lika delar Barbapappa-hem och Hobbit-­hus. Det liknar en hög av terracottakrus, svampar eller havs­varelser på berget, lite äckelskönt och magiskt på en gång.

Modeskaparen Pierre Cardin har ägt stället sedan 90-talet. Rykten om försäljningar har florerat under åren, men nu är den skulpturala anläggningen till salu för fyra miljarder kronor. I bostadsannonsen från byrån Michaël Zingraf, i samarbete med Christie’s International Real Estate, påpekas att huset har både tv, internet, swimmingpool, »designer furniture« och tio badrum, men det är knappast för bekvämligheter någon – eller ingen? – kommer att hosta upp den nätta fantasisumman.

PALAIS BULLES exteriör

Bubbelpalatset byggdes som ett trendigt, ideologiskt färgat lyxboende vid Medelhavet, men det säljs som ett konstverk med glansen från Cardins modeimperium i väggarna. Köper du Bubbelpalatset får du en labyrint av 28 cirkulära rum förenade med trappor och passager till en skulptur att leva i. Det är som gjort för en Bond-skurk.

När 007-filmerna firade 40 år hölls också jubileumsfesten i palatset. Scener ur filmen Absolutely Fabulous spelades in där. Modehus har stora visningar. Franska kulturministeriet har listat det drygt 40-åriga huset som ett historiskt monument.

Dess arkitekt är också dess byggare. Antti Lovag (1920–2014) föddes i Ungern och hade en kringflackande barndom. Han studerade skeppsbygge i Stockholm och konst i Paris innan han ryckte in i kriget på Finlands sida mot ryssarna, tillfångatogs, hamnade i Ryssland och stred mot tyskarna i Stalingrad. Efter att ha deserterat arbetade han bland annat hos formgivaren Jean Prouvé i Frankrike.

Lovag kom till Rivieran på 60-talet och deltog i olika byggnads­projekt, tills en hjärtattack fick honom att sadla om till egen verksamhet som siktade på byggnader för ett nytt slags liv. Lovag träffade två förmögna och radikala beställare som inte nöjde sig med att köpa ett vanligt slott, utan ville ha något annorlunda.

De gav Lovag fria händer. Hans krav låter en smula riskabla: »Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta, jag vet inte vad det blir eller vad det kommer att kosta.« Men pengarna flödade och de handbyggda husen kom att gå till fransk arkitekturhistoria. Lovag gjorde revolution mot den räta vinkeln som han ansåg vara en aggression mot naturen.

»Där är allt i konstant rörelse, den mänskliga kroppen, vattnet, himlavalvet. Människan får mer och mer frihet, men hon låser sig inne i fyrkantiga lådor.« Husen bröt mot den modernistiska normen och blev symbolbyggen för mer mänskliga sätt att bo.

PALAIS BULLES trappa exteriör
PALAIS BULLES trappa
PALAIS BULLES interiör

Bubbelformade byggnader var heta sedan den amerikanske arkitekten R. Buckminister Fuller hade börjat utveckla sfäriska byggnader, »geodesic domes«, 1954. Han hoppades att kupolformade hus effektivt och snabbt skulle kunna lösa bostadskrisen efter kriget, men den runda formen kopplades istället till alternativa levnadssätt, popkultur och framtidsdrömmar. Sfärerna dök upp i stor skala på världsutställningar. Höjden av hipphet fick kupolhusen när Paul McCartney lät bygga en plastbubbla i sin Londonträdgård. En tidigt svensk variant är Ralph Erskines Villa Engström, en kupolbyggnad i stål från 1956, också tänkt som en prototyp för masstillverkning.

Antti Lovags första bubbelhus heter Maison Gaudet och började byggas 1967 för företagaren Antoine Gaudet. Projektet hade planerats länge men fick problem med bygglov och skulle inte bli helt färdigt förrän 2008. Huset är sedan 20 år ett listat minnesmärke.

Lovags andra bubbelbygge var för Pierre Bernard, en framgångsrik företagare inom bilindustrin. Han hade förälskat sig i Rivieran och köpt en bit land för ett sommarhus. Det långsamma och hantverksmässiga byggandet sköttes av Lovag själv och lokala hantverkare. Inga ritningar behövdes. »Jag är inte intresserad av storslagna fasader och byggplaner. Det enda som egentligen är viktigt är människans problem. Jag bygger former runt människans liv«, sade Lovag och skapade kupolernas rumsligheter utifrån sin egen kropp.

Han satte sig i trasslet av armeringsjärn, siktade mot horisonten och markerade var ett fönster skulle sitta eller var ljuset skulle falla bäst från taken. »Jag arbetar som en skräddare,« Maison Bernard blev det första helt genomförda bubbelhuset. Det är ännu i släktens ägo, har skötts om, renoverats och visas för allmänheten.

PALAIS BULLES badrum
PALAIS BULLES exteriör trapp

De bägge herrarna ville fortsätta sitt samarbete och påbörjade snart också Lovags största projekt; Le Palais Bulles i Théoule-sur-Mer, en mil utanför Cannes, med utsikt över bukten och Nice.

Det var inget privathus utan ett kommersiellt projekt på 1200 kvadratmeter med 26 kupoler, tre pooler, sviter, allmänna utrymmen och planer på tennisbana och amfiteater. Anläggningen började byggas 1975 och blev klar 1989. De terrakottafärgade kupolerna ansluter till de vulkaniska klippornas kulörer och bygget ser både ålderdomligt och hypermodernt ut, som afrikanska hyddor parade med rymdstationer. Lovag knöt an till människans första boningar, grottor och jordhålor, som om den typen av boende skulle dröja kvar i vårt trivsel-dna.

»Det är som att bo i en livmoder«, sade han. Trångt, slå huvudet i taket, dammiga ytor, omöjligt att möblera, säger tråkmånsen, men husen framkallar ändå en märklig förtjusning, som om det faktiskt skulle gå att leva i något annat än lådor.

PALAIS BULLES kurvor2
PALAIS BULLES kurvor
PALAIS BULLES krukor

När Pierre Bernard dog 1991 saktade bygget in. Pierre Cardin köpte det som sin sommarstuga och ett smycke i varumärket och Le Palais Bulles användes flitigt för modevisningar, fotograferingar, jetsetfester och filmfestivalpartyn. Den skarpskurne modedesignern byggde ut anläggningen, men tummade på Lovags vision om en byggnad helt utan räta linjer. En italiensk arkitekt anlitades och det dök upp pelare, murar och – ve och fasa – 90-graders hörn och räta vinklar. I dag har byggnaden 10 sovrum, infinity-pooler mot havet, vattenfall och en amfiteater med 500 platser.

Medan Bubbelpalatset väntar på en köpare kan det hyras för 300 000 kronor dygnet. Ska vi skramla och ha en sfärisk glitterfest?

Text Petter Eklund

Foto Erik Lefvander

Läs mer:

Inredningsproffset superlya i Lärkstan

Stilrent hemma hos ARKETs designchef Anna Teurnell

Avskalad art déco hemma hos modechefen på King