Idag öppnar Arket – så fokuserar märket på inredning

Arket lanserar sin första butik i Stockholm – där inredningen ska vara lika tidlös som märkets kläder.

Annons

Det är svårt att påstå att det inte händer saker kring varumärket Arket. Kort efter att man öppnade portarna till sin första butik i London så fick man ta emot Residence stora formpris som årets nykomling – och i samma veva se sin påtänkta Stockholmsbutik brinna upp i den storbrand som härjade i Stockholm under slutet av året.

Men i sommar är det så dags för varumärkets första Stockholmsbutik. Arket kommer hem, om man så vill. Den första svenska Arket-butiken öppnar i dag den 1 juni på Drottninggatan i Stockholm, och företagets creative director Ulrika Bernhardtz menar att Arket-fans kommer att känna igen sig.

»Vi jobbar på exakt samma sätt med butikerna som vi gör med designarbetet i kollektionerna. Det är en väldigt enkel materialpalett som är framtagen för att kunna stå sig över tid och inte bli daterad rent formmässigt, men som också ska klara av att slitas och åldras med värdighet.

Annons

Tillsammans med Artek har vi tagit fram en Aalto-pall i vår egen grå färg, och för golv och bänkskivor har vi specialtillverkat en terrazzosten tillsammans med en producent i Verona. Dessutom har vi i samarbete med möbelsnickeriet Tre Sekel kunnat ta upp Carl Malmstens stol Skedblad från 1933 i produktion, och använda den i våra kaféer. För mig är det just den här mixen som står för hållbar kvalitet«, säger Ulrika.

Bild på Carl Malmstens klassiska Skedblad, nyproducerad för Arket av Tre sekel.
Carl Malmstens Skedblad har återupptagits i produktion enbart för Arkets skull. Ekstolarna tillverkas i Tibro av Tre sekel enligt Malmstens ursprungliga ritningar.  
Bild på Arkets creative director Ulrika Bernhardtz.
Efter att ha jobbat påH&M i 23 år är Ulrika Bernhardtz creative director för H&M:s stor­satsning Arket.  

Hur har ni arbetat för att ta fram konceptet för butiken?

»Vi har funderat mycket kring vilken typ av butiksupplevelse vi själva gillar – en plats där det är inspirerande att vara, där det är lätt att hitta det man letar efter. Vi har också känt ett behov av att erbjuda något mer än bara shopping. Därför kändes det som ett naturligt steg att också utveckla vårt eget kafé och göra det till en central plats i alla våra butiker. Ofta är det just kaféet som står för den unika känslan i varje butik, med olika placering beroende på lokalens utformning, och med lokala variationer på menyn.«

Bild på kafédelen på Arket i Köpenhamn.
Kafédelen ska kännas unik för varje butik.  

Vartifrån har ni hämtat inspirationen till ert inredningssortiment?

»Vi har velat ta fram en kollektion av enkla, vackra vardagsföremål som är till för att användas varje dag. Det är inga prydnadssaker utan serier av glas och keramik, textil, papper, skrivböcker och andra produkter som man använder i sin vardag, men som man också blir glad av att ha omkring

Annons

sig. Därför känns det också självklart att presentera våra egna kollektioner tillsammans med design från en mängd andra etablerade varumärken, allt från japanska handgjorda teburkar till ikoner som Bjørklunds osthyvel och Peugeots kvarnar. Noggrant utvalda produkter som på olika sätt representerar tidlöshet och kvalitet.«

Bild på grå inredning hos Arket-butik.
Inredningen hos Arket ska kännas lika tidlös som varumärkets kläder.  

Läs mer:

Stilrent hemma hos Arkets designchef Anna Teurnell

Här öppnar Arket sin andra svenska butik

Kika in i & Other Stories ateljé i Stockholm

Publicerat 01 juni 2018
Annons