Cederhuset.

Nyskapande trähusen i Hagastaden – Framtidens miljövänliga boende

Storskaligt träbyggande tippas bli vår tids främsta avtryck i arkitekturhistorien. Stockholms första större flerfamiljshus i trä är Cederhusen, ritade av arkitekterna John Billberg och Josef Eder på kontoret General architecture.

Styling
Annons
Se den arkitektritade och världsunika naturvillan
Se den arkitektritade och världsunika naturvillan
0:50

Husen glöder som guld i eftermiddagssolen. Det varma återskenet från spånfasaderna i röd och gul ceder letar sig in i lägenheterna mittemot. Längst upp i den högsta av de två byggnaderna breder en takvåning med spektakulär utsikt ut sig. Här uppe är det alldeles tyst, trots att det fortfarande byggs i närheten och Norrtull ligger bara några kvarter bort. Från takterrassen en trappa upp ser man miltals åt alla håll. Söderut markerar Stockholms kyrktorn sina respektive stadsdelar, längre bort ligger Globen som en kvarglömd golfboll. Den regelbundna spånfasaden på tvillinghuset intill påminner om tegel. Någonting med raderna av fönster för tanken till de stadsmiljöer som växte fram på den amerikanska östkusten och så småningom allt längre och längre västerut i början av förra århundradet.

Storskalig träarkitektur, Cederhusen.
I storskalig träarkitektur möts det nya och det gamla. Socklarna, taklisterna och dörrfodren som ramar in varje rum refererar till ett traditionellt, hantverks-mässigt sätt att bygga.  

Cederhusen representerar också en sorts nybyggaranda, men av ett annat slag. Hur vackra fasaderna än är så är det inte cedern som är det mest intressanta med husen utan träet i husens bärande konstruktion, i huvudsak gran som vuxit i Dalarna. Om 1800-talet var stålbyggandets århundrade och 1900-talet betongbyggandets så tyder nämligen mycket på att 2000-talets byggande till stor del kommer att handla om trä.

Annons

Första större flerfamiljshusen i trä

Cederhusen i den nya stadsdelen Hagastaden är Stockholms första större flerfamiljshus i trä. Trähus betyder i det här sammanhanget att husets bärande konstruktion är i trä istället för, som oftast, i betong. Huset kan vara klätt med andra material men byggherrar som bygger med trästommar väljer ofta trä även till fasaden. Träbyggande lyfts ofta fram som en möjlighet att möta framtidens ökande behov av bostäder på ett mer miljövänligt sätt. Cederhusens totala koldioxidavtryck är mindre än hälften så stort som av de konventionellt byggda husen runt omkring.

Inredningsarkitekturen består av ljusa träslag.
Inredningsarkitekturens ljusa träslag har fått sätta tonen för inredningen. De flesta rummen har fransk balkong. Dagbädd Poul Kjærholm för Fritz Hansen, taklampa från Mio.  

Byggarbetsplatserna blir renare och tystare, byggtiderna kortare och om husen någon gång ska rivas kommer en stor del av materialet att kunna tas tillvara. Bakom Cederhusen står bostadsutvecklaren Folkhem och arkitektkontoret General architecture. De ansvariga arkitekterna John Billberg och Josef Eder möter upp för att visa huset och takvåningen. De har arbetat med projektet sedan 2013, men när vi ses har de inte varit på plats sedan före sommaren. Medan vi går runt kommenterar de nya detaljer som hunnit komma på plats sedan dess. »Husens utformning hänger ihop med förutsättningarna på platsen och med detaljplanen. Tanken med den här stadsdelen är att länka ihop Stockholm med Solna genom att tunnla in och lägga ett lock över spårområdet och vägarna som skilde dem åt«, berättar John Billberg.

Annons

John Billberg

Ålder 54 år.

Bor i hus i Täby.

Gör Arkitekt, medgrundare av General Architecture.

Aktuell med Cederhusen i Hagastaden tillsammans med Josef Eder.

»Att bygga ovanpå tunnlar ställer väldigt specifika krav. Placeringen gjorde det lämpligt att använda ett lätt byggnadsmaterial. Stockholms stad vände sig till Folkhem, som bestämt sig för att enbart bygga i trä, och frågade om de ville ha markanvisningen för platsen«, säger Josef Eder. I trappuppgången är trästommen exponerad på sina ställen, massiva stycken av ljust trä. Vi tar hissen upp. Ingången till takvåningen leder in i en hall som mynnar ut i en lång fil av rum, från våningens nordöstra hörn till det sydöstra. Trä ställer sina egna krav på konstruktionen.

Stor ljus matsal.
Matsal vägg i vägg med köket. Genomgående golv i ljus ask sprider det naturliga ljuset och matchas med bord och stolar i ek, från Mio respektive Åhléns. Matta Rio, Classic collection. Taklampa Dancing pendant, Menu.  

Därför kan ett byggande för framtiden paradoxalt nog leda tillbaka till ett mer traditionellt sätt att disponera boendeytan, från öppna planlösningar till tydligt avgränsade rum. »När man bygger i trä med och stabiliserande väggar tänker man på klassiska planlösningar. Det är praktiskt med enskilda rum och vackert att röra sig genom rum i fil«, säger Josef Eder. Från det stora sovrummet i norr är siktlinjen obruten till vardagsrummet i syd, som har en otrolig utsikt över Stockholm. Raden av rum leder runt hela våningsplanet. I slutet av varvet finns en del med egen ingång som kan avgränsas och användas som gästbostad. Alla rum har franska balkonger utom det stora sovrummet som har en utstickande balkong.

Annons

Josef Eder

Ålder 50 år.

Bor: Gammalt torp med tillbyggnad av massivträ i Kummelnäs.

Gör Arkitekt, medgrundare av General Architecture.

»Effekten av den här planlösningen är att man får fönster i alla riktningar och rum som går över hörn«, säger John Billberg. Rummen är välproportionerade men modesta i storleken för en takvåning. Detaljer som socklar, dörrfoder och taklister ramar in varje rum. John berättar att han fick en fråga om trädetaljerna går att ta bort. Men de är inte ditsatta som dekoration, de har en funktion.

Öppen planlösning, kök.
Byggsättet med många bärande väggar gjorde det naturligt att välja en planlösning med rum i fil. Från det stora sovrummet i lägenhetens nordvästra hörn är siktlinjen obruten till vardagsrummet i det sydvästra.  

Inredningsarkitekturen är utförd i fina material

Inredningsarkitekturen är sparsmakad men utförd i fina material: Ek i detaljerna, ask i golven, ekebergsmarmor i badrummen. Det finns en spänning mellan de exklusiva materialen och den anspråkslösa gestaltningen som är tilltalade. Det är lyx som inte skriker lyx. De ljusa väggytorna mellan taklister och socklar bara väntar på att någon ska flytta in och göra våningen till sin. »Vi har inte ritat för en speciell person utan ger en sorts palett, en ram för den som ska bo här att fylla själv«, säger John Billberg.

Vardagsrum i ett av Cederhusen.
Husets trästomme har en ljuddämpande effekt och inomhus är det alldeles tyst, trots allt flera byggen pågår runtomkring och E4 ligger runt hörnet. Soffbord, Åhléns, soffa från Sofacompany och matta från Classic collection.  

De ljusa träslagen blev utgångspunkten för Jesper Laursen från Scandinavian Homes som skapade inredningen. »Målet var som alltid att hitta den perfekta balansen mellan yta och funktion. Våningens planlösning med många rum i fil istället för en öppen planlösning skapade nya möjligheter. Det faktum att den dessutom är över 200 kvadratmeter stor bidrar givetvis till en stor flexibilitet i möbleringen. Stilmässigt kändes det självklart. Det ljusa träet som är genomgående i såväl fastigheten som lägenheten skapar en för nyproduktion helt unik karaktär. Det blev utgångspunkten för all inredning och satte tonen för hela lägenheten«, berättar han.

Trappa i ett av Cederhusen.
Den anspråkslösa trappan påminner om trappor i äldre trähus.  

Från matsalen leder en svängd trappa upp till taket, också den anspråkslös i storlek och uttryck. Bortsett, naturligtvis, från den vackra ledstången och trappstegen i ek. Utgången från trappan delar terrassen i en nordlig och en sydlig del. Vi står vid den sydliga änden och ser hur Hagastaden växer nedanför, kvarter för kvarter.

Utsikt över Norra tornen.
Två exempel på nytänkande bostadsbyggande. Norra tornen, ritade av nederländska OMA, konstruerade av färdiga betongelement som lyfts på plats och Cederhusen av General Architecture byggda med bärande stomme av svensk gran.  

Till skillnad från de omgivande konventionellt byggda husen är trähuset där vi står i princip en kolsänka. Det betyder, konstaterar Josef Eder, att man gör en insats för miljön bara genom att bo här. »För oss är det viktigt att byggnader ger någonting tillbaka till den plats där de står. De som bygger våra städer har ett ansvar för att ge någonting tillbaka till alla människor, inte bara till de som ska flytta in.«

Terass på ett av Cederhusen.
Utgången från trappan delar terrassen i en nordlig och en sydlig del.  
Guide: Så torkar du hortensia – i 3 steg
Guide: Så torkar du hortensia – i 3 steg
1:03

Få de senaste trenderna och nyheterna inom inredning i vårt nyhetsbrev – helt gratis!

För mer information om hur vi behandlar din data se Aller Medias integritetspolicy.

Bekräfta din mejl

Vi har skickat ett mejl till din e-postadress.

Öppna mejlet och bekräfta din e-postadress så får du nyhetsbrevet inom kort.

Publicerat 21 november 2022
Annons