Titta in i vackra lägenheten stylad med Magnibergs sängkläder

Bengt Thornefors och Nina Norgrens företag Magniberg gör sängkläder som är mer mode än inredning.

Annons

Schhhhhhhhhh. Lyssna …

Om man tillsammans med gravallvarliga japanska textiltillverkare stått i ett knäpptyst rum och lyssnat på tyger, ja då är det ett rimligt antagande att man kan ett och annat om ämnet. Lägg där till att man i egenskap av designer för Yves Saint Laurent rest kors och tvärs över jordklotet i jakten på de »rätta« tygerna åt Hedi Slimane … ja, då borde det vara obligatoriskt att arbeta med textilier på något sätt.

Som tur är är detta precis vad Bengt Thornefors gör. Efter nästan 15 år i modebranschen lanserade han och flickvännen Nina Norgren, florist och grafisk formgivare, för snart två år sedan Magniberg, ett varumärke vars grundpelare är sängkläder.

»Vi vill presentera hemtextil i en ny kontext och addera känslor till hemmet«, säger Bengt och förklarar vidare att

Magnibergs produkter är som plagg för sovrummet.

»Vi erbjuder våra kunder en garderob av bedwear i genomtänkta textiler och

Annons

kvaliteter. Linne, poplin, satäng och tvättad jersey kan liknas vid en basgarderob och utifrån det kan man klä sängen. Material såsom spets, mesh och siden tillför en nyans till helheten.«

Fåtölj från 1929 av Axel Einar Hjort för Nordiska Kompaniet. Matta Märta Måås-Fjetterström från 30-talet och bord i brons, metall och marmor från 20-talet. Vas Surrea av Willhelm Kåge för Gustavsberg och bronsskulptur av Einar Utzon-Frank. Påslakan One i satäng, örngott Mother och lakan One, båda i poplin. Alla tyger är av egyptisk bomull.  

Bengts, eller Bengan som han kallas, resa mot varumärket

Magniberg började redan i hans barndom under 80-talet. Han växte upp i Högdalen, en förort till Stockholm med en arkitektur till stor del ritad under ledning av Sven Markelius.

»Min förortsuppväxt har präglat min syn på form, men även hur jag ser på energier – allt behöver inte passa ihop. Det finns något fint i hur saker uppstår när man rör sig mellan högt and lågt«, säger Bengan.

Han fascinerades av möten mellan olika uttryck och kulturer i hans omgivning, som de moderna textilierna och de antika möblerna i föräldrahemmet. Han kände att det var detta, möten mellan uttryck, som han ville syssla med i framtiden.

Örngott från Magniberg, Sex, i offwhite bomullsmesh. Stol, 30-tal, Carl Bergsten för Nordiska kompaniet. I fönstret står en kristallblomma från Svenskt tenn. Urnan på piedestalen designades på 20-talet av Olof Hult för Näfveqvarns bruk. 70-talsskärmen är av Poul Kjærholm för PP-möbler.  

I 20-årsåldern fick Bengt, sannolikt på grund av sin vid tillfället utstuderade klädstil, jobb på Acne studios och blev efter ett par år skickad till Berlin när varumärket skulle öppna sin första butik där.

Annons

Efter en period i Tyskland, där han även arbetade för konceptbutiksägaren Andreas Murkudis och dennes bror designern Kostas Murkudis, gick flytten åter hem till Sverige. Väl hemma arbetade Bengt sedan ett par år som designer för Acne studios och därefter som designkonsult för Yves Saint Laurent i Paris och Los Angeles. Med sig hade han alltid drömmen om att påverka, om att inspirera med en mix av uttryck.

Ljusstakar från 1929 och bord och cocktailshaker från 1931, alla av Björn Trägårdh för Svenskt tenn. Påslakan i svart tvättad jersey, Nude, örngott Rose i vitt siden och One i vit poplin av egyptisk bomull. Även underlakanet Raw är i poplin. Allt från Magniberg.  

En bild hade etsat sig fast på Bengans näthinna. Inte en minnesbild utan en vision som sammanfattades av starka intryck under hans liv hittills. Den halvtomma första lägenheten som mest bara bestått av en madrass, de slitna betonggolven i hans och Ninas Berlinlägenhet, mixen av gardiner och möbler i föräldrahemmet.

Annons

Tillsammans bildade intrycken en bild i Bengts huvud av en madrass i ett kalt rum, bäddat med militärgröna bomullslakan och rosa spets. För snart två år sedan realiserades visionen på Annaellegallery i Stockholm. Där i den kala gallerilokalen stod sängar som bäddats med militärgröna och rosa sängkläder och på väggen hängde vita lakan i egyptisk bomull med stora vita pärlemorknappar. Visionen i Bengts huvud hade resulterat i Magniberg som nu lanserades med en installation över det som var kärnan i varumärket. Och Bengans inspirationsbild fastnade även i galleribesökarnas huvuden som sedan spred nyheten om det överraskande men ändå självklara sängvarumärket.

Stol av Axel Einar Hjort för Nordiska kompaniet och dagbädd Walrus av Magniberg. Pelare i marmor från Jacksons.  
Piedestal i marmor, vas på golvet av Gertrud Lönegren, coctail shaker på bordet av Björn Trädgårdh för Svenskt Tenn, bord av Eliel Saarinen för Boman och stolar av Carl Bergsten för Nordiska Kompaniet. Allt från Jacksons. På väggen Magnibergs påslakan Mother i svart poplin av egyptisk bomull.  

Men det var inte bara sängkläder som presenterades utan även en hel kollektion furu- och marmormöbler med allt från pallar till soffor.

Annons

»Jag har alltid fascinerats av svensk allmoge, det rena och enkla. Under utvecklingsfasen av företaget arbetade vi med värdeord som ’pure’, och det resulterade i möbelkollektionen. Med den vill vi bjuda kunderna ett steg djupare in i vårt universum.«.

För att ytterligare låta konsumenterna lära känna Magnibergs design- och inspirationsuniversum ringde Bengt och Nina vännerna Claes Juhlin, Christian Soneson och fotografen Andreas Johansson.

»Inspirerade av gamla Architectural Digest och 70- och 80-tals Casa Vogue ville vi skapa något tidlöst som även relaterar till namnet Magniberg, vilket kommer från den historiska byggnad i Nyköping där vi bor. Nordiska kompaniet tillverkade många av sina möbler i verkstäder i omnejden och därför valde vi att mixa våra sängkläder med historiska möbler, bland annat därifrån.«

På väggen ett påslakan i linne med pärlemorknappar Mother, från Magniberg. Fåtölj av Eliel Saarinen från 1917, vas Surrea av Willhelm Kåge för Gustavsberg och matta av Märta Måås Fjetterström, allt från Jacksons.  

Resultatet är bilderna i detta reportage som plåtats hemma hos Claes, till vardags chefredaktör för magasinet King. Här kan Magnibergs produkter ses sida vid sida med objekt och möbler som lånats in från antikhandlaren Jackson på Östermalm i Stockholm. En mix av olika uttryck och världar som överraskar och berör. Precis som Magniberg själv.

Magnibergs värld inspireras av Bengt Thornefors och flickvännen Nina Norgrens erfarenheter.  

Porträttfoto: Andy Liffner

Foto: Andreas Johansson

Styling: Magniberg, Claes Juhlin,

Christian Soneson

Läs också:

Magniberg öppnar pop up-butik i Eytys lokal

Min stil: Avskalad art déco hemma hos modechefen på King

Eklektiskt hemma hos fashionistan Linn Eklund

Publicerat 01 mars 2018
Annons